گلخانه یا Greenhouse، خانه‌ای برای کشت و پرورش بسیاری ازگل‌ها و گیاهان به شمار می‌رود. این محیط دارای سقف و دیواره است که با پوششی شفاف پوشیده می‌شود. این پوشش باعث شده که اثر گلخانه‌ای و انرژی مفید خورشید در گلخانه جذب شده و این انرژی‌های موردنیاز دوباره به سمت خورشید برنگردد.

اتصالات گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بدون اتصالات، گلخانه‌ای هم وجود نخواهد داشت چرا که آن‌ها یک گلخانه را سرپا نگه می‌دارند؛ بنابراین اتصالات نقش اصلی را در ایجاد یک گلخانه اجرا می‌کنند. همچنین پلی‌کربنات گلخانه یکی از جزای اصلی هر گلخانه است که نوع اتصالات آن، میزان کارایی و طول عمر آن را مشخص خواهد کرد.

پلی کربنات گلخانه‌ای چیست؟

شما برای استفاده و نصب ورق‌های پلی‌کربنات ابتدا باید با آن‌ها آشنا شوید و نقاط ضعف و قوتشان را بررسی کنید. پلی‌کربنات گلخانه‌ای یک محصول منحصربه‌فرد برای استفاده در سقف و اطراف گلخانه است. ورق‌های پلی‌کربنات ۲۵۰ برابر محکم‌تر و ۹۰% بیشتر از شیشه نور را از خود عبور می‌دهد. از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به سبک و انعطاف‌پذیر بودن آن اشاره کرد. این ورق‌ها دارای دو نوع شفاف و کدر هستند. همچنین به‌صورت تک جداره، دوجداره و یا چند جداره به بازار عرضه می‌شوند. لایه‌های پلی‌کربنات با میزان عایق بود آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. دوجداره‌ها بیشتر مانع هدررفتن گرما و انرژی داخل گلخانه شده و ۹۵% نور خورشید که موردنیاز نخواهد بود را از خود عبور می‌دهد؛ بنابراین هزینه‌های مربوط به تهویه داخل گلخانه را خیلی کم خواهند کرد.

ورقه‌های پلی‌کربنات در برابر گرما بسیار مقاوم هستند و حتی در روزهای گرم تابستانی که بیشترین تابش خورشیدی اتفاق میفتد، آسیبی به این ورقه‌ها وارد نمی‌شود. ویژگی عالی دیگر این ورقه‌ها ضدحریق بودنشان است بنابراین موجب می‌شوند نگرانی‌های ناشی از آتش گرفتگی و آسیب‌دیدن نزدیک به صفر برسد. این ورقه‌ها با داشتن انعطاف‌پذیری بالا توانایی برش داده شدن و حتی میخ‌کاری را دارند به صورتی که اصلاً شکسته و ترک‌دار نمی‌شوند. محصولی بسیار مقاوم با رنگ‌های فراوان است. شما می‌توانید هر نوع پلی‌کربنات را در بازار باکیفیت مرغوب تهیه کنید. اگر عمر پلی‌کربنات را با شیشه و پلی اتن مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که پلی‌کربنات 10 سال بیشتر از آنها عمر می‌کند. از پلی‌کربنات دوجداره در ساختار گلخانه‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین اتصالات پلی‌کربنات گلخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عکس یک

اتصالات گلخانه‌ای

چارچوب و اسکلت گلخانه با استفاده از اتصالات گالوانیزه گرم ایجاد می‌شود. اتصالات گلخانه‌ای موجب شده قطعات به یکدیگر وصل شوند. این اتصالات بسیار مقاوم هستند در واقع مقاوم‌سازی اصلی چارچوب گلخانه به عهده آن‌هاست. انواع اتصالات با ضخامت و کاربرد متفاوتی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال محل اتصال ستون‌ها و قطعات دیگر در سقف باید از ضخامت بیشتری داشته باشند. ضخامت بالا باعث می‌شود هنگام بادهای شدید و شرایط محیطی سخت اسکلت گلخانه از هم نپاشد. اتصالات گلخانه‌ای به 4 دسته سنگین، سبک، کشاورزی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. ازآنجایی‌که کسب اطلاعات جامع و کامل درباره این اتصالات بسیار مهم است شما می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره اتصالات گلخانه‌ای را در سایت سپید الوند به دست آورید.

نصب ورق‌های پلی‌کربنات

ورق‌های پلی‌کربنات باید در چهارچوب مناسب و دقیق خود قرار بگیرند در غیر این صورت از اتصال‌های درستی برخوردار نخواهند بود و امکان فروپاشی سازه وجود دارد. این ورقه‌ها از طریق لعاب دهی به یکدیگر وصل می‌شوند. در واقع آن‌ها بین میله‌های لعاب داده شده قرار می‌گیرند. پلی‌کربنات بر اثر افزایش و کاهش دما منقبض و منبسط می‌شود؛ بنابراین نیاز به سیستم لعاب دهنده‌ای دارید که خودش را با شرایط وقف دهد و هنگام تغییر سایز این ورقه‌های مشکلی برای سازه پیش نیاید.

همان‌طور که گفته شد پلی‌کربنات بسیار محکم است اما همچنان می‌توانیم آن را مطابق شکل و اندازه موردنیاز خود برش بدهیم. هنگامی که قصد برش آن‌ها را دارید مطمئن شوید تکان نخواهد خورد زیرا کوچک‌ترین حرکتی و برش نامتناسبی باعث می‌شود نتوان دیگر از آن‌ها استفاده کرد. از ابزاری استفاده کنید که با قراردادن این صفحات در بین آن‌ها مانع حرکتشان شوند.

عکس دو

طریقه اتصال صفحات پلی‌کربنات

قطعات پلی‌کربنات باید بادقت و حوصله زیادی به یکدیگر متصل شوند چرا که قرار است چارچوب و اسکلت گلخانه را ایجاد کنند.

استفاده از چسب‌های حلال

قبل از چسباندن قطعات آن‌ها را با یک دستمال خوب تمیز کنید زیرا بعد از اتصالات دیگر توانایی پاک و تمیزکردن بعضی از سطوح وجود نخواهد داشت. زمانی که دو قطعه را به هم می‌چسبانید توجه کنید وزن دو ورقه به طور مساوی در ناحیه چسب توزیع شده باشد. فقط یکی از ورقه‌ها یا صفحات را به چسب آغشته کنید. از این نوع چسب‌های حلال برای اتصال پلی‌کربنات می‌توان به متیلن کلراید و اتیلن کلراید اشاره کرد.

چسباندن با مواد چسبناک

همچنین این قطعات با چسب‌های صنعتی دیگر نیز به یکدیگر متصل خواهند شد اما توجه کنید این چسب‌ها باید با پلی‌کربنات سازگاری داشته باشند.

 

نحوۀ بستن صفحات

ضریب انبساط خطی پلی‌کربنات بسیار زیاد است. همان‌طور که می‌دانید باید هنگام اتصال آن‌ها بسیار دقت کرد. اگر در روند کار ذره‌ای اشتباه بروز دهد اتصالات پلی‌کربنات گلخانه‌ای به‌درستی انجام نخواهد شد. هنگام اتصال مطمئن شوید فشاری مستقیم و شدید به قسمتی وارد نخواهد شد. واشر یا نوارهای چسب باریک می‌تواند فشار را روی تمام سطوح توزیع کند. همچنین هنگام سوراخ کردن و اتصال آن‌ها به میله‌ها توانایی انبساط و انقباض صفحات فراموش نشود. هر چه‌قدر صفحات بزرگ‌تر باشند به سوراخ‌های بزرگ‌تر و مستطیل شکلی‌تری نیازمند هستید. مرکز هر سوراخ تا لبۀ خارجی صفحه باید فاصله‌ای حدوداً دوبرابر قطر سوراخ و حداقل 6 میلیمتر باشد. با این که پلی‌کربنات بسیار محکم است اما پیچ‌های اریب‌دار می‌تواند آن‌ها را بشکنند یا ترک‌دار بکنند. حدیده و قلاویز ابزار مؤثر دیگری برای ایجاد سوراخ پیچ است.

به یاد داشته باشید فقط یک‌روی ورق‌های پلی‌کربنات، گلخانه را از اشعه‌های خطرناک خورشیدی محافظت می‌کند بنابراین هنگان نصب اطمینان حاصل کنید این سمت از ورقه روبه‌رو خورشید قرار بگیرند. اگر این اتصال به‌درستی انجام نشود به‌مرورزمان کیفیت پلی‌کربنات کاهش پیدا کرده و خشک و شکننده خواهد شد. همچنین هنگام نصب اتصالات پلی‌کربنات گلخانه روی سقف، قطعات را به شیوه‌ای متصل کنید که شیب‌دار باشند. شیب باعث شده آب باران در سقف جمع نشود و به پایین سرازیر شود.

عکس سه

روش های ایمن و اصولی

تمام دستورالعمل‌های ایمنی را برای اتصال پلی‌کربنات‌ها را هنگام نصب در قسمت‌های بالایی گلخانه رعایت کنید. همچنین تا جایی که ممکن است مراحل اتصال را روی زمین انجام دهید که مراحل دقیق‌تر و باکیفیت‌تر به پایان برسد. تجهیزات با کیفیتی تهیه کنید. اگر ابزار و تجهیزات شما مطمئن و باکیفیت نباشد اتصالات هم به‌درستی انجام نمی‌شود. همچنین هنگام فعالیت به روی سطوح شکننده اقدامات موردنیاز را رعایت کنید تا مانع شکستگی قطعه دیگری نشوید.

در آخر

از آن جایی که می‌دانید اتصالات پلی‌کربنات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر تمام مراحل باکیفیت عالی انجام نشود گلخانه شما به شیوه‌ای اصولی ساخته نخواهد شد، این کار ظریف نیاز به یک متخصص دارد تا به‌درستی به پایان برسد. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده و درباره اتصالات پلی‌کربنات گلخانه اطلاعات مفید و جامعی را کسب کرده باشید.