اگر به دنبال راه اندازی یک گلخانه مجهز و پرسود برای خود هستید، ابتدا باید سرمایه لازم ساخت گلخانه را به دست آورید. نوع سازه، تجهیزات مورد نیاز، ساخت ابنیه، کشت و پرورش، روش‌های جمع آوری، بسته بندی و ارسال محصولات، همگی شامل هزینه‌های ساخت گلخانه می‌شود.

شرایط متفاوتی به نوع سازه گلخانه و تجهیزات آن بستگی دارد. به همین دلیل، ما در ادامه این مقاله، به انواع سازه‌ها و تجهیزات آن می‌پردازیم تا شما با توجه به سلیقه خود، هزینه مورد نیاز را تخمین بزنید.

هزینه دریافت مجوز

اولین قدم برای تأسیس یک گلخانه، دریافت مجوز ساخت آن است. دریافت این مجوز باعث می‌شود تا صاحبان گلخانه از آب، برق و گاز تعرفه دار بهره‌مند شوند. این تعرفه‌ها معمولاً هزینه‌های گلخانه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، شرکت سپید الوند تمام متقاضیان ساخت گلخانه را به دریافت مجوز ترغیب می‌کند.

طبق جدیدترین قوانین برای تأسیس گلخانه، مجوز تنها به 60 الی 80 درصد زمین مورد نظر داده می‌شود. حداقل زمین مورد نظر شما باید 500 متر مربع باشد که تقریباً به 300 متر مربع آن مجوز داده می‌شود. اگر تمامی مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز گلخانه شما، کامل باشد؛ مجوز در طی کمتر از یک ماه آماده شد و به دست شما می‌رسد. برای دریافت این مجوز باید به جهاد کشاورزی و سازمان نظام منابع طبیعی مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز شامل دو دسته عمومی و اختصاصی می‌شود. برای اطلاع دقیق‌تر از مدارک مورد نیاز، باید به سایت جهاد کشاورزی مراجعه کنید. برخی دیگر از هزینه‌های اداری ساخت گلخانه شامل هزینه‌های دریافت امتیازات آب، برق و گاز و هزینه دریافت تسهیلات و وام است. امتیازات آب، برق و گاز در هر منطقه‌ای متفاوت است. هزینه‌های دریافت تسهیلات نیز معمولاً از بزرگ‌ترین هزینه‌های ساخت گلخانه به حساب می‌آید که برای محضری کردن اسناد وثیقه دریافت می‌شود. سرمایه لازم ساخت گلخانه در اصل همان سرمایه لازم برای دریافت تسهیلاتش است.

هزینه‌های پیش از ساخت

در این مرحله، هزینه‌های پرداخت شده به جهت هموار کردن زمین مورد نظر شما خرج می‌شود. ماشین‌های سنگین، این وظیفه را دارند که زمین گلخانه را هموار و صاف کنند. در نتیجه این شیب بندی، آب باران و برف با سرعت بیشتری به سمت ناودان‌ها تخلیه می‌شوند. از طرفی، سیستم آبیاری و تخلیه آب باقی مانده از کشت هیدروپونیک به حداکثر خود می‌رسد. برخی دیگر از نتایج شیب بندی زمین، رفت و آمد راحت‌تر نیروی انسانی و ماشین آلات است. میزان این هزینه، به متراژ زمین و میزان پستی و بلندی‌های آن بستگی دارد.

آب مورد نیاز در گلخانه‌ها، معمولاً از استخرهای آب تأمین می‌شود. این استخرها انواع بتنی و آماده را دارد. استفاده از استخرهای آب باعث می‌شود تا میزان آب مورد نیاز گلخانه، کاملاً محاسبه شده و دقیق باشد و آّب هدر نرود. البته برخی از گلخانه داران برای تأمین آب گلخانه خود از دستگاه آب شیرین کن استفاده می‌کنند. هزینه‌های مربوط به این دستگاه در کنار هزینه‌های مربوط به تجهیزات گلخانه محاسبه می‌شود.

برق مورد نیاز برای گلخانه، از طریق کابل فشار قوی از ترانس اصلی شبکه برق به محل گلخانه تأمین می‌شود. گاز مورد نیاز برای گلخانه نیز، بستگی به محل سازه گلخانه دارد. اگر امکانش وجود داشته باشد، به طور مستقیم لوله اصلی فشار قوی به سازه متصل می‌شود. اگر امکانش وجود نداشته باشد؛ باید یک ایستگاه گاز در زمین گلخانه احداث شود که انجام این کار هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

هزینه لازم ساخت گلخانه

هزینه تجهیزات و سازه

سرمایه لازم ساخت گلخانه در روش‌های متفاوت، متغیر است. در ادامه به انواع روش‌های ساخت گلخانه و هزینه‌های آنها می‌پردازیم.

گلخانه کلید تحویل

در این نوع گلخانه، سازه همراه با تجهیزات، کاملاً آماده برای تحویل به گلخانه دار جدید است. بسیاری از افرادی که به تازگی می‌خواهند گلخانه خود را تأسیس کنند، از این روش برای خرید استفاده می‌کنند. ولی باید بدانید که قبل از خرید، تحقیقات زیادی را باید روی سازه انجام دهید. زیرا ممکن است، نه تنها به سود نرسید، بلکه ضرر هم ببینید.

همان‌طور که کم کردن هزینه‌ها باعث عدم رعایت برخی استانداردها می‌شود و ضرر به همراه دارد؛ افزایش سرمایه لازم ساخت گلخانه بیش از حد معمول هم ضامن موفقیت شما نخواهد بود.

انواع سازه و تجهیزات تفکیک شده

  • سازه اسپانیایی: این نوع سازه در بسیاری از کشورها از جمله فنلاند، ترکیه، اسپانیا و ایران استفاده می‌شود. سازه اسپانیایی از نظر استقامت نسبت به دیگر سازه‌ها برتری دارد و برای کشت انواع محصولات به کار می‌رود.
  • سازه شیشه‌ای: گلخانه شیشه‌ای در دسته بادوام‌ترین گلخانه‌ها قرار می‌گیرد و برای احداث آن، سرمایه بالایی نیاز است. در این نوع سازه، نور خوبی به گیاهان می‌رسد. البته به دلیل اینکه، این نور مستقیم است، باید با اقداماتی خاص، نور مورد نظر پخش شده و به همه گیاهان برسد.
  • سازه ایرانی: این نوع گلخانه دارای تنوع کیفیت در سه دسته A، B و C قرار دارد. نسبت به دیگر سازه‌ها به سرمایه لازم ساخت گلخانه کمتری نیاز دارد. با توجه به نوع کشت و محصولات قابل کشت، یکی از انواع سازه ایرانی باید انتخاب شود.
  • سازه تونلی: گلخانه کوانست به دلیل ارتفاع و عرض کمی که دارد، مناسب برای کشت گیاهان کوتاه قامت بوده و سازه با دوامی است. آلوئه‌ورا، گیاهان فصلی و دائمی، گیاهان دارویی از جمله برخی از گیاهان قابل کشت در این گلخانه هستند.
  • پوشش تمام پلاستیک: در بین انواع دیگر پوشش‌ها برای گلخانه، پوشش پلاستیک یو وی دار نسبت به شیشه و پلی کربنات به‌صرفه‌تر است. برخی از مزایای استفاده از این نوع پلاستیک، مقاومت در سرما، پخش یکنواخت نور و صرفه جویی در هزینه‌ها است.
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی: فن و پد یک نوع سیستم سرمایشی تبخیری است که از طریق جذب ذرات آب در گلخانه، محیط آن را خنک می‌کند. بویلر نیز یک سیستم گرمایشی مدرن و خوب برای گلخانه‌های کشت هیدروپونیک است. این نوع سیستم بسیار کم مصرف و بی دردسر است.
  • کف پوش و فن سیر کوله از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه است که تهیه هر کدام، سرمایه لازم ساخت گلخانه جداگانه‌ای می‌خواهند.

محصولات متفاوت

  • گلخانه خیار و گوجه فرنگی: کاشت این نوع صیفی‌جات در هر منطقه‌ای، حتی مناطق خشک و بیابانی نیز امکان‌پذیر است. تنها کافی است که زمین گلخانه شما خاک حاصلخیز، سرمایش و گرمایش گلخانه متناسب، آفات، سموم، آب رسانی و رطوبت دهی دقیقی داشته باشد. سازه اسپانیایی برای پرورش خیار و گوجه فرنگی همراه با کشت خاکی یا کشت هیدروپونیک بسیار مناسب است.
  • گلخانه فلفل دلمه‌ ای: پرورش فلفل دلمه‌ای به روش نشا کاری بهتر از کاشت مستقیم بذر است. برای پرورش این محصول، گلخانه اسپانیایی و ایرانی همراه با ارتفاع 6 متر مناسب است. به کیفیت و تجهیزات به کار رفته در سازه دقت کنید تا دوام بالایی داشته باشد.
  • گلخانه گل رز: راه اندازی گلخانه گل‌های شاخه بریده، نسبت به پرورش دیگر محصولات، سرمایه لازم ساخت گلخانه بیشتری می‌خواهد. انواع گل‌های شاخه بریده شامل رز، ژربرا، رز هلندی و آلسترومریا می‌شود. بعد از پرورش این گل‌های این زینتی، از آنها برای صادرات یا فروش در بازارهای بین‌المللی و محلی استفاده می‌شود.
  • گلخانه توت فرنگی: توت فرنگی به دلیل حساسیت بالا نسبت به بیماری که دارد، بهتر است در شرایطی خاص و مطلوب پرورش داده شود. از آن جایی که در کشت مزرعه‌ای بازدهی نسبت به کشت گلخانه‌ای کمتر است؛ توت فرنگی نیز بهتر است که در گلخانه کشت شود. همچنین، به دلیل حساسیت بالای این محصول، نیاز است که با کشت هیدروپونیک پرورش شود. این نوع کشت، هم بازدهی بیشتری دارد و هم آلودگی کمتری به محصول وارد می‌شود. البته لازم به ذکر است که کشت هیدروپونیک، کشت پرهزینه‌ای است.

نصب سازه و تجهیزات

همان‌طور که گفته شد، هزینه نصب سازه و تجهیزات آن، بسته به متراژ و تجهیزات مورد نیاز متغیر است. ولی به طور کلی، سازه ایرانی و تونلی به نسبت سازه اسپانیایی کم‌هزینه‌تر و سازه اسپانیایی به نسبت سازه شیشه‌ای سرمایه لازم ساخت گلخانه کمتری می‌خواهد. علاوه بر این مورد، در هزینه نصب سازه، شما باید هزینه رفت و آمد، اسکان و خوراک کارگرانی که برای نصب سازه شما می‌آیند را بپردازید.

قطعات و اتصالات

قطعات و اتصالات یک گلخانه شامل پنجره سقفی، بادشکن، سرستون، ستون‌های اصلی و کناری، کمان، ناودان، پیچ و مهره و بست و اتصالات است. هر یک از این موارد هزینه‌ای جداگانه دارند.

هزینه ساخت ابنیه

مرحله ساخت ابنیه، شامل ساخت اتاقک مدیریت، اتاق کارکنان، نگهبانی، خانه کارگری و اتاقک تأسیسات بوده که جدا از سرمایه لازم ساخت گلخانه است. این مرحله معمولاً یک مرحله پر هزینه‌ای برای صاحبان گلخانه خواهد بود.

هزینه‌های کشت و پرورش

هزینه‌های کشت و پرورش شامل هزینه‌های خرید کود، بذر، سینی نشا، کارگر هرس، جمع آوری، بسته بندی، ارسال و غیره می‌شود. شما باید با توجه به شرایط زمین، امور دیگر را نیز مدیریت کنید. البته شرکت سپید الوند یک شرکت خوب در زمینه تأسیس گلخانه است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در آخر

برای شروع و ورود به هر شلوغی، ابتدا باید نسبت به هزینه‌ها و سرمایه مورد نیاز آن آگاه شویم. سرمایه لازم ساخت گلخانه شامل موارد زیادی می‌شود که در این مقاله، سعی کردیم به آنها بپردازیم. شرکت سپید الوند از بهترین شرکت‌های تأسیس گلخانه است که می‌تواند به شما در راه اندازی گلخانه با هزینه‌ای معقول کمک کند.