برای ساخت گلخانه در قزوین بسترهای مناسبی ایجاد شده و به همین سبب، برای ساخت شهرک گلخانه‌ای در این شهر نیز شرایط مناسبی فراهم می‌شود. احداث گلخانه در قزوین یکی از روش‌های مدرن و هیجان‌انگیزی است که برای نگهداری از محصولات مختلف در برابر گرما، سرما، کم آبی و غیره ساخته می‌شود. نقش گلخانه سازی در قزوین خود را در افزایش محصولات تولیدی و افزایش صادرات با بیش از 138 گلخانه با مساحت‌های 74 هکتار نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله از سپید الوند، با داشتن بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه گلخانه سازی و به عنوان سازنده گلخانه در قزوین شما را با ساخت انواع گلخانه در قزوین، هزینه‌ها و مزایای آن آشنا می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

مزایای ساخت گلخانه در قزوین

ساخت گلخانه در قزوین به دلیل وجود شرایط مطلوب مزایای زیادی نسبت به کشت محصول در فضای باز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

افزایش کیفیت تولید در کشت گلخانه‌ای

در کشت گلخانه‌ای آفات و بیماری‌ها کنترل می‌شود و روش‌های كنترل بیولوژیكی و کاهش سموم شیمیایی در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که کیفیت محصولات تولید شده را افزایش می‌دهد. همچنین افزایش کیفیت محصول موجب مورد پسند واقع شدن در بازارهای خرید و صادرات به کشورهای دیگر می‌شود.

افزایش محصولات تولیدی در گلخانه

یکی از مزایای ساخت گلخانه در قزوین، افزایش تولید در هر مترمربع در گلخانه نسبت به هوای آزاد است؛ مثلا در صورتی که 2 کیلوگرم خیار در یک مترمربع در هوای آزاد تولید شود، این تعداد در کشت گلخانه‌ای به 20 کیلوگرم خیار در هر مترمربع می‌رسد و به عبارتی دیگر تولید محصول در گلخانه 10 برابر بیشتر از تولید محصول در هوای آزاد است.

صرفه‌جویی در مصرف آب در گلخانه

با روش آبیاری تحت فشار در گلخانه مصرف آب کاهش می‌یابد و صرفه‌جویی می‌شود. همچنین به دلیل بسته بودن محیط در گلخانه، امکان تبخیر آب و هدر رفتن آن وجود ندارد و با استفاده از نوار آبیاری، بوم آبیاری و غیره مصرف آب به حداقل می‌رسد.

ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب

ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در گلخانه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان در این حوزه از دیگر مزایای ساخت گلخانه است. همچنین به دلیل آزاد بودن وقت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان و عدم کشاورزی در زمین‌های قابل کشت، کار در گلخانه برای این‌گونه افراد مناسب به نظر می‌رسد.

مشکلات ساخت گلخانه در قزوین

ساخت گلخانه در قزوین علاوه بر مزایای بسیار خوبی که دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. از جمله معایب راه‌ اندازی گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمایه و هزینه‌های زیاد

گلخانه سازی و خرید برخی تجهیزات مانند تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، تهویه و غیره نیازمند پرداخت هزینه نسبتا بالایی است. در واقع بیشتر هزینه صرف احداث گلخانه می‌شود که در صورت سود کردن در تولید محصولات، هزینه‌های صرف شده تا 3 سال باز می‌گردد.

نیاز به مراقبت‌های دائمی

در کشت گلخانه‌ای باید تمامی عوامل محیطی با کوتاه‌ترین فاصله زمانی چک شود؛ چراکه حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند خرابی محصول را در پی داشته باشد. مثلا کاهش شدید دما در زمستان یا افزایش بیش از حد دما در محیط گلخانه، می‌تواند تمامی محصولات را خراب کند.

انواع گلخانه سازی در قزوین

ساخت گلخانه در قزوین بر اساس شکل ظاهری و کاربرد انواع متنوعی دارد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

گلخانه اسپانیایی

گلخانه‌های گاتیک یا اسپانیایی یکی از محکم‌ترین گلخانه‌ها از لحاظ سازه‌های مهندسی است که سقفی به شکل کمان زاویه دار دارد. نمای این نوع گلخانه‌ها حالتی سنتی دارد که به عملکرد آن بهبود می‌بخشد. استفاده از گلخانه‌های گاتیک (اسپانیایی) یکی از روش‌های ایده‌آل برای کنترل و پرورش محصول است و نسبت به کارایی منحصربه‌فردش، مقرون به صرفه است. استفاده از سیستم مکانیکی و پیشرفته باعث افزایش کیفیت محصولات شده و باعث پرورش گیاهان به صورت حرفه‌ای و ساده می‌شود. این نوع گلخانه‌ها در مقابل وزش باد شدید و بارش برف سنگین مقاوم هستند که از مزایای گلخانه‌های اسپانیایی محسوب می‌شوند. طراحی خاص سقف این گلخانه‌ها باعث شده تا آب حاصل از بارش باران جاری شود و هیچ قطره آبی به داخل گلخانه نفوذ نکند. گلخانه‌های گاتیک برای پرورش و تولید محصولاتی همچون گوجه، خیار، فلفل، درختان گرمسیری و غیره مناسب هستند.

گلخانه تونلی

گلخانه‌های تونلی دیواره‌های عمودی و مجزایی ندارند و منحنی شکل هستند. سقف گلخانه‌های تونلی از دو منحنی زاویه‌دار و کامل تشکل شده و در ساخت این گلخانه از لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. ساخت گلخانه‌های تونلی نسبتا ارزان است و به زمان کمی نیز نیاز دارد. این نوع گلخانه‌ها به دلیل برخورداری از شکلی منحنی، در برابر باد و برف مقاومت زیادی نشان می‌دهند و امکان دریافت حداکثری نور خورشید در گلخانه‌های تونلی فراهم است.

گلخانه های سیرکولار

گلخانه‌های سیرکولار از سقفی کمانی و از دیواره‌های عمودی تشکیل شده‌اند و در مکان‌هایی که وزش باد شدید است، ساخته می‌شوند. این گلخانه‌ها آفتاب‌گیر بوده و معمولا به سمت شمالی_جنوبی ساخته می‌شوند. به دلیل عدم امکان سکوبندی، تعداد زیادی از محصولات صیفی، در کف گلخانه‌های سیرکولار کشت می‌شود و به همین دلیل پوشش این گلخانه‌ها از پلاستیک است. این گلخانه‌ها در مقابل آب باران، برف و باد شدید مقاومت بالایی دارند و ارزان هستند.

 

نکات مهم  برای احداث گلخانه در قزوین

برای پرورش و کشت محصولات در گلخانه فصل خاصی وجود ندارد؛ اما برای ساخت گلخانه در قزوین و کسب موفقیت در پرورش محصولات و صیفی‌جات، باید به کمبود محصولات موجود در بازار پرداخته و نسبت به پرورش و تولید آن‌ها اقدام شود. محل ساخت گلخانه باید 2000 متر از کارخانه‌های آلوده، 50 متر با رودخانه، 200 متر با دریا، 3000 متر با مرغ‌داری فاصله داشته باشد. توجه به دمای گلخانه یکی از نکات مهم برای پرورش گیاهان است. دما در گلخانه باید ثابت باشد و در شب کمی کاهش پیدا کند تا محصولات به خوبی رشد کنند. گردش هوا در تمامی گلخانه‌ها به دلیل استفاده گیاهان از هوای تازه و فتوسنتز الزامی است. همچنین گلخانه باید در موقعیتی قرار بگیرد که محصولات در حال رشد، بیشترین نور را دریافت کنند. نمای جنوب و جنوب شرقی بهترین موقعیت برای کاشت صیفی‌جاتی است که به نور زیادی احتیاج دارند و نمای جنوب غرب و غرب برای محصولاتی که به نور کم نیاز دارند مناسب است.

هزینه های ساخت گلخانه در قزوین

برای ساخت گلخانه در قزوین، اولین مورد ضروری برای کشت محصولات، یک زمین مناسب برای احداث گلخانه است. حداقل 5000 متر برای احداث گلخانه و اختصاص 3000 متر برای ساخت گلخانه به صورت استاندارد باید مورد استفاده قرار گیرد. هزینه ساخت گلخانه با توجه به نوع تجهیزات استفاده شده و جنس گلخانه از 200.000 تومان تا 2.000.000 تومان بر اساس مترمربع متفاوت است. هزینه آب، برق، گاز، هزینه تهیه بذر، کود و خاک مناسب، خرید سم‌پاش، خرید زمین، هزینه گرمایش و سرمایش و غیره از مهم‌ترین هزینه‌های مورد نیاز برای احداث گلخانه در قزوین است که برای پرورش و رشد هرچه بهتر محصولات صرف می‌شود.

درآمد گلخانه داری در قزوین

یکی از عوامل مهم برای کسب درآمد از ساخت گلخانه در قزوین، بستگی به نوع محصول کاشته شده دارد. مثلا در هر 1000 متر قابلیت برداشت 20 تن خیار وجود دارد. سود این محصولات 50% از مبلغ فروش است. در هر فصل و در یک گلخانه 1000 متری، 90 تن گوجه فرنگی برداشت می‌شود که درآمد خوبی در پی دارد. همچنین در فضای 1000 متری می‌توان 15 تن، فلفل دلمه‌ای تا 2 بار در سال برداشت کرد که کشت این محصول نیز درآمد بسیار خوبی دارد.

مهارت‌‌ها و مدارک لازم برای ساخت گلخانه در قزوین

برای ساخت گلخانه در قزوین باید با دانش کشاورزی و پرورش گیاهان و اوضاع بازار آشنا بود یا از یک فرد مسلط به این بازار و از مهندسان کشاورزی در بهبود پرورش محصولات استفاده کرد. اگر مهارت یا تجربه‌ای در در زمینه پرورش محصولات کشاورزی ندارید، باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و نسبت به اخذ مدرک و مجوز اقدام کنید. طی کردن دوره کارآموزی 1 الی 2 ساله برای افراد تازه‌کار الزامی است. در صورت داشتن تجربه در زمینه کشاورزی، باید مدارک و مستندات اطلاعات خود را ارائه کنید و نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایید. برخی مدارک برای کسب پروانه تاسیس و مجوزهای احداث گلخانه و یا دریافت وام الزامی هستند. مدارکی مانند مدارک فردی، مشخصات و مدارک زمین، حق مالکیت کتبی آب و غیره برای دریافت پروانه تاسیس الزامی است.

شرکت سازنده گلخانه در قزوین

ساخت گلخانه در قزوین به دلیل مواجه شدن با خشکسالی و صرفه‌جویی در مصرف آب بیش از پیش احساس می‌شود. همچنین با احداث گلخانه در قزوین می‌توان علاوه بر ایجاد شغل برای تعداد بسیاری از افراد، به تولید محصولاتی با تنوع و تعدد زیاد و همچنین کیفیت بالا و کسب سود بیشتر پرداخت. تیم سپید الوند، به عنوان سازنده گلخانه در قزوین از دستگاه‌های مدرن و مطابق با استاندارهای جهانی و به کمک مشاوران و کارشناسان متخصص آماده خدمت رسانی به شما می‌باشد. سپید الوند با استفاده از بهترین مواد و تجهیزات باکیفیت سعی در کسب اعتماد و رضایت مشتریان خود دارد. اگر به ساخت گلخانه‌های پیشرفته علاقه دارید، با متخصصان سپید الوند در ارتباط باشید.