فلفل دلمه رنگی یکی از سبزیجات پرمصرف به شمار می‌رود که ریشه اصلی آن عمیق بوده و در مقابل، ریشه‌های فرعی ضعیف‌تری دارد. وجود تنوع رنگی در این محصول، باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. ویتامین C موجود در آن، خیلی زیاد بوده و مصرف آن برای بدن فوایدی را خواهد داشت. فلفل دلمه رنگی گلخانه ای هم به‌صورت پخته و هم خام، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که در گلخانه‌های مدرن، اقدام به پرورش این محصول ارزشمند می‌شود؛ به علت کنترل شرایط آب و هوایی و دیگر شرایط مربوط به دما و غیره، محصولات دچار تنش کمتری شده و راندمان کار بالاتر خواهد رفت. باید به این نکته توجه کرد که در صورت تولید بیش از حد گل و میوه، شاهد ریزش آن خواهید بود. سپید الوند اطلاعات مفیدی را در ارتباط با فلفل دلمه رنگی گلخانه ای در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

عوامل موثر در پرورش فلفل دلمه رنگی گلخانه ای

از جمله عواملی که در پرورش این محصول، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار گیرند؛ دما، رطوبت، نور و بسیاری از عوامل دیگر هستند.

دمای مناسب

برای این‌ که فلفل دلمه رنگی رشد خوبی در گلخانه داشته باشد؛ دمای محیط در طول روز باید در بازه 18 تا 30 درجه و در طول شب، در بازه 16 تا 18 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. دمای مناسب در دوره رویشی، 21 الی 23 درجه و در دوره زایشی کمتر از 21 درجه در نظر گرفته می‌شود. رعایت این موارد و مناسب بودن دمای گلخانه، تاثیر بسزایی در فرایند رشد و بیشتر شدن محصول خواهد داشت. در گلخانه ای که فلفل دلمه رنگی پرورش داده می‌شود؛ چنان‌چه دما به بیش از 35 درجه سانتی‌گراد برسد؛ گل‌های این محصول ریخته و در نوک فلفل دلمه، لکه‌های سوخته به وجود خواهد آمد. با توجه به نکات مذکور، نباید اجازه داد که دمای محیط رشد فلفل دلمه به بیش از 30 درجه برسد. نه تنها زیاد بودن دما، باعث ریزش گل‌ها می‌شود؛ بلکه کم بودن دما نیز مشکل‌ساز خواهد بود. دمای گلخانه نباید از 15 درجه سانتی‌گراد کمتر شود؛ چراکه غنچه‌ها و برگ‌ها ریخته و ریشه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. در روزهای سرد، باید گرمای مورد نیاز گلخانه تامین شود؛ برای این کار از هیترهای اتوماتیک استفاده می‌کنند. نکته مهمی که در مورد این نوع هیترها وجود دارد؛ مجهز بودن به ترموستات و تولید گرما بدون دود و آلودگی است. این ویژگی بسیار مفید بوده و در سالم ماندن هوای گلخانه نیز موثر خواهد بود. علاوه بر این‌که در روزهای سرد سال باید گرمای مورد نیاز تامین شود؛ در روزهای گرم نیز وجود سیستم‌های سرمایشی الزامی است.

رطوبت کافی

از دیگر عوامل تاثیرگذار و مهم در پرورش فلفل دلمه رنگی گلخانه ای، وجود رطوبت مناسب در محیط رشد محصول است. برای رشد بهتر این نوع سبزی، رطوبت مناسب، بین 75 الی 80 درصد در نظر گرفته می‌شود. برای کنترل میزان رطوبت، می‌توان از تجهیزاتی که در این زمینه وجود دارد؛ مثل رطوبت‌ ساز گلخانه ای، استفاده کرد. کم بودن و زیاد بودن مقدار رطوبت، هر دو مشکل‌ساز بوده و ممکن است؛ باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و ریزش گل‌ها شود.

نور

عامل سومی که در پرورش فلفل دلمه رنگی گلخانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است؛ می‌توان به نور اشاره کرد. مقدار نوری که در طول روز باید به این محصول برسد تا رشد مناسبی داشته باشد؛ تابش 16 ساعت نور با شدت 125 میکرومول بر متر مربع بر ثانیه است.

نحوه هرس کردن فلفل دلمه‌ای چگونه است؟

یکی از مراحل مهمی که در داشت و نگهداری فلفل دلمه رنگی گلخانه ای بسیار تاثیرگذار است؛ می‌توان به مرحله هرس کردن اشاره کرد. هرس کردن باید با توجه به شکل و موقعیت بوته فلفل دلمه‌ای انجام شود. در ابتدا باید دو شاخه اصلی انتخاب شده و اقدام به هرس شاخه‌های فرعی شود. درصورت قوی بودن بوته و ریشه، اگر وسط دو شاخه، گلی بروید؛ لازم نیست که آن گل، هرس شود. زمانی هرس کردن نیاز خواهد بود که ریشه قوی نباشد. گلخانه‌دارانی که به کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای مشغول‌ اند؛ به هنگام هرس کردن باید این نکته را مد نظر قرار دهند که دو شاخه‌ای به‌عنوان دو شاخه اصلی در نظر گرفته می‌شود که به حالت V شکل باشد. در مورد برداشت محصول نیز باید به این نکته توجه کرد که حالت سینوسی در آن وجود دارد؛ یعنی مدتی میوه‌دهی داشته و بعد از چند روز، گل‌ها می‌ریزند. مجددا میوه‌دهی شروع می‌شود؛ به همین ترتیب، این روند تکرار خواهد شد.

فلفل دلمه ای رنگی

با چه روش‌هایی می‌توان به کشت فلفل دلمه‌ در گلخانه پرداخت؟

برای کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای می‌توان از دو روش مستقیم یا نشایی استفاده کرد. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که در این قسمت به توضیحات مختصری در مورد آن‌ها پرداخته می‌شود.

روش مستقیم

اولین قدم در روش مستقیم، آماده کردن بستر داخل گلخانه است. برای آماده کردن بستر، به خاک پوششی و کود حیوانی نیاز خواهد بود. در مرحله بعدی، نوبت به کاشتن بذر فلفل دلمه به صورت ردیف، بر روی بستر می‌رسد. نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد؛ فاصله بین ردیف‌ها و بوته‌ها است که فاصله هر ردیف، 70 الی 75 سانتی‌متر و فاصله بین بوته‌ها 40 الی 45 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. دمای مورد نیاز برای کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه به روش مستقیم، باید بین 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

روش نشایی

فلفل دلمه از جمله سبزیجاتی به شمار می‌رود که دارای سرعت رشد و جوانه‌زنی آهسته‌ای است. نکته مهمی وجود دارد که حتما باید مورد توجه گلخانه‌داران قرار گیرد؛ حساسیت جوانه فلفل دلمه به دمای پایین خاک، باعث پرورش نشاء به روش کشت مستقیم شده است. جوانه‌زنی در بذرهای فلفل دلمه رنگی پس از یک هفته و در دمای کمتر از 25 درجه شروع می‌شود. اولین قدم برای این کار، کاشتن بذر در خزانه و در میان پیت ماس است. برای کشت بذرها در خزانه، عمقی به اندازه 2 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. بعد از 10 روز، نشانه‌هایی از سبز شدن بذرها به چشم می‌خورد. مرحله بعد از جوانه‌زنی و رشد کافی آن، انتقال نشای حاصل به محل اصلی کشت است. رشد نشا به اندازه 12 الی 18 سانتی‌متر و رسیدن تعداد برگ‌ها به 6 یا 7 عدد، نشان می‌دهد که زمان انتقال نشای فلفل دلمه به زمین اصلی گلخانه، فرا رسیده است.

آشنایی با فلفل دلمه رنگی، به‌عنوان یکی از محصولات محبوب گلخانه ای

فلفل دلمه یکی از انواع سبزیجات است که دارای رنگ‌های متنوعی بوده و به‌عنوان سبزی پرمصرف شناخته می‌شود. کشت فلفل دلمه رنگی گلخانه ای را می‌توان برای رسیدن به سوددهی قابل قبولی، مد نظر قرار داده و آن را محصولی با ارزش در نظر گرفت. به این نکته باید توجه کرد که کشت این محصول با رعایت یک سری از نکات، دارای کیفیتی عالی بوده و صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت. میزان نور، رطوبت و دمای گلخانه برای کشت فلفل دلمه رنگی، بسیار مهم بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه کم یا زیاد بودن هر کدام از این عوامل، کیفیت محصول را پایین آورده و در فرایند رشد آن، اختلال ایجاد خواهد کرد. کشت این محصول به دو روش مستقیم و نشایی انجام می‌شود. بسته به شرایط موجود در گلخانه، می‌توان یکی از این دو روش را برای کشت، انتخاب کرد. سپید الوند اطلاعات مفیدی را در رابطه با فلفل دلمه رنگی گلخانه ای در اختیار علاقه‌مندان به کار گلخانه‌داری قرار می‌دهد. شما همراهان عزیز میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره تماس 09127651161 حاصل فرمایید.