ساخت گلخانه و کار گلخانه‌ داری یکی از بهترین و زیباترین شغل‌های جهان محسوب می‌شود. گلخانه با توجه به مزایای بسیاری که دارد؛ می‌تواند به‌عنوان شغلی پرسود و پردرآمد نیز در نظر گرفته شود. برای ساخت گلخانه باید اطلاعاتی در این زمینه داشت؛ در غیر این صورت، مشکلات بسیاری به وجود آمده و فرد، ضرر و زیان‌هایی را شاهد خواهد بود. برای ساخت گلخانه می‌توان از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند؛ کمک گرفت و کار را به بهترین نحو، جلو برد. یکی از روش‌هایی که می‌توان نسبت به اجرا گلخانه اقدام کرد؛ اجرا درصدی گلخانه در نظر گرفته می‌شود. در این روش، اجرا و نصب همه بخش‌های یک واحد تولیدی گلخانه، به‌صورت درصدی از ارزش کل بخش‌های گلخانه است. سپید الوند، در اجرا درصدی گلخانه، شما را یاری خواهد کرد و همراه شما خواهد بود.

چگونه گلخانه به‌صورت درصدی اجرا می‌شود؟

در روش اجرا درصدی گلخانه، اجرا و نصب همه بخش‌های یک واحد تولیدی گلخانه، به‌صورت درصدی از ارزش کل بخش‌های گلخانه است. بخش‌های مختلف اجرا هم شامل اجرای فونداسیون، برپایی اسکلت، نصب پوشش، نصب تجهیزات جانبی گلخانه، اجرا تاسیسات و بسترهای کشت می‌شود. در این بخش، به ارائه توضیحات مختصری درباره هر کدام از بخش‌های مذکور، پرداخته خواهد شد.

اجرای فونداسیون گلخانه

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد؛ طراحی گلخانه بر اساس شرایط اقلیمی، جوی، توپوگرافی، نوع خاک، میزان بارش باران و برف، سرعت باد و غیره است. با رعایت این نکته، می‌توان از به وجود آمدن مشکلات بسیاری، جلوگیری کرد. فونداسیون، قسمتی از گلخانه است که سازه روی آن قرار گرفته و بین گلخانه و زمین، ارتباط برقرار می‌کند. اجرای فونداسیون که یکی از بخش‌های اجرا درصدی گلخانه است؛ باید با دقت کافی و به درستی انجام شود. فونداسیون گلخانه، فشارهای وارده از اسکلت گلخانه، وزن بوته و گیاهان و وزن برف و باران را تحمل می‌کند؛ بنابراین یکی از بخش‌های مهم به شمار می‌رود که باید خیلی خوب اجرا شود. اگر فونداسیون، مقاومت بالایی نداشته باشد و نتواند فشارهایی که به آن وارد می‌شود را به زمین منتقل کند؛ فشارهای وارد شده، گلخانه را تخریب کرده و ضررهای جبران‌ناپذیری را وارد خواهد کرد. در گلخانه‌های بزرگ و لوکس، برای اجرای فونداسیون، از بتن استفاده می‌شود؛ اما در گلخانه‌های کوچک‌تر، از الوار و تخته استفاده می‌کنند. در کناره‌های خارجی فونداسیون، از صفحاتی استفاده می‌شود که جنس آن‌ها از استایروفوم (پلی‌استیرین) است. استفاده از این صفحات باعث کاهش انتقال سرما از خاک به داخل گلخانه در فصل سرد سال شده و مصرف کلی سوخت را کاهش می‌دهد.

برپایی اسکلت گلخانه

اسکلت گلخانه از پوشش آن نگهداری می‌کند و باعث استحکام و پایداری آن خواهد شد. در گذشته برای ساخت اسکلت گلخانه، از چوب استفاده می‌شد. چوب از دوام مناسبی برخوردار بود؛ اما مقاومت کمی در برابر شرایط سخت و دشوار مانند بادهای شدید و ریزش سنگین نزولات جوی مانند برف داشت. امروزه به جای چوب از آهن، آلومینیوم و فولاد برای ساخت اسکلت گلخانه استفاده می‌شود. مقاومت و کارایی این جنس، بیشتر از چوب بوده و جایگزین مناسبی برای چوب در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌های ساخت گلخانه، برپایی اسکلت را در روش اجرا درصدی گلخانه مد نظر قرار داده و نسبت به انجام این کار اقدام می‌کنند.

نصب پوشش گلخانه

نصب پوشش گلخانه نیز از دیگر بخش‌های مربوط به اجرا درصدی گلخانه در نظر گرفته می‌شود که بسیار حائز اهمیت است؛ چون فضای داخل گلخانه را از شرایط نامساعد آب و هوای بیرون، محفوظ نگه می‌دارد. پوشش گلخانه معمولا از جنس نایلون انتخاب می‌شود. در ابتدا باید اندازه‌گیری‌های لازم انجام شده و سپس، نصب صورت گیرد. با کمک چند نفر می‌توان به راحتی نایلون را نصب کرده و این کار را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند.

اجرای تاسیسات و بسترهای کشت

انتخاب خاک مناسب، از جمله عوامل مهم در رشد گیاهان گلخانه به شمار می‌رود. مشکل فقیر بودن خاک را می‌توان با انواع بسترهای کشت، جبران کرد. می‌توان گفت که بسترهای کشت، نقش خاک را ایفا کرده و در صورت نامناسب بودن خاک، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر مراحل اجرا درصدی گلخانه، همین مرحله ایجاد تاسیسات و بسترهای کشت است که بسیار مهم بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. تاسیسات و بسترهای کشت، بر اساس نوع گیاه مورد نظر، انتخاب شده و اقدام به اجرای آن خواهد شد.

ویژگی‌های بستر کشت گلخانه

بستر کشتی که برای پرورش محصولات مورد نظر، انتخاب می‌شود؛ باید ویژگی‌هایی را داشته باشد تا به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. در این بخش، به تعدادی از این ویژگی‌ها اشاره خواهد شد.

توجه به تناسب نسبت کربن به نیتروژن

باید به نسبت کربن به نیتروژن، یعنی نسبت جرم کربن به جرم نیتروژن موجود در یک ماده توجه کرد. این نسبت، سرعت تجزیه بستر را نشان می‌دهد. در صورت بالا بودن نسبت کربن به نیتروژن، باید کود ازته به بستر اضافه شود. با انجام این کار، نیتروژن مورد نیاز موجودات ذره‌بینی تامین خواهد شد.

داشتن رطوبت و تهویه مناسب

گیاه برای رشد خود، به مقدار کافی آب باکیفیت نیاز دارد. نقش مهم دیگری که آب در این زمینه ایفا می‌کند؛ عمل فتوسنتز است که اساس تولید گیاهی بر آن استوار بوده و نقش بسیار مهمی دارد. رطوبت و تهویه مناسب، از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد گیاه هستند. بستر کشت باید از قابلیت نگهداری رطوبت و میزان تهویه خوبی برخوردار باشد.

برخورداری از مواد آلی تثبیت‌شده در خاک

بقایای گیاهان، بستر درختان، کود دامی، حیوانات و انواع مختلف میکروارگانیسم‌های خاک و محصولات جانبی آن‌ها و تا حدودی ضایعات انسانی، کمک شایانی به تشکیل مواد آلی خاک خواهند کرد. مواد آلی و معدنی خاک از جمله عواملی هستند که برای رشد محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت‌اند. بستری که برای کشت محصولات مورد نظر انتخاب می‌شود؛ باید به مقدار مناسبی، مواد آلی داشته باشد. این مواد به بهبود ساختمان خاک، افزایش قابلیت نگهداری رطوبت خاک، بهبود تهویه و افزایش حاصل‌خیزی خاک کمک خواهند کرد.

در نظر گرفتن وزن مخصوص ظاهری بستر کشت گلخانه

وزن مخصوص ظاهری خاک با میزان منافذ خاک نسبت معکوس دارد؛ یعنی با بیشتر شدن منافذ، وزن مخصوص ظاهری، کمتر خواهد شد. اگر برای کشت محصولات گلخانه‌ای از بسترهایی با وزن مخصوص ظاهری بالا استفاده شود؛ به خاطر سنگین بودن، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. مقدار مطلوبی که می‌توان برای بستر کشت گلدان، پس از آبیاری در نظر گرفت؛ 640 تا 1200 گرم در هر لیتر است. البته بایدبه این نکته دقت کرد که اهمیت این عدد در کشت گیاهان گلدانی بیشتر از کشت گیاهان در بستر گلخانه است.

با اجرا درصدی گلخانه بیشتر آشنا شوید.

گلخانه‌ها با توجه به سودی که در اختیار گلخانه‌داران قرار می‌دهند؛ از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به یکی از مشاغل پرطرفدار تبدیل شده‌اند. اجرا درصدی گلخانه از جمله روش‌هایی است که می‌توان با کمک آن، اقدام به ساخت گلخانه کرد. در این روش، اجرا و نصب همه بخش‌های یک واحد تولیدی گلخانه، به‌صورت درصدی از ارزش کل بخش‌های گلخانه است. با سپردن کار گلخانه‌سازی به افراد متخصص و کاربلد، می‌توان با خیال راحت به کسب درآمد پرداخت و از سوددهی آن مطمئن بود. اجرای فونداسیون، برپایی اسکلت، نصب پوشش، نصب تجهیزات جانبی گلخانه، اجرا تاسیسات و بسترهای کشت از جمله بخش‌هایی هستند که در ساخت گلخانه مورد توجه قرار می‌گیرند و باید تک تک این مراحل را به بهترین شکل ممکن، انجام داد. سپید الوند خدمات ارزنده‌ای را در زمینه اجرا درصدی گلخانه به مشتریان خود ارائه می‌دهد.