گلخانه فضای محصور، بسته یا مسقفی است که با کنترل دما، رطوبت و نور می‌توان در تمامی فصول انواع گیاهان را در این سازه پرورش داد. این سازه‌ها در استانداردهای مختلفی ساخته می‌شوند و برای ساخت آن‌ها از بست و اتصالات مختلف چون بست سر تاج، بست سدل و لامپی، بست گوشه گلخانه و چهار پیچ، بست تسمه‌ای، کمان، ناودان، ستون و… استفاده می‌شود. باتوجه‌به این‌که انتخاب اتصالات گلخانه حائز  اهمیت بالایی است می‌بایست در هنگام خرید آن‌ها به برخی نکات چون جنس و ابعاد آن توجه کنید. عمدتاً برای ساخت اتصالات گلخانه از آلیاژ فولادی کربنی استفاده می‌شود که مقاومت آن ستودنی است.

خرید انواع اتصالات گلخانه در اصفهان

اتصالات گلخانه اصفهان و سایر شهرهای ایران چون مشهد، تهران و… در شکل‌ها و مدل‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. ضخامت انواع اتصالات گلخانه‌ای از 1 میلی‌متر الی 3 میلی‌متر در بازارها عرضه می‌شود که خریداران می‌توانند این لوازم را در سایزهای مختلف 2 میلی‌متر، 2.8 میلی‌متر، 1 و 3 میلی‌متر یا حتی 1.5 میلی‌متر خریداری نمایند. البته از نظر وزنی نیز می‌توان انواع اتصالات گلخانه را در زمره نیمه‌سنگین یا سنگین دسته‌بندی کرد. انواع اتصالات سازه گلخانه به شرح زیر است:

  • اتصالات گلخانه سنگین
  • اتصالات گلخانه صنعتی
  • اتصالات گلخانه کشاورزی
  • اتصالات سبک گلخانه‌ای

خرید انواع بست گلخانه

خرید انواع بست گلخانه

از بست‌ های گلخانه در جهت متصل‌کردن یا مهارکردن لوله‌های گلخانه استفاده می‌شود. عمدتاً برای ساخت بست‌های گلخانه از جنس فولاد استفاده می‌شود که دارای روکش ضدزنگ هستند. بست‌های گالوانیزه نسبت به بست‌های فلزی و پلاستیکی قیمت خوب و مقاومت بالایی دارند. در بازار بست‌های مختلفی به فروش می‌رسد که از انواع رایج آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بست لامپی
  • بست سر تاج
  • بست چهار پیچ
  • بست‌ های تسمه‌ای

انواع مختلفی از بست‌ها نیز وجود دارد که به آن‌ها ناودان، کمان و ستون گفته می‌شود که هرکدام برای سازه گلخانه کاربردی دارند. تمامی این بست‌ها طبق استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند که در اصفهان می‌توانید همه آن‌ها را برای ساخت سازه گلخانه خود تهیه کنید.

بست سدل

بست سدل از اتصالات پرکاربردی است که برای احداث گلخانه از آن استفاده می‌کنند. بست سدل یا بست قوطی برای ایجاد ساختار استاندارد در سازه کاربرد دارد. از این نوع بست برای متصل‌کردن ستون‌های اصلی و میانی به سازه استفاده می‌شود. بست‌های سدل عمدتاً از جنس گالوانیزه هستند که با دو روش گالوانیزاسیون سردوگرم استفاده می‌شود.

رک و پینیون

از رک و پینیون برای سقف سازه گلخانه استفاده می‌شود. در واقع این دو قطعه تکمیل‌کننده هم برای ساخت سازه هستند. با استفاده از رک و پینیون می‌توان تهویه هوا، خروج گرما از درون فضای سازه و خنک‌ سازی گلخانه را تسریع بخشید. از این دو قطعه برای ساخت پنجره سازه استفاده می‌شود تا رطوبت و گرما از فضای بیرونی به درون سازه نفوذ نکند. رک همچون قطعه آهنی است که برای آن از روکش گالوانیزه ضد‌زنگ استفاده می‌شود. معمولاً این قطعه در طول 1 الی 1.5 متری ساخته می‌شود. رک و پینیون با استفاده از نیروی محرکه تولید می‌شوند تا پنجره به خوبی باز و بسته شود.

بست لامپی

از بست لامپی برای ایجاد اتصال بین لوله‌های مهاری و خرپا با سایر المان‌ها استفاده می‌شود. بست لامپی نقش مهمی برای سوارکردن کمان‌ها در بالا و پایین دارد. عمدتاً جنس این نوع بست از ورق گالوانیزه و آهنی است. شما می‌توانید بست لامپی را در سایزهای 2، 5، 4، 3، 6 و 2.5 سانتی‌متر خریداری کنید. همچنین این بست برای مهار لوله آب‌یاری نیز کاربرد دارد.

بست نعل‌اسبی

از بست نعل‌اسبی برای ایجاد اتصال بین ستون‌های فرعی سازه گلخانه و کمان آن استفاده می‌شود. با استفاده از بست نعل‌اسبی می‌توان اتصال محکمی را بین این دو المان برقرار کرد. این نوع بست با استفاده از مهره و پیچ به سازه فلزی نصب خواهد شد. مناسب‌بودن قیمت بست نعل‌اسبی سبب شده تا خریداران از این بست برای سازه‌های خود استفاده کنند. بست نعل‌اسبی در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و عمر و قدرت انعطاف‌پذیری آن بسیار بالا است.

بست گوشه گلخانه

بست گوشه از دیگر اتصالات پرکاربرد برای سازه گلخانه است. این بست در ظاهر همانند شکل زیگزاگ طراحی شده است که در جهت اتصال بین پروفیل‌ها از آن استفاده می‌شود. این بست را روی ستون اصلی سازه نصب می‌کنند تا بتوان اتصالی بین ستون اصلی و سایر اتصالات سازه برقرار کرد. برای بستن این بست از پیچ‌ومهره استفاده می‌شود.

بست گلابی

از اتصالات بسیار کاربردی برای گلخانه می‌توان به بست گلابی اشاره کرد. بست گلابی برای اتصال بین لوله‌ های آب‌ پاشی سازه استفاده می‌شود. البته از بست گلابی در صنایع مختلف مثل کشاورزی، بیمارستانی، ساختمانی و آتش‌ نشانی نیز استفاده می‌شود.

بست زیر کمان

بست زیر کمان که نام دیگر آن بست پل یا بست اتصال است در جهت ایجاد اتصال بین‌ پروفیل با دیگر اتصالات گلخانه استفاده می‌شود. عمدتاً بست زیر کمان دارای جنس ورق گالوانیزه است. ورق گالوانیزه باعث تثبیت لوله‌های گالوانیزه روی سازه گلخانه می‌شود. از بست زیر کمان برای ایجاد اتصال بین ستون‌های اصلی با پروفیل‌های مدل M و H نیز استفاده می‌شود.

جنس اتصالات گلخانه‌ای از چیست؟

هر نوع اتصالی برای سازه گلخانه می‌بایست مقاومت و استحکام بالایی در جهت تحمل وزن سازه و سایر عوامل داشته باشد. برای ساخت اتصالات بزرگ گلخانه چون ستون یا پایه‌های آن‌ نمی‌توان از موادی چون پلاستیک یا مواد اسپانیایی کوچک و بزرگ استفاده کرد. آلیاژهای کاربنی و فولاد از مهم‌ترین مواد برای ساخت انواع اتصالات گلخانه‌ای هستند. برای تهیه آلیاژهای فولادی کربنی از نوع موادی با چگالی بالا استفاده می‌شود که تمامی آن‌ها تحت نیروهای فزاینده ناشی از بار سازه قرار می‌گیرند. وجود فولاد باعث می‌شود تا اتصالات گلخانه عمر بالایی داشته باشند و در طی مدتی طولانی در ساختار آن‌ها مشکلی به وجود نیاید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت اتصالات گلخانه اصفهان

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، اتصالات گلخانه در ابعاد و شکل‌های مختلفی ساخته و عرضه می‌شوند؛ ازاین‌رو هرکدام قیمت متفاوتی دارند. یقیناً برآورد هزینه برای خرید اتصالات گلخانه‌ای تأثیر زیادی در کاهش یا افزایش هزینه‌های ساخت سازه خواهد گذاشت. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود و باتوجه‌به قیمت انواع اتصالات گلخانه و لوازم جانبی انواع لوازم مربوطه را خریداری کنید. کیفیت و برند محصول می‌تواند بر افزایش هزینه اتصالات گلخانه تأثیرگذار باشد.

سخن پایانی

اتصالات گلخانه از عوامل بسیار مؤثر برای تضمین پایداری و ایمنی یک سازه هستند. در کل اتصالات گلخانه‌ای را می‌توان در 4 دسته سنگین، سبک، کشاورزی و گلخانه‌ای دسته‌بندی کرد. از اتصالات پرکاربرد برای سازه‌های گلخانه‌ای می‌توان به بست لامپی، چهار پیچ، بست تسمه‌ای، بست سرتاج، بست سدل، رک و پینیون، بست نعل‌اسبی، بست گوشه گلخانه، بست گلابی و زیر کمان و… اشاره کرد. هرکدام از این اتصالات گلخانه برای سازه گلخانه کاربردهای مختلفی دارند و برای ساخت آن‌ها از انواع مواد پلاستیکی، فلزی و فولادی استفاده می‌شود. برند، نوسانات بازار، مدل محصول، نوع بست یا اتصالات گلخانه و دیگر عوامل از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت اتصالات گلخانه هستند.