آشنایی با جت فن گلخانه، انواع و موارد کاربرد آن

سیستم تهویه گلخانه از ضروری‌ترین تجهیزات گلخانه برای پرورش گل‌وگیاه به بهترین صورت است. برای انتقال گرما و سرما و همین‌طور انتقال اکسیژن و دی‌اکسیدکربن در گلخانه های بزرگ از جت فن استفاده می‌شود. جت فن اهمیت زیادی دریکنواخت نمودن رطوبت و دمای گلخانه دارد. ازطرفی هم انتخاب بهترین نوع فن گلخانه برای گلخانه داران مهم است. برای همین، قصد داریم انواع فن گلخانه را به شما معرفی کنیم که در انتخاب خود درست تصمیم بگیرید.

چرا وجود سیستم تهویه گلخانه اهمیت دارد؟

از دلایل مهم ضرورت وجود سیستم تهویه گلخانه، ایجاد و گردش هوای مطلوب به طور یکسان در محیط داخل گلخانه است؛ به دلیل اینکه در گرمای تابستان و حتی سرمای زمستان و همچنین در مناطق مرطوب، دمای هوا در داخل گلخانه بالا می‌رود که این رویداد برای رشد و پرورش گل و گیاهان پدیده جالبی نیست و باعث آسیب گل‌وگیاه موجود در گلخانه می‌شود. در کل، وجود جت فن گلخانه نه‌تنها برای نگه‌داشتن محیط در شرایطی بسیار مطلوب حیاتی است، بلکه وجود جت فن گلخانه، آن هم از نوع مرغوب، برای فتوسنتز گیاهان مناسب بوده و تأثیر مستقیم در دوره‌های گرده‌افشانی گیاهان دارد. پس اگر شما هم قصد تأسیس گلخانه را دارید به سیستم تهویه گلخانه احتیاج خواهید داشت. اگر هنوز گلخانه‌ای ندارید پس هرچه سریع‌تر برای تهیه گلخانه تدارکات لازم را ببینید تا گلخانه‌ای زیبا و باطراوت داشته باشید.

دمای مطلوب برای گلخانه چقدر است؟

بازه دمای مطلوب گلخانه، بین ۱۰ الی ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. همان‌طور که ذکر نمودیم، بدون وجود فن گلخانه، دمای محیط پایین نمی‌آید و محیط گلخانه برای نگهداری از گل‌ها و گیاهان، به محیطی غیرنرمال تبدیل می‌شود. شما می‌توانید با به‌کارگیری فن گلخانه، دمای محیط را به دمای مطلوب و ایده‌آل برسانید. نداشتن فن گلخانه، باعث می‌شود دما از 22 درجه بالاتر رود و زنده ماندن گیاهان ناممکن شود. رشد و تکثیر آفت گیاهی سریع‌تر صورت می‌گیرد و بالطبع، سرمایه‌ای که برای تأسیس گلخانه خرج نموده‌اید نابود می‌شود. پس بعد از خواندن این مقاله و آشنایی با انواع جت فن گلخانه، در فکر خرید بهترین فن گلخانه برای گلخانه خود باشید شرکت گلخانه ساز سپید الوند می‌تواند در این زمینه شما را مشاوره و راهنمایی کند.

مزایای نصب فن گلخانه

  1. با قراردادن بهترین فن گلخانه، رطوبت گلخانه متعادل می‌شود.
  2.  با فن تهویه گلخانه، سرعت حرکت هوا در بین گیاهان یکسان می‌شود.
  3.  با فن گلخانه، محیط گلخانه دمای متعادل یکسانی پیدا می‌کند.
  4.  با داشتن فن گلخانه، گردوغبار و ارگانیسم‌های به‌وجودآورنده بیماری از محیط گلخانه برطرف می‌شود.
  5.  با نصب بهترین فن گلخانه، آفت و باکتری‌هایی که برای گیاهان ضرر دارد، نابود می‌شود.
  6.  با نصب جت فن گلخانه، غلظت گاز در همه قسمت‌های گلخانه، یکنواخت می‌شود.
  7.  با فن گلخانه، هوای داخل گلخانه با هوای خارج از محیط گلخانه جابه‌جا می‌شود و هوای بهتری ایجاد می‌کند.
  8.  دی‌اکسید موردنیاز برای فتوسنتز گیاهان با تعبیه جت فن برای گلخانه تأمین می‌شود.
  9.  شرایط گرده‌افشانی گیاهان با نصب فن تهویه گلخانه و به‌وجودآوردن جریان‌های مصنوعی هوا، ایجاد می‌شود.

جت فن

انواع فن گلخانه‌ای

از انواع جت فن گلخانه‌ای می‌توان فن گلخانه سقفی سیرکوله، فن تهویه گلخانه آکسیال، فن یوتیلیتی گلخانه را نام برد که هرکدام از آنها از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. اما نکته جالب این است که بدانید در عملکرد و طرز کارکرد و مکانیزم فن‌های نامبرده شده، تفاوتی وجود ندارد. برای مثال فن سقفی سیرکوله که از بهترین فن‌های گلخانه‌ای بوده در نصب، محدودیتی نداشته و هوا را به طور یکسان در محیط گلخانه پراکنده می‌کند.
یکی دیگر از انواع فن گلخانه‌ای، فن اگزاست یا فن مکنده است که یکی از انواع جت فن است که مشتری زیادی دارد که کار آن مکیدن هوای گرم گلخانه و به بیرون انتقال دادن آن است که بر دیوار گلخانه و پشت به باد تعبیه می‌شود.
با فن گلخانه سیرکوله بیشتر آشنا شویم
طراحی این فن گلخانه، به شکل دایره‌ای می‌باشد تا در زیر سقف گلخانه به‌آسانی نصب شود. فن سیر کوله برای بیرون کردن هوای گلخانه به کار برده می‌شود و نکته قابل‌توجه این است که این نوع از فن‌های گلخانه با اسم جت فن گلخانه در بازار شناخته می‌شود. فن سیرکوله با بازده بالایی از تغییر زیاد رطوبت هوا که باعث آسیب گیاهان و گل‌ها می‌شود ممانعت می‌کند.

مزیت‌های فن گلخانه سیرکوله

  •  صدای خیلی کمی در هنگام کارکردن دارد.
  •  دمای داخل گلخانه را تعدیل می‌کند.
  •  نصبش بسیار ساده است.
  •  در فصل زمستان مقدار رطوبت را کاسته و در تابستان تخلیه هوا را می‌افزاید.
  •  در مواقع استفاده از بخاری یا هیتر در گلخانه به پخش گرما در گلخانه کمک می‌کند.
  •  از شیوع بیماری در گلخانه و همچنین افزایش تعرق گیاهان گلخانه ممانعت می‌کند.

چرا فن اگزاست برای تهویه گلخانه پرفروش است؟

فن اگزاست پرفروش‌ترین فن گلخانه است. دلیل آن این است که در درون آن، پدهای سلولزی به‌کاررفته است تا به شکل تبخیری، خنک‌سازی فن تهویه صورت گیرد. بهترین فرایندهای خنک‌کردن دستگاه‌ها، فرایند تبخیری است. از دیگر دلایل موردپسند بودن فن اگزاست، افزایش خالی و بیرون کردن هوای گرم با حجم و سرعت بالا است و کاهش دما سریع‌تر صورت می‌گیرد. سرعت بالا در کاهش دما و استفاده نمودن از پد سلولزی در آن، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق می‌شود.

محاسبه تعداد جت فن گلخانه موردنیاز

تعداد جت فن لازم برای گلخانه، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها شرح زیر می‌باشد:

  • ارتفاعی که بستر کشت دارد
  • تعداد دور موتور فن اگزاست
  •  طول و عرضی که گلخانه دارد
  •  جهت باد در گلخانه
  •  طول، عرض و ارتفاعی که گلخانه دارد
  •  حداقل و حداکثر دمایی که گلخانه دارد
  •  مقدار رطوبت مکان گلخانه
  • مقدار جریان نور بر حسب واحد لوکس
  • عرض و ضخامتی که پد سلولزی فن اگزاست دارد
  •  میزان دمایی که برای گیاهان گلخانه لازم است
  •  هوای مکانی که گلخانه در آنجا تأسیس شده
  • و غیره

شما باتوجه‌به فاکتورهای مؤثر بر شیوه تخمین تعداد فن اگزاست برای گلخانه‌تان، می‌توانید برای خریدن بهترین فن تهویه اگزاست اقدام کنید.

کلام آخر
تا به اینجا آشنایی کافی با انواع جت فن گلخانه پیدا کردید. همان‌طور که مطالعه نمودید انتخاب فن گلخانه مناسب اهمیت زیادی دارد. چرا که فن مناسب برای گلخانه باعث جریان هوا به شکل یکنواخت در گلخانه می‌شود. فن مناسب برای گلخانه ضروری است و بدون وجود آن، پرورش گل و گیاهان میسر نخواهد شد. به‌کارگیری فن برای شاداب ماندن گیاهان بسیار مهم است. با تعبیه فن گلخانه تمامی گردوغبار پاک شده و رشد بیماری‌های قارچی در گیاهان متوقف می‌شود و دی‌اکسیدکربن موردنیاز برای فتوسنتز گیاهان تأمین می‌شود. خلاصه‌ای از دلیل اهمیت نصب فن مناسب برای گلخانه را توضیح دادیم. اگر تأسیس یک گلخانه شیک را در سر دارید، همکاران فروش شرکت گلخانه ساز سپید الوند شما را در خرید بهترین فن تهویه گلخانه یاری خواهند نمود.