برای هر کسی که قصد احداث گلخانه داشته باشد، ممکن است این سوال پیش بیاید که هزینه ساخت گلخانه چقدر است؟ با توجه به قوانین کسب و کار و سازمان جهاد کشاورزی، برای احداث و ساخت گلخانه قبل از فراهم کردن سرمایه کافی، نیاز به مجوزهای لازم برای احداث گلخانه دارید. پس ازاینکه این مجوزها را به دست آوردید، می‌توانید برای ساخت گلخانه اقدام کنید. برای این کار نیاز به سرمایه کافی خواهید داشت که این سرمایه با توجه به شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود.

در این مقاله از شرکت گلخانه ساز سپید الوند، به بررسی هزینه‌های ساخت گلخانه می‌پردازیم و انواع هزینه‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در این حوزه نیاز است. این هزینه‌ها با توجه به نوع گلخانه، مساحت آن، تجهیزات مورد نیاز و گیاه مورد کشت در آن متفاوت خواهد بود. برای احداث گلخانه و سوددهی باید این هزینه‌ های ابتدایی را در نظر بگیرید. در ابتدای کار بریم سراغ نحوه و مراحل ساخت گلخانه ر ایران توسط شرکت سپید الوند را بررسی کنیم.

مزیت‌های کشت گلخانه‌ ای

در راه اندازی گلخانه‌ها میتوان ازحداقل زمین برای تولید گیاهان استفاده کرد؛ بنابراین کشاورزان می‌توانند از زمین‌های خود که دارای مساحت کمتری هستند نیز برای کسب درآمد استفاده کنند.

عوامل محیطی موثر بر رشد و فتوسنتز گیاهان در کشت گلخانه‌ای قابل کنترل و تنظیم می‌باشند.

محصولات تولید شده در گلخانه کیفیت بالاتری نسبت به گیاهان تولید شده در فضای آزاد دارند و ازنظر صادراتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بدلیل استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در کشت محصولات گلخانه‌ای، میزان مصرف آب نسبت به فضای بیرون کمتر می‌باشد.

درگلخانه‌ها میتوان با کنترل شرایط زمان گلدهی محصولات را مطابق با نیاز بازار تنظیم کرد.

برای عرضه سریع محصولات گیاهی به بازار باید شرایطی برای زودرسی محصولات فراهم نمود که این امر در گلخانه‌ها امکان پذیر می‌باشد ومیتوان این شرایط را محیا کرد؛ همچنین گلخانه دار با توجه به نوبرانه بودن این محصولات و افزایش قیمت آنها در بازاردرآمد بالایی را کسب می‌کند.

درگلخانه‌ها میتوان محصولات گرمسیری(صیفی جات ، سبزی، موز و…) را  درخارج از فصل معمول تولید کرد به طور معمول این محصولات دارای قیمت بالایی نیز هستند.

مراحل ساخت گلخانه

  1. طراحی نقشه گلخانه با توجه به اقلیم و نوع محصول
  2. انتخاب محل مناسب گلخانه
  3. ساخت گلخانه در جهت مناسب
  4. مسطح کردن زمین گلخانه
  5. گونیا کردن
  6. مشخص کردن محل نصب پایه و فاصله بین پایه ها
  7. نصب پایه‌ها
  8. نصب کمان‌ها
  9. نصب لوله‌های مهار کننده
  10. نصب پنجره‌های سقفی و کناری جهت تهویه مناسب
  11. سیم کشی سقف گلخانه
  12. نصب درهای ورودی و خروجی
  13. کشیدن پلاستیک بروی اسکلت گلخانه

چه محلی برای ساخت گلخانه مناسب می‌‌باشد؟

  • زمین مسطح: یکی از شرایط ساخت گلخانه انتخاب یک زمین مسطح برای کشت محصولات می‌باشد؛ زیرا ساخت گلخانه در زمین دارای شیب باعث بروز مشکلاتی در نگهداری و مدیریت گلخانه خواهد شد.

 

  • زهکشی مناسب: زمین موردنظر برای ساخت گلخانه باید دارای زهکشی مناسبی باشد. در گلخانه هایی که بستر کشت آنها خاک می‌باشد این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد، بالا رفتن سطح خاک زیرزمینی و رطوبت بالای خاک به دلیل زهکشی نامناسب موجب ضعیف شدن رشد در ریشه، سطحی شدن ریشه، جذب کمتر موادغذایی، تاخیر در رشد گیاهان و افزایش بیماری در کشت محصولات گلخانه‌ای خواهد شد.

 

  • منبع آب با کیفیت و کمیت: کمیت و کیفیت آب یکی ازموارد مهم درانتخاب محل برای ساخت گلخانه می‌باشد، معمولا آب چاه بهترین گزینه انتخاب برای تامین آب گلخانه می‌باشد؛ اما درهرحال پیش از ساخت گلخانه باید آب زمین موردنظر آزمایش و مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت آلوده نبودن به عوامل بیماری زا اقدام بهراه اندازی گلخانه نمود، به عنوان مثال آب شهری به علت داشتن فلوراید و کلرنمی‌تواند گزینه مناسبی برای تامین آب گلخانه باشد یا از آب رودخانه و چشمه به علت  آلودگی به عوامل بیماری نتوانیم استفاده کنیم؛ بنابراین در این صورت باید به دنبال راهکار دیگری برای حل این مشکل باشیم.

 

  • امکانات زیربنایی: یکی از عوامل موثر درساخت گلخانه دسترسی آسان به منابعی از جمله برق، گاز، آب و غیره می‌باشد؛ زیرا نزدیک بودن به منابع برق و آب می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و بررسی ومدیریت کیفیت آب در گلخانه اثر می‌گذارد؛ همچنین وجود لوله‌های گاز در تامین سوخت گلخانه موثر می‌باشد.

 

  • دسترسی به جاده و مراکز فروش: از دیگر عوامل ساخت گلخانه که حتی المکان باید رعایت شود نزدیکی گلخانه به جاده اصلی و مراکز فروش می‌باشد تا حمل و نقل جهت تامین تجهیزات موردنیاز گلخانه و فروش محصولات به راحتی انجام شود.

 

  • طراحی سازه متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه: در طراحی سازه گلخانهباید به نیازهای کشت هر گیاه و شرایط آب و هوایی هر منطقه توجه کرد؛ بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه گلخانه‌های متفاوتی ساخت می‌شوند تا با شرایط آب وهوایی آن منطقه تطابق داشته باشند.

 

  • جهت گلخانه: از دیگر عوامل مهم برای ساخت سازه، جهت گلخانه می‌باشد که در کنترل نور و باد تاثیر می‌گذارد.

 

  • شدت نور: برایساخت گلخانه درجهت مناسب باید فاصله مناسبی بین سایه انداز‌ها و محل ساخت گلخانه وجود داشته باشد تا از سایه اندازی بناها، درختان، کوه و غیره بروی بنای گلخانه جلوگیری کند. عواملی مانند شدت نور خورشید و نوع فصل نیز در سایه اندازی اسکلت گلخانه بروی محیط داخلی گلخانه تاثیر می‌گذارد.

 

  • باد: کنترل وزش باد در منطقه با ساخت گلخانه درجهت مناسب می‌تواند از بروز خسارت‌های جبران ناپذیر به اسکلت گلخانه جلوگیری می‌کند. باد در فصل زمستان باعث هدررفتن بیشتر گرمای گلخانه شده و درفصل تابستان در خنک کردن گلخانه تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین جهت گلخانه باید در جهت باد غالب در آن منطقه باشد تا باد به آسانی از روی سازه عبور کند.

انواع هزینه‌ ساخت گلخانه

هزینه‌هایی که برای ساخت و بهره برداری از گلخانه باید در نظر گرفت، مربوط به بخش‌های مختلفی از ساخت گلخانه می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها، هزینه‌های خاص خود را دارند و باید در نظر گرفته شوند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین هزینه‌ها را در این زمینه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هزینه خرید یا اجازه زمین در ساختن گلخانه

اولین چیزی که برای شروع کشت گلخانه‌ای نیاز دارید، یک زمین مناسب برای ساخت گلخانه است. برای شروع کار کشت گلخا‌نه‌ای به صورت صحیح و استاندارد، باید حداقل 5000 متر زمین در اختیار داشته باشید تا 3000 متر از آن را صرف ساخت گلخانه کنید. اگر توان مالی خرید زمین را دارید، پیشنهاد ما به شما همین اقدام است؛ اما چنانچه از سرمایه کمتری برخوردارید، اجاره یک زمین هم ایده‌ خوبی به نظر می‌رسد.

هزینه دریافت مجوز برای ساخت گلخانه

قبل از اقدام به ساخت و شروع کار کشت گلخانه‌ای، باید برای این کار مجوز دریافت کنید. یکی از شرایط گرفتن مجوز در این زمینه، در اختیار داشتن مدرک معتبر و تجربه کار در گلخانه است. اگر هیچ تجربه‌ای در کار کشت گلخانه‌ای یا کشاورزی ندارید، باید مبلغی را برای گذراندن دوره‌های آموزشی و ارائه مدرک برای اخذ مجوز پرداخت کنید. اگر هم پیش از این در کار کشاورزی مشغول بوده‌اید، می‌توانید با تقدیم نامه و با ارائه مستندات لازم، درخواست مجوزهای مورد نیاز خود را بکنید.

هزینه تهیه بذر، خاک و کود برای احداث گلخانه

یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب یک زمین برای ساخت گلخانه، در اختیار داشتن خاک مناسب است. اگر میزان قلیایی بودن خاک و چند عنصر دیگر (که باید میزان همگی آن‌ها در خاک آزمایش شود) بیش از حد مجاز باشد، خاک مربوطه مناسب کشت گلخانه‌ای نیست؛ اما در مواردی خاص، شما مجبور به احداث گلخانه در مکانی هستید که خاک چندان مناسبی ندارد. در این مواقع می‌توانید به مقدار مورد نیاز خاک بخرید و به گلخانه خود اضافه کنید.

همچنین می‌توانید از بسترهای کشت به جای خاک نیز استفاده کنید. بذر و کود هم که برای پرورش هر نوع گیاهی لازم و ضروری هستند و برای رشد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هزینه ساخت گلخانه باید این موارد را در نظر گرفته و از مواد مناسب و باکیفیت استفاده کنید تا محصولات مرغوبی پرورش دهید.

هزینه سیستم آبیاری در احداث گلخانه

سیستم آبیاری مناسب، یکی از مهم‌ترین نیازهای یک گلخانه است که در ساخت گلخانه باید در نظر گرفته شود. برای گلخانه‌ها دو نوع سیستم آبیاری استفاده می‌شود؛ نوع اول و قدیمی‌تر دستی است و نوع دوم هوشمند و اتوماتیک. طبیعتا هزینه تهیه سیستم دستی کمتر از سیستم اتوماتیک است. شما با دریافت مشاوره از شرکت گلخانه سازی سپید الوند، می‌توانید دستگاه متناسب با محصولات تولیدی و گلخانه خود را تهیه نمایید. به طور کلی، برای ساخت گلخانه و بهره برداری از آن، باید هزینه‌های اولیه در این زمینه مانند خرید یا اجاره زمین مناسب، تهیه خاک و سیستم آبیاری متناسب با محصول را در نظر داشته باشید تا شروع به کار کشت گلخانه‌ای کنید.

شرایط اولیه اخذ مجوزهای احداث گلخانه

قبل از فکر کردن درباره هزینه ساخت گلخانه باید به کسب پروانه تأسیس و مجوزهای لازم برای آن فکر کنید. برای اخذ پروانه تأسیس باید مدارکی را به نظام مهندسی ارائه دهید. دقت کنید که با مراجعه به سایت جهاد کشاورزی از مجوزهای احداث گلخانه و شرایط اخذ آن مطلع شوید.

هزینه احداث گلخانه

برخی مدارک که باید برای دریافت پروانه ساخت گلخانه ارائه کنید عبارت‌اند از:

  • مشخصات و مدارک فردی
  • مشخصات و مدارک زمین (سند شش دانگ، حریم زمین یا به عبارتی فاصله زمین از مرغداری و دامداری و…)

برای مثال:

  1. فاصله و حریم با کارخانه‌های آلوده (کارخانجات سیمان، سنگ شکنی، آسفالت، پودر سنگ و… ) باید 2000 متر باشد.
  1.  فاصله و حریم با رودخانه باید 50 متر باشد.
  2. فاصله و حریم با دریا باید 200 متر باشد.
  3.  فاصله و حریم با واحد مرغداری باید 3000 متر باشد.
  4. فاصله و حریم با واحد مرغ، اجداد و اصلاح نژادی باید 1000 متر باشد.
  5.  فاصله و حریم با واحد مرغ مادر باید 500 متر باشد.

فاصله و حریم با واحد مرغ‌ های تخم گذار:

  1. اگر بستر کشت خاکی باشد، 300 متر است.
  2.  اگر بستر کشت هیدروپونیک باشد، 100 متر است.

فاصله و حریم با واحد مرغ گوشتی:

  1.  اگر بستر کشت خاکی باشد، 50 متر مناسب است.
  2.  اگر بستر کشت هیدروپونیک باشد، حریمی برای آن در نظر گرفته نشده است.

توصیه ما به شما این است که قبل از خرید زمین برای ساخت گلخانه، به قسمت امور اراضی جهاد کشاورزی مراجعه کنید تا اطلاعاتی درباره زمین مورد نظر به دست آورید تا در ادامه کار با مشکلی روبه‌رو نشوید.

( برای دریافت اطلاع دقیق از گلخانه هیدروپونیک از لینک زیر استفاده کنید:

گرفتن تسهیلات بانکی و مجوز دیوار کشی

اولین اقدام در ساخت گلخانه، دریافت مجوزهای مختلف و گرفتن تسهیلات بانکی برای خرید زمین و تجهیزات گلخانه است. برای دریافت مجوز دیوارکشی و دریافت تسهیلات از بانک باید مساحت زمین حداقل 5000 متر و مساحت سازه حداقل 3000 متر باشد. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، از طرف نظام مهندسی به بانک معرفی خواهید شد.

از شروط گرفتن تسهیلات، نداشتن بدهکاری به بانک، کارت پایان خدمت، حق آب تعیین شده و جواب باقی استعلاماتی است که بانک خواهد گرفت. سپس در سامانه سیتا ثبت نام انجام دهید تا بررسی درخواست شما به جریان بیفتد. اگر مبلغ وام بیش از ده میلیارد تومان باشد، وارد کارگروه ملی شده که در این صورت توسط وزارتخانه بررسی خواهد شد.

پس از تایید نهایی، نحوه پرداخت تسهیلات به صورت 80-20 است؛ یعنی بیست درصد کل سرمایه را باید متقبل شویم و هشتاد درصد باقی را بانک به صورت تسهیلات به ما پرداخت خواهد کرد. به گونه‌ای که وقتی 20 درصد از کل پروژه پیش رفت، بانک شروع به پرداخت تسهیلات مرحله‌ای می‌کند و در چهار مرحله وام را پرداخت می‌نماید.

بانک برای پرداخت اقساط، یک سال برای اجرا و یک سال هم برای تنفس به شما فرصت خواهد داد؛ به عبارت بهتر بعد از دو سال پرداخت اقساط به بانک شروع می‌شود و تا 5 سال ادامه دارد. مقدار سود این وام هم در سال جاری 14.5 درصد و در مناطق محروم حدود 9 درصد است. پس ازاینکه 20 درصد از پروژه ساخت گلخانه پیش رفت، می‌توانید برای دیوارکشی اقدام کنید.

لزوم برخورداری از تهویه در ساخت گلخانه

در احداث گلخانه، باید تهویه مناسب در نظر بگیرید و فراموش نکنید که تهویه اهمیت بالایی در بهره برداری از گلخانه و کیفیت محصولات دارد. تهویه گلخانه به زبان ساده به معنی نصب پنجره‌هایی در سقف و اطراف گلخانه برای ارتباط هوای محیط داخل گلخانه با هوای بیرون است.

یکی از دلایل استفاده از پنجره در ساخت گلخانه این است که مبادله هوا میان خارج و داخل گلخانه به درستی صورت گیرد و گاز کربن دی اکسید لازم برای فتوسنتز و کنترل دما فراهم شود. قیمت هر پنجره با ریل و چرخ دنده در هر مترمربع حدودا بین 25 تا 45 هزار تومان است. فن تهویه برای خروج و تهویه هوای راکد گلخانه، محیط مناسب‌تر و سالم‌تری را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند.

فن های تهویه در کاهش تنش گرمایی گیاهان نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. فن‌های سیرکوله (دایره‌ای شکل) از دیگر سیستم‌های تهویه‌ای هستند که در ساخت گلخانه‌ ها به کار گرفته شده و برای به حرکت در آوردن هوای گلخانه استفاده می‌شوند. این کار با یکدست کردن دما و رطوبت در گلخانه به فتوسنتز گیاه کمک می‌کند. قیمت این فن‌ها در یک مترمربع حدودا بین 20 تا 30 هزار تومان است.

ساخت گلخانه همراه با حرفه‌ ای‌ترین مجموعه‌ های سطح کشور

در ساخت و احداث گلخانه، هزینه‌های زیادی دخیل هستند و به همین دلیل پیش از اینکه اقدام به ساخت گلخانه کنید، باید در مورد انواع هزینه‌های ساخت آن پرس و جو کرده و به دنبال مجوز و تسهیلات مختلف باشید. هزینه‌های خرید و اجاره زمین، خرید تجهیزات مناسب و فراهم کردن شرایط متناسب با گیاه کشت شده، از جمله مهم‌ترین هزینه‌هایی هستند که در ساخت گلخانه اهمیت دارند. در این زمینه، می‌توانید از تسهیلات بانکی که برای گلخانه ارائه می‌شود نیز استفاده کنید. به طور کلی هزینه ساخت گلخانه بیش از اینهاست و هزینه‌های مختلف دیگری نیز برای ساخت یک گلخانه وجود دارد که اشاره به تمامی آن‌ها در این مطلب جای نمی‌گیرد. اگر شما به احداث یک گلخانه فکر می‌کنید، می‌توانید همین الان از شرکت گلخانه سازی سپید الوند کمک بگیرید تا کارشناسان حرفه‌ای و کارآزموده این مجموعه به بهترین شکل ممکن شما را همراهی و راهنمایی کنند.