پروفیل‌های گالوانیزه از جمله محصولات فولادی هستند که برای سازه‌های گلخانه‌ای و صنعت ساختمان بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. پروفیل گالوانیزه تاکنون توانسته در صنعت ساختمان‌سازی نقش مهمی ایفا کند؛ زیرا دارای مزیت‌هایی چون قدرت کشش بالا، مقاوم در برابر فشار یا کشش و قدرت شکل‌پذیری بالایی است. از پروفیل‌های گالوانیزه بیشتر به‌منظور افزایش مقاومت سازه گلخانه، ساختمان و یا تغییر فرم‌های قاب آن استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که از این پروفیل می‌توان برای مقاوم‌سازی در و پنجره سازه نیز استفاده کرد؛ اما این مزیت‌ها تنها کاربردهای پروفیل‌ گالوانیزه نیستند. همچنین لوله و پروفیل گالوانیزه در طی دو روش سردوگرم ساخته می‌شود.

تاریخچه به‌وجودآمدن پروفیل گالوانیزه

گالوانیزه کردن پروفیل و لوله‌ها از 300 سال قبل آغاز شد و تاکنون از این روش برای ساخت انواع لوله و پروفیل استفاده می‌شود. اولین کارخانه پروفیل‌سازی با روش گالوانیزاسیون گرم و سرد در سال 1850 میلادی در بریتانیا تاسیس گشت‌. از آن سال فرایند گالوانیزه کردن لوله و پروفیل در حال تغییر بود. پس از تاسیس کارخانه در بریتانیا، کارخانه‌های متعدد دیگری نیز در سرتاسر جهان برای تولید پروفیل و لوله گالوانیزه بنا گردید و اکنون با افزایش تکنولوژی و فناوری این روش نیز در حال پیشرفت است و برای انجام آن از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه و روش آماده‌سازی آن چیست؟

لوله گالوانیزه نوعی لوله انتقال است که می‌توانید آن را در دو نوع درزدار یا بدن‌درز تهیه نمایید. علت نام‌گذاری لوله گالوانیزه به این نام، روی‌اندود کردن آن به روش گالوانیزاسیون سرد یا گرم است. این روش تولید لوله باعث افزایش دوام و مقاومت لوله در برابر آسیب‌پذیری، خراش و خوردگی می‌شود. روش آماده‌سازی لوله‌های گالوانیزه  و کاربرد هرکدام نیز به شرح زیر است:

  • لوله گالوانیزه گرم: در این روش لوله‌های سیاه درزدار یا فاقد درز در کارگاه‌های مخصوص با روش گرم (قراردادن در درون وان مذاب و…) ساخته می‌شوند. این لوله‌ها برای درب و پنجره بسیار کاربرد دارند.
  • لوله گالوانیزه سرد: در این روش لوله سیاه‌های درزدار از سمت دو سرلوله رزوه و آب‌کاری می‌شوند.
  • لوله گالوانیزه تست: در این روش لوله تست آب در ابتدا آب‌کاری شده و از آن برای خطوط آب استفاده می‌شود.
  • لوله گالوانیزه گلخانه: لوله گالوانیزه‌ های گلخانه به روش گالوانیزاسیون گرم تولید می‌شوند و برای سازه گلخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل یا قوطی گالوانیزه چیست؟

پروفیل به مقطع فلزی گفته می‌شود که در طول خود دارای سطح‌ مقطع عرضی به‌صورت کاملاً یکنواخت است. به این‌ محصولات قوطی گالوانیزه نیز گفته می‌شود. زمانی که روی پروفیل‌ها یک‌لایه روی گالوانیزه ترکیب شود، پروفیل گالوانیزه تولید می‌شود. پوشش گالوانیزه روی فلز باعث افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی و خوردگی یا خراش خواهد شد. به فرایند اتصال روی یا پوشش گالوانیزه روی قوطی و پروفیل، روی‌اندود کردن فلز نیز گفته می‌شود.

روش تولید پروفیل گالوانیزه

تولید پروفیل‌های گالوانیزه طی مراحل شیمیایی، مکانیکی یا الکتریکی انجام می‌شود که در طی این‌ مراحل برای لوله و پروفیل‌ گالوانیزه از پوشش فولاد یا آهنی استفاده می‌شود. این پوشش محافظ می‌تواند از زنگ‌زدگی پروفیل جلوگیری کند و مقاومت آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدن افزایش دهد. گالوانیزاسیون یا همان روی‌اندود کردن فلزات روشی قدیمی است که قدمتی ۳۰۰ساله داد و تاکنون نیز به بهترین روش برای تولید فلزاتی چون پروفیل و لوله گالوانیزه تبدیل شده است. به‌طورکلی از دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد برای تولید انواع لوله و پروفیل گالوانیزه استفاده می‌شود که هرکدام از این روش‌ها دارای مزایا و ویژگی‌هایی هستند. در ادامه مطالب به مراحل تولید پروفیل گالوانیزه خواهیم پرداخت.

پروفیل گالوانیزه سرد یا آب‌کاری شده

آب‌کاری فلز از روش‌های اقتصادی برای تولید انواع لوله و پروفیل محسوب می‌شود. در این روش برای تولید لوله یا پروفیل گالوانیزه از فرایند اتصال لایه فلز به سطح فولاد استفاده می‌شود. در گالوانیزه سرد، یک جریان الکتریکی در درون محلول نمکی روی با آند روی یا کاتد فولادی ایجاد می‌شود تا مراحل گالوانیزاسیون سرد انجام گیرد. برای انجام این روش آب‌کاری کردن فلز یا فولاد از دستگاه‌های مختلفی چون سیانید استفاده می‌شود.

البته نوآوری‌ها و پیشرفت فناوری سبب شد تا فرایند آب‌کاری لوله و پروفیل گالوانیزه با این روش کمی تغییر کند. پوشش‌ های گالوانیزه روی قسمت اتصال باعث افزایش مقاومت پروفیل گالوانیزه می‌شود و می‌تواند از خوردگی فلز به‌مرورزمان جلوگیری کند. همچنین در روش گالوانیزاسیون سرد، لوله یا پروفیل‌ها ظاهر براق و درخشانی خواهند داشت.

پروفیل گالوانیزه گرم یا حرارتی

گالوانیزاسیون گرم از روش‌های مرسوم برای تولید انواع لوله و پروفیل است. در این روش فلزات را در درون وان مذاب قرار می‌دهند. به قراردادن فلزها درون وان مذاب، غوطه‌وری گرم گفته می‌شود. این روش نزدیک به 150 سال قدمت دارد. ناگفته نماند که گالوانیزاسیون گرم برای روی اندودکردن فلزات بسیار کاربردی است. در این روش یک پوشش در ضخامت‌ های مختلف روی مس یا آهن ایجاد می‌شود و پس از آن، پودر قطعات که از جنس روی هستند در درون مخزن استوانه‌ای قرار داده می‌شوند.

زمانی که دمای مخزن تا 300 درجه افزایش یابد، قطعات فلزی درون سیلندر با یکدیگر ترکیب شده و آلیاژ فلز روی سطح قطعه تشکیل خواهد شد. ناگفته نماند که دمای وان مذاب نیز برابر با 460 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. این روش برای ساخت پروفیل بسیار خوب است؛ زیرا باعث افزایش مقاومت فلز می‌شود.

کاربرد های لوله و پروفیل‌ های گالوانیزه

بخش اعظمی از لوله و پروفیل‌های گالوانیزه در جهت ساخت درب و پنجره یا قاب‌بندی سازه گلخانه و در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد های این پروفیل می‌توان به استفاده از آن در جهت جلوگیری از هرز شدن پیچ‌ها یا افزایش مقاومت سازه در برابر خوردگی اشاره کرد. امروزه لوله‌ها و پروفیل‌ها در ابعاد، وزن، ضخامت و طول‌ های مختلفی به فروش می‌رسند که شما می‌توانید آن‌ها را در طول خاصی تهیه کنید. معمولاً ضخامت پروفیل گالوانیزه از 1 میلی‌متر آغاز شده و برحسب نیاز افزایش می‌یابد. هرچه سطح پنجره یا درب بزرگ‌تر باشد باید ضخامت پروفیل نیز افزایش یابد. دیگر کاربرد های پروفیل گالوانیزه و لوله گالوانیزه عبارت است از:

  • پرمصرف در صنایع پل‌سازی و راه‌سازی
  • سبک‌سازی سازه
  • استفاده برای نصب درب و پنجره‌ های UPVC
  • کاربردی برای ساخت انواع لوازم‌خانگی
  • ساخت انواع قطعات ظریف فلزی که در پزشکی و دندان‌پزشکی استفاده می‌شوند.
  • افزایش استحکام و عمر ساختمان
  • ساخت و اجرای سقف کاذب و پارتیشن‌ها
  • قابل‌استفاده در ساخت بخش‌ های مختلف گلخانه‌ های خانگی و تجاری
  • ساخت قاب سیستم‌ های تهویه هوا

کاربرد های فلز گالوانیزه، لوله و پروفیل در صنایع‌ گوناگون

از پروفیل‌ها و لوله‌های گالوانیزه در صنایع مختلف همچون موارد زیر استفاده می‌شود:

  • صنعت ساختمان: به دلیل دوام بالای فولاد گالوانیزه از آن عمدتاً برای ساخت ساختمان‌ های مسکونی و تجاری یا حتی سازه‌ های گلخانه‌ای استفاده می‌شود. فولادهای گالوانیزه نقش مهمی در ساخت سازه‌های مدرن ایفا می‌کنند و به دلیل داشتن ظاهری براق و استحکام بالا برای ساخت راهروها، تیرها، نرده، ناودان، ریل، بالکن، پله، نردبان و… از آن استفاده می‌شود.
  • صنعت خودرو: در سال 1980 میلادی از پروفیل‌ گالوانیزه تنها برای ساخت خودروهای لوکس و مدرن استفاده می‌شد؛ اما اکنون از این فلز مقاوم برای اجزای مختلف خودروها استفاده می‌شود.
  • صنعت مخابرات: تعمیر و نگهداری خطوط مخابرات کار دشواری است؛ ازاین‌رو از فولاد گالوانیزه برای این صنعت استفاده می‌شود. از قوطی‌های گالوانیزه در ساخت جعبه تجهیزات یا حتی سیم‌کشی تلفن استفاده می‌شود تا خطر آسیب‌دیدگی کاهش یابد.

انواع پروفیل‌ های گالوانیزه

انواع پروفیل‌ های گالوانیزه

قوطی یا پروفیل‌ های گالوانیزه در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که باتوجه‌به وزن و طول بسته‌بندی می‌شوند. این نوع فولادها در شکل‌های‌ مختلف مربعی و مستطیلی به فروش می‌رسند. از انواع پروفیل‌های گالوانیزه از نظر ساختار و جنس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل گالوانیزه سنگین
  • پروفیل گالوانیزه کشاورزی
  • پروفیل گالوانیزه سبک
  • پروفیل گالوانیزه صنعتی

از انواع پروفیل‌های پرکاربرد که با دستگاه‌ های تمام‌اتوماتیک ساخته می‌شوند و برای صنایع مختلف کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل‌ های U70
  • پروفیل‌ های C70
  • پروفیل‌ های U100
  • پروفیل‌ های L25
  • پروفیل‌ های U48
  • پروفیل‌ های C50
  • پروفیل‌ های C100
  • پروفیل‌ های F47
  • پروفیل‌ های UH36

قیمت پروفیل و لوله‌ های گالوانیزه و خرید آن‌ها

قوطی‌ های گالوانیزه از محصولات ورق‌های فولادی هستند که در ابعاد، وزن و ویژگی‌ های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. عوامل مختلفی همچون نوسانات بازار، قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی، قیمت آهن‌آلات، وزن لوله یا پروفیل، ابعاد و طول آن، مقدار ضخامت، قطر داخلی کویل و… در تعیین قیمت لوله و پروفیل‌ های گالوانیزه تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود این مصالح فولادی را باتوجه‌به مشخصات زیر خریداری کنید:

  1. عرض: 1000 الی 1250
  2. کوتینگ: 100، 120، 180، 220، 275
  3. ضخامت: 100 الی 130 میکرون
  4. وزن کویل:5 الی 12 تن
  5. قطر داخلی کویل: 1 الی 3 میلی‌متر

سخن پایانی

استفاده از لوله و پروفیل گالوانیزه روشی اقتصادی برای کاهش هزینه‌ های ساخت سازه است. پروفیل‌ های گالوانیزه با دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد تولید می‌شود که در روش گرم برای افزایش مقاومت پروفیل، آن‌ها را درون یک وان مذاب با حداقل 460 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. بیشترین کاربرد های لوله و پروفیل برای درب و پنجره سازه است، گرچه برای فضاهای داخلی ساختمان نیز کاربرد دارند. استفاده از لوله و پروفیل گالوانیزه بهترین انتخاب برای افزایش مقاومت پنجره و درب سازه خواهد بود. امروزه پروفیل‌های گالوانیزه در وزن و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که شما می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسبی در ابعاد موردنظر خود تهیه کنید.