در سیستم پرورش گیاه و محصول سنتی، امکان پرورش برای بسیاری از محصولات در زمستان نبود. کشاورزان مجبور به انبار برخی از محصولات بودند تا در فصل زمستان هم بتوانند آن‌ها را بفروشند.

با راه اندازی گلخانه دیگر نیازی به انبار محصولات نیست. شما می‌توانید در هر آب و هوا و هر فصلی محصول مورد نیاز خود را پرورش دهید. اکنون در ادامه به مراحل راه اندازی یک گلخانه می‌پردازیم.

گلخانه چه فضایی است؟

در اصل گلخانه را می‌توان به یک فضای شیشه‌ای یا شفاف تشبیه کرد که در هر فصلی امکان پرورش گل و گیاه در آن وجود دارد. گلخانه را معمولاً با شیشه یا هر موادی که براق باشد، پوشش می‌دهند. زیرا، شفافیت پوشش اطراف گلخانه سبب عبور نور شده و به رشد گیاه کمک می‌کند.

در گذشته، به دلیل نبود گلخانه‌ها، کشاورزان مجبور به انبار برخی از محصولات تابستانی بودند تا در زمستان از آن‌ها استفاده کنند. ولی امروزه فضای گلخانه به دلیل پوشیده بودن، قابلیت کنترل دما، آبیاری و غیره را دارد. یعنی شما در فصل زمستان نیز می‌توانید بسیاری از گیاهان را پرورش دهید و نگرانی از بابت سرما دیدن آن‌ها نخواهید داشت. در تابستان‌های گرم نیز امکان خنک نگه داشتن محیط گلخانه وجود دارد تا گیاهان شما در گرمای بیش از حد تابستان اذیت نشوند.

نکات مهم در راه اندازی گلخانه

راه اندازی یک گلخانه استاندارد و درست باید طبق یک اصول خاصی انجام شود. از آن جایی که برخی افراد تصور می‌کنند، گلخانه به دلیل مجهز بودن به تجهیزات، کار انسان را کاهش می‌دهد. شرکت گلخانه ساز سپید الوند از صفر تا صد مراحل ساخت یک گلخانه را انجام می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • پیدا کردن فضای مناسب برای راه اندازی گلخانه

برخی افراد بر این باورند که گلخانه‌ها را در هر زمینی می‌توان راه اندازی کرد. ولی این یک تصور اشتباه است. برای راه اندازی یک گلخانه باید برخی نکات زمین را در نظر گرفت. در مرحله اول، زمین انتخابی باید فاصله قانونی تا شهر را داشته باشد تا سر و صداهای گلخانه باعث ایجاد اختلال در زندگی شهری نشود. در مرحله دوم نیز، در زمین شما باید امکان دسترسی به آب، گاز، برق و تلفن فراهم باشد. در غیر این صورت، زمین انتخابی برای تأسیس گلخانه مناسب نخواهد بود.

  • نقشه مناسب برای ساخت اسکلت گلخانه

برای ساخت اسکلت یک گلخانه حتماً باید از یک مهندس باتجربه کمک بگیرید. استفاده از سازه‌هایی با مقاومت بالا در ساخت گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه در گلخانه‌ها به جای شیشه از متریال دیگری استفاده می‌شود. این متریال نسبت به شیشه مقاومت بالاتری در برابر گرما و سرما دارد و سریعاً ترک نخورده یا شکسته نمی‌شود.

همچنین، شما باید در اسکلت گلخانه، ارتفاع آن، نوع گیاه پرورشی، تهویه هوای گلخانه و محل قرارگیری مواد اولیه را در نظر بگیرید.

  • خرید و تهیه تجهیزات گلخانه

برای راه اندازی گلخانه می‌توانید از صفر تا صد تجهیزات مربوط به آن را از شرکت گلخانه ساز سپید الوند تهیه کنید. البته باید توجه کنید که این تجهیزات حتماً باید زیر نظر مهندسین و افراد متخصص خریداری شود. شما باید برای اندازه گیری غلظت کودهای محلول، میزان اسیدیته آب و دوز سموم شیمیایی هم تجهیزاتی را فراهم کنید.

در کنار این تجهیزات، گلخانه شما باید به یک آزمایشگاه کوچک هم مجهز باشد. در این آزمایشگاه می‌توانید کودها و سموم را قبل از ورود مورد آزمایش و بررسی قرار دهید.

  • دریافت مجوز برای راه اندازی گلخانه

از آن جایی ساخت گلخانه در زمین‌های مسکونی امری غیرقانونی است، باید به مراحل قانونی قبل از راه اندازی توجه کنید. در این مرحله شما باید تمامی استانداردها و مقررات قانونی برای راه اندازی یک گلخانه را در نظر گرفته و تمامی مجوزهای لازم را تهیه کنید.

  • تیم حرفه ای شامل کشاورزان و گیاه پزشکان

حالا که مراحل راه اندازی گلخانه خود را طی کرده‌اید، باید به دنبال افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه کشاورزی و بازاریابی باشید. متخصصین در زمینه کشاورزی، کاشت و برداشت، گیاه پزشکی و کوددهی به شما کمک می‌کنند تا محصول خود را پرورش دهید. بازاریابان نیز در زمینه فروش و پیدا کردن مشتری به گلخانه شما کمک می‌کنند تا محصولات خود را بفروشید.

مزایای راه اندازی گلخانه

در ادامه به چهار مورد از مزایا اساسی پرورش محصول در گلخانه می‌پردازیم.

کاهش مصرف انرژی

از آن جایی که اسکلت گلخانه‌ها را بسیار اصولی بنا می‌کنند و عایق بندی خوبی انجام می‌شود، انرژی هدر نمی‌رود. به همین دلیل، باعث صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی می‌شود. در فصل زمستان، با اضافه شدن وسایل گرمایشی، این گرما به هدر نرفته و نیازی به افزایش تعداد وسایل گرمایشی نیست.

افزایش راندمان پرورش محصول

در گلخانه‌ها، کود و سم به یک اندازه به تمامی گیاهان می‌رسد. از طرفی، بیماری و آفت‌ها در بین گیاهان خیلی بهتر کنترل می‌شود. به همین دلیل، ممکن است در کشت گلخانه‌ای مصرف کود و سم کاهش پیدا کند. این روند روی قیمت محصولات گلخانه نیز تأثیر می‌گذارد و راندمان پرورش محصول را بهتر می‌کند.

تنوع در پرورش

در ساخت اسکلت و راه اندازی یک گلخانه باید دقت بالایی داشته باشید تا بتوانید انواع مختلفی از گیاهان را پرورش دهید. محیط یک گلخانه به دلیل متعادل بودن، امکان پرورش انواع مختلفی از گیاهان را دارد.

مدیریت بهتر در گلخانه

گلخانه‌ها با فضای تفکیک شده‌ای که دارند، امکان مدیریت بهتر را فراهم می‌کنند. گلخانه‌ها دارای فضاهای مشخصی برای مدیریت، اتاقی برای کارگران، آزمایشگاهی و محیطی برای نگه دارای تجهیزات هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

اصلی‌ترین تجهیزات برای یک گلخانه، سیستم گرمایشی و سرمایشی است. سیستم گرمایشی که در زمستان در گلخانه استفاده می‌شود شامل دو مدل سیستم گرمایشی مرکزی و موضعی است. سیستم گرمایشی مرکزی نوعی شوفاژ است که بخار آب را به گرما تبدیل کرده و باعث گرم شدن گلخانه می‌شود. سیستم‌های گرمایشی موضعی هم شامل بخاری‌های همرفتی، بخاری‌های منفرد و بخاری‌های تابشی می‌شود.

سیستم‌های سرمایشی که بیشترین کاربرد را در فصل تابستان دارند، در روزهای آفتابی زمستان هم استفاده می‌شوند. سیستم‌های خنک کننده مخصوص فصل زمستان شامل پنکه و تیوپ است. سیستم‌های خنک کننده مخصوص فصل تابستان هم شامل فن، مه پاش و پد می‌شود.

علاوه بر این موارد، برخی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه عبارت‌اند از:

  • سیستم آبیاری گلخانه ای
  • ژنراتور
  • سیستم برق
  • سیستم برق اضطراری
  • پایه‌های فلزی برای طبقه بندی گیاهان

در آخر

راه اندازی گلخانه یک راه برای سرمایه گذاری بلند مدت است که شرکت گلخانه ساز سپید الوند در این زمینه تخصص دارد. برای راه اندازی چنین محیطی قطعاً به دانش و افراد متخصصی نیاز دارید که در این راه به شما کمک کنند.