تمام آنچه که درباره ساخت گلخانه در مازندران باید بدانید!

گلخانه یکی از راه حل‌های جالب و مدرنی است که انسان برای در امان نگه داشتن محصولات خود در برابر سرما، گرما، کم آبی و غیره دست به احداث آن می‌زند. با توجه به نیاز امروزه بشر به تولید و مصرف سبزیجات و صیفی‌جات خارج از فصل کشت و حتی گل‌ها و گیاهان زینتی، امروزه استفاده از گلخانه‌ها سود قابل توجهی را عاید کشاورزان کرده است. با توجه بهاینکه کشت در گلخانه‌ها در مقایسه با کشاورزی در فضای آزاد دارای مشکلات و دردسرهای کمتری است و همچنین بازه زمانی برای به ثمر نشستن محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با کشت سنتی کوتاه‌تر است، در این مقاله از سپید الوند به عنوان سازنده گلخانه در مازندران، درصدد آن برآمدیم تا شما را با ساخت گلخانه در مازندران و مزایای آن آشنا کنیم.

با گلخانه بیشتر آشنا شوید

گلخانه (Green house) به یک فضای محدودی اطلاق می‌گردد که دارای قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد انواع گیاهان در طی فصول مختلف سال است. پوشش‌های گلخانه‌ای موجب ایجاد اثر گلخانه‎‌ای و حبس شدن انرژی خورشیدی در درون گلخانه می‌شوند. مزیت مهم گلخانه‌ها این است که از گیاهان در برابر سرمای بیش از حد زمستان و گرمای بیش از حد تابستان مراقبت می‌کنند که این امر اهمیت گلخانه سازی در مازندران را دو چندان می‌کند.

طبق تعریفی که از گلخانه ارائه کردیم، متوجه شدیم که عملکرد اصلی گلخانه‌ها فراهم کردن شرایط محیطی کافی و لازم برای رشد محصول است. ناگفته نماند که گلخانه‌ها را با توجه به مصالح ساختمانی که در آن به کار می‌برند، به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌کنند.

راه اندازی و ساخت گلخانه در مازندران

برای ساخت گلخانه در مازندران لازم است که فرد حتما راجع به مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آگاهی کافی و مناسبی داشته باشد. با توجه به میزان سرمایه اولیه شما، نوع و میزان هزینه ساخت گلخانه متغیر است. البته باید توجه داشت که برای ساخت گلخانه در مازندران کمتر به عادات محلی و منطقه‌ای توجه می‌شود؛ چراکه گلخانه‌ها را بر اساس نیاز عمومی یک محصول و شرایط اقلیمی آن منطقه می‌سازند.

هزینه‌ای که برای گلخانه سازی در مازندران صرف کرده‌اید غالبا در همان سال اول جبران می‌شود و سودآوری آن از سال دوم به بعد بسیار قابل توجه خواهد بود. از هزینه‌هایی که برای ساخت گلخانه در مازندران باید مورد توجه قرار دهید عبارت‌اند از هزینه ساخت و احداث، هزینه تاسیسات گرم‌کننده و خنک‌کننده، هزینه تاسیسات آبیاری و خرید سمپاش. گردش هوا در گلخانه‌ها امری بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه وقتی گیاه در معرض هوای تازه قرار می‌گیرد، دی‌اکسیدکربن موجود را جذب نموده و اکسیژن تولید می‌نماید که این جریان هوا سبب پایین نگه داشتن رطوبت نسبی و همچنین کنترل و مدیریت دما در گلخانه می‌شود. با توجه به سابقه تیم ما در امر گلخانه سازی در مازندران، تمامی مواردی که برای رشد و نمو عالی یک گیاه در گلخانه لازم است به صورت کامل مورد توجه قرار می‌گیرد.

مزایای کشت و ساخت گلخانه در مازندران

اولین و مهم‌ترین مزیت کشت گلخانه‌ای این است که این روش میزان تولید محصولات را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ به عنوان مثال اگر شما در فضای آزاد و در هر مترمربع، یک کیلوگرم توت فرنگی برداشت ‌کنید، این میزان در کشت گلخانه‌ای به ده کیلوگرم در هر مترمربع خواهد رسید. با توجه به خشکسالی و کمبود آبی که امروزه کشور عزیزمان به آن دچار شده، این روش به صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی کمک شایانی خواهد کرد.

با توجه به استفاده از بذر خالص در کشت گلخانه‌ای، کیفیت محصولات آن نیز بسیار بالا می‌رود که این امر سبب می‌شود تا محصول تولیدی گلخانه‌ای دارای ظاهری زیباتر باشد و تقاضای این محصولات در بازار افزایش یابد. این امر برای رشد اقتصادی منطقه اهمیت بسزایی دارد. ناگفته نماند با پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی، امکان استفاده از تکنیک‌های جدید کشاورزی همچون کشت طبقاتی که منجر به افزایش میزان تولید حتی در محیط‌هایی با مساحت کوچک نیز می‌گردد، از عوامل بسیار مهم در جذب کشاورزان برای ساخت گلخانه در مازندران بوده است. در ادامه انواع مدل‌های مختلف در ساخت گلخانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گلخانه‌های طرح اسپانیایی

این گلخانه‌ها با توجه به قطعات به کار برده شده در آن‌ها، به دو دسته اسپانیایی و طرح اسپانیایی تقسیم می‌شوند که قابلیت اجرا با پوشش‌های مختلف همانند ورق‌های فلزی، پلاستیک و پلی کربنات را دارا می‌باشند. استفاده از این نوع گلخانه‌ها برای کشت‌های خاکی و هیدروپونیک گل‌ها و صیفی‌جات توصیه می‌شود. تیم ما به عنوان یک تیم حرفه‌ای سازنده گلخانه در مازندران، با داشتن محیط کارگاهی مدرن و مجهز، امکان ساخت انواع مختلف گلخانه‌های اسپانیایی اعم از سیرکولار و گاتیک مطابق با مجوز ACM اسپانیا را داراست. ناگفته نماند که اگر گلخانه‌های اسپانیایی با شیشه‌های سکوریت ساخته شوند، توان تحمل بار تا هشتاد کیلوگرم در هر مترمربع را دارند و می‌توانند در برابر بادهایی تا سرعت 150 کیلومتر در ساعت مقاومت نشان دهند.

گیاهان کاشته شده در گلخانه‌های اسپانیایی عمدتا یک ماه زودتر از گیاهان کشت شده در مزارع و سایر روش‌ها برداشت می‌شوند؛ بنابراین در این روش برداشت محصولات گاهی سه برابر روش معمولی و سنتی افزایش خواهد یافت.

مزایای ساخت گلخانه در مازندران به صورت اسپانیایی

  • به علت شکل سازه که به صورت پنجره‌های تهویه سقفی اتوماتیک ساخته شده، تهویه مناسبی وجود دارد.
  • قابلیت تبدیل و ساخت آن به صورت پیش ساخته پیچ و مهره‌ای
  • استفاده درست و بهینه از نور و انرژی خورشیدی
  • مقاومت و استحکام بالای سازه گلخانه‌ای
  • هزینه کمتر و مناسب‌تر در مقایسه با سایر انواع گلخانه‌ها
  • کنترل آسان شرایط مختلف موجود در گلخانه همچون دما و رطوبت
  • ساخت یک منطقه بی‌نظیر برای کشت انواع مختلف گیاهان در زمستان
  • ظاهری شیک و زیبا

تیم سپید الوند به عنوان سازنده گلخانه در مازندران با کمترین و حداقل هزینه‌ها با ارائه بهترین مصالح و تجهیزات ضروری برای ساخت گلخانه، بهترین گلخانه‌های اسپانیایی را برای شما عزیزان طراحی و اجرا می‌کند.

 

گلخانه سازی در مازندران

گلخانه‌های شیشه‌ای

شاید به جرئت بتوان گفت که پرهزینه‌ترین نوع گلخانه‌های صنعتی، گلخانه‌های شیشه‌ای است که در عین حال از مقاوم‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای نیز محسوب می‌شود و دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. ابعاد و سایز این نوع از گلخانه‌ها بسته به نقشه اجرایی و آب و هوای منطقه متغیر است که باید به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرند.

این نوع خاص از گلخانه علاوه بر ظاهری زیبا و استحکام قابل توجه آن برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا گلخانه را به واحدهای مجزا برای کشت هیدروپونیک، گل‌های شاخه بریده و صیفی‌جات لوکس تقسیم کنیم. از ویژگی‌های گلخانه‌های شیشه‌ای می‌توانیم به طول عمر بالا، ارتفاع نهایی سازه تا 6.5 متر و یکپارچه بودن آن اشاره کنیم.

مزایای ساخت گلخانه در مازندران به صورت شیشه‌ای

  • مقاوم بودن در برابر برف و تندبادهای شدید
  • امکان نصب انواع مختلف تجهیزات
  • حفظ اشعه مادون قرمز در تاریکی و شب هنگام
  • عبور حداکثری نور و انرژی خورشید
  • آب‌بندی به وسیله تست‌های آکواریوم مخصوص

گلخانه‌های تونلی

از دیگر سازه‌های گلخانه‌ای که در مازندران می‌توان از آن بهره برد، گلخانه‌های تونلی یا کوانست است. این دسته از گلخانه‌ها با توجه به اینکه در مقایسه با سایر سازه‌های گلخانه‌ای دارای ابعاد کوچک‌تری هیتند و در ابعادی در حدود 6 الی 12 متری در عرض و 2 الی 4 متری در ارتفاع احداث می‌گردند، سریع‌تر گرم می‌شوند و طبیعتا دارای مصرف سوخت کمتری نیز هستند.

با توجه به ارتفاع این نوع گلخانه‌ها، از آن‌ها برای کشت گل‌های آپارتمانی و فصلی، گیاهان دارویی همچون آلوورا استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که این سازه‌های گلخانه‌ای برای کشت صیفی‌جات نیز مناسب هستند. این گلخانه‌ها به شکل پرتابل اجرا می‌شوند و پوشش آن‌ها نیز تماما پلاستیک است.

مکان ایده‌آل برای ساخت گلخانه در مازندران

در تعیین مکان مناسب برای ساخت گلخانه در مازندران باید به عوامل و پارامترهای مهمی همچون شدت نور زمستانی منطقه، میانگین دمای زمستانی آن، میزان رطوبت و دسترسی به گیاهان توجه شود. هنگام احداث گلخانه توجه داشته باشید که میزان املاح و نمک یا میزان آب موجود در خاک بسیار مهم است و باید به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چراکه غلظت نمک بالا قادر است عملکرد ما را در کشاورزی تحت‌الشعاع قرار دهد. ناگفته نماند که در هنگام احداث هر نوع از سازه‌های گلخانه‌ای باید آینده نگری درستی در ارتباط با گسترش آن در آینده نیز داشته باشید؛ بنابراین سعی کنید مکانی را برای این امر اختصاص دهید که دارای فضای کافی برای گسترش آن در آینده باشد.

طراحی و ساخت گلخانه در مازندران به شکل نوین

در عصر امروزی با توجه به نیاز بشر به بهره‌برداری بیشتر و بهینه‌تر از آب و خاک و نیروی انسانی در جهت رشد تولیدات کشاورزی، نیاز به احداث شهرک‌های گلخانه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود. این مسئله که باید به کمک دانش و فناوری روز دنیا بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم، انکارنشدنی نیست. گروه سپید الوند به عنوان تیم تخصصی و حرفه‌ای سازنده گلخانه در مازندران دارای کارشناسان متخصصی است که با توجه به تجربه زیاد و قابل توجه در امر احداث گلخانه‌های اسپانیایی آماده کمک و ارائه مشاوره و خدمت به شما عزیزان هستند.