توت ‌فرنگی به طور گسترده در گلخانه‌های آسیا و اروپا برای تولید پاییز، زمستان و اوایل بهار تولید می‌شود. امروزه علاقه به تولید توت ‌فرنگی گلخانه‌ای خارج از فصل در حال افزایش است. بدون شک توت ‌فرنگی یکی از پرطرفدارترین محصولاتی است که می‌توانید آن‌ها را در فضای باز پرورش دهید؛ اما آیا تا به حال به پرورش آن‌ها در گلخانه توت ‌فرنگی فکر کرده‌اید؟ کاشت این میوه اصالتا انگلیسی در گلخانه مزایای متعددی نسبت به رشد در فضای باز دارد. موفقیت پروژه گلخانه توت ‌فرنگی نیازمند رعایت نکات مشخصی است. توت ‌فرنگی محصولی است که تقاضای زیادی دارد و متقاضیان اغلب نمی‌توانند توت ‌فرنگی باکیفیت کافی در ماه‌های سرد سال تهیه کنند؛ بنابراین راه‌اندازی گلخانه توت فرنگی یک ایده جذاب و سودآور است. در ادامه با سپید الوند همراه باشید تا بیشتر با نکات کشت توت ‌فرنگی در گلخانه آشنا شویم.

مزایای کشت توت ‌فرنگی در گلخانه

واکنش گیاه توت فرنگی به شرایط محیطی موضوع پیچیده‌ای است. محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای امکان کنترل مستقل دوره نوری، شدت نور و دما را در میان عوامل دیگر فراهم می‌کند و در نتیجه به طور بالقوه رشد و نمو گیاه را برای به حداکثر رساندن بهره‌وری محصول و کیفیت میوه کنترل می‌کند.

گلخانه شما از توت ‌فرنگی در برابر یخبندان‌های ناگهانی و دمای سرد و خطرناک محافظت می‌کند که یکی از بهترین مزیت‌ها است. بوته‌های توت ‌فرنگی قبل از گل‌دهی باید در دمای بالای 15 درجه سانتیگراد نگهداری شوند و در طول دوره باردهی باید تا حد امکان از نور خورشید تغذیه کنند.

گلخانه توت ‌فرنگی همچنین از گیاهان شما در برابر بسیاری از آفات محافظت می‌کند که ممکن است آسیب قابل توجهی به گیاه یا عملکرد آن وارد کنند. شایان ذکر است که فضای گلخانه همچنین حشرات مفیدی مانند زنبورهای عسل را که برای گرده افشانی گیاهان مورد نیاز است، حفظ می‌کند.

نکات طلایی برای کشت توت ‌فرنگی در گلخانه

بهار و پاییز بهترین زمان برای کاشت توت ‌فرنگی است. به منظور کسب بهترین نتایج، مکانی آفتابی و در خاکی با زهکشی آزاد و غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید. مواد آلی مانند کمپوست و کود دامی که به خوبی پوسیده شده است را می‌توان قبل از کاشت به خاک اضافه کرد تا برای نیازهای غذایی گیاهان آماده شود. گیاهان توت ‌فرنگی فضای زیادی لازم دارند. کاشت آن‌ها در فاصله 45 سانتی متری از هم، خاک کافی در اختیار هر گیاه قرار می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا سهم مناسبی از مواد مغذی، مواد معدنی و رطوبت داشته باشند.

گیاه توت ‌فرنگی عاشق آفتاب زیاد، شرایط خشک و سرپناه است؛ بنابراین گلخانه توت ‌فرنگی برای تدارک این شرایط، عالی به نظر می‌رسد. توت ‌فرنگی نیاز به آبیاری مکرر دارد، به خصوص در ماه‌های گرم‌ سال؛ در غیر این صورت ممکن است ریشه‌ها خشک شوند و گیاه از بین برود یا بمیرد. مراقب باشید زیاد این گیاه را آبیاری نکنید؛ زیرا غرقابی کردن باعث پوسیدگی ریشه شده و حتی میوه‌ها در اثر آبیاری بیش از حد می‌پوسند. کوددهی در فاصله دو هفته فواید زیادی دارد. در ابتدا از کود متعادل استفاده کنید و پس از شروع گل‌دهی، از کود مایع پتاس استفاده کنید. به عنوان یکی از اعضای خانواده گل رز، می‌توان از کود گل رز هم برای این گیاه استفاده کرد.

رشد در محیط گلخانه به گرده افشانی دستی نیاز دارد. از یک برس برای پخش آرام گرده‌ها بین گل‌ها استفاده کنید و مرتبا آن‌ها را بررسی کنید تا از گرده افشانی موفقیت‌آمیز اطمینان حاصل کنید. توت ‌فرنگی به خاک‌هایی با زهکشی خوب نیاز دارد؛ زیرا ریشه‌های آن کم عمق هستند. همچنین خاک باید عاری از علف‌های هرز باشد تا از رقابت با گیاهان دیگر جلوگیری شود. خاک یا کمپوستی که استفاده می کنید باید قلیایی، دارای مواد آلی بالا و مواد مغذی و غنی از مواد معدنی باشد.

توت ‌فرنگی در خاک‌های غنی از مواد مغذی، با زهکشی خوب و قلیایی که غلظت بالایی از مواد آلی دارند، به خوبی عمل می‌کند. PH مطلوب باید بین 5.5 تا 7.0 باشد. به خاطر داشته باشید بلافاصله پس از شروع گل‌دهی، از یک کود مایع با پتاس بالا استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که توانایی میوه‌دهی گیاه به حداکثر برسد. همچنین زمانی که میوه کاملا رنگی شد، زمان برداشت فرا رسیده است. میوه‌های توت ‌فرنگی معمولا حدود پنج هفته پس از شکوفه دادن گل‌ها آماده برداشت می‌شوند. بهتر است این کار را در اسرع وقت انجام دهید تا از پوسیدگی آن‌ها روی بوته جلوگیری کنید. میوه‌ها را یک روز در میان در طول فصل رسیدن کنترل کنید.

گرما، نور و رطوبت مورد نیاز در گلخانه توت ‌فرنگی

توت ‌فرنگی به گرما و نور زیادی نیاز دارد و در شرایط گرم و خشک به بهترین شکل رشد خواهد کرد؛ بنابراین حداقل 6 ساعت در روز لازم است که گیاه در معرض نور خورشید قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که پنجره‌های گلخانه شما تمیز هستند و توسط چیزی که می‌تواند جلوی نور طبیعی خورشید را بگیرد، مسدود نشده باشد. اطمینان حاصل کنید که پوشش گلخانه شما شفاف است و هیچ مانعی برای جلوگیری از ورود نور وجود ندارد. برخی از انواع توت ‌فرنگی به دریافت 12 ساعت نور در طول روز نیاز دارند. به این ترتیب، بسیار مهم است که محل گلخانه خود را به درستی انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که کیت‌های گلخانه‌ای که خریداری می‌کنید نور کافی داشته باشند. با کاهش نور و حرکت فتوسنتزی، گیاهان توت ‌فرنگی نمی‌توانند میوه‌های زیادی به بار آورند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کاشت توت ‌فرنگی در گلخانه این است که دمای مناسب برای کشت توت ‌فرنگی را به راحتی می‌توانید تامین کنید؛ بنابراین حتی در سردترین روزهای سال هم مشکل و نگرانی در مورد گیاهان خود نخواهید داشت. دمای حدود 60 درجه فارنهایت باید تا زمانی که گیاهان شروع به گل‌دهی کنند، حفظ شود. دمای بالاتر می‌تواند رشد را مختل کند و گرده‌ها را از بین ببرد. پس از اتمام برداشت، باید دما را کم کرد تا گیاهان را تشویق به گل‌دهی مجدد در فصل آینده کند. یک فاز خنک برای تحریک آنها برای گلدهی در فصل بعد مهم است.

آبیاری و تغذیه در گلخانه توت ‌فرنگی

توت ‌فرنگی‌ها به دلیل ریشه‌های کم عمقشان که مستعد خشک شدن سریع هستند به آبیاری مکرر نیاز دارند. از آنجایی که گلخانه‌ها می‌توانند بسیار گرم شوند، آبیاری منظم به خصوص در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این حال، عدم آبیاری زیاد هم به همان اندازه اهمیت دارد. توصیه می‌شود که آبیاری در صبح هنگام انجام شود. شما می‌توانید هر دو هفته یکبار توت ‌فرنگی‌های خود را با کودهای ارگانیک و متعادل در طول فصل رشد تغذیه کنید.

بیماری و آفات در گلخانه توت ‌فرنگی

حفظ نظافت گلخانه و توجه به نشانه‌های بیماری برای جلوگیری از شیوع آن‌ها اهمیت زیادی دارد. تمام گیاهان مرده را قبل از پوسیدگی از بین ببرید. شاخ و برگ‌های مرده را حذف کنید؛ زیرا می‌توانند آفات و بیماری‌ها را در طول زمستان نگه دارند. شما می‌توانید با ایجاد یک گلخانه تمیز از تهدیدات بیشتر جلوگیری کنید.

تا جایی که امکان دارد از ابتلا به بیماری‌ها و آفات پیشگیری نمایید. توت ‌فرنگی نسبتا مستعد ابتلا به بیماری‌های گیاهی، به ویژه پژمردگی ورتیسیلیوم است. برای به حداقل رساندن خطر ابتلای گیاهان خود به این بیماری، فقط گونه‌های تایید شده را خریداری کنید و از کاشت آن‌ها در نزدیکی سایر گیاهان مانند بادمجان و گوجه فرنگی خودداری نمایید. ریسک بیماری گیاه در گلخانه توت ‌فرنگی را می‌توان با تمیز و سالم نگه داشتن گلخانه، دور ریختن گیاهان مرده و برگ قبل از پوسیدگی کاهش داد. همچنین پاکسازی و سم‌پاشی گلخانه هر از گاهی برای جلوگیری از هجوم احتمالی ضروری است. پرورش توت ‌فرنگی در گلخانه با مزیت محافظت در برابر عناصر و همچنین تعدادی از آفات همراه است.

سپید الوند؛ بهترین گزینه برای خرید تجهیزات گلخانه توت ‌فرنگی

تولید گلخانه‌ای توت ‌فرنگی نه تنها تقاضای مصرف‌کننده را برطرف می‌کند، بلکه یک گزینه خوب کسب درآمد برای پرورش‌دهندگان محسوب می‌شود. رشد گیاهان در داخل گلخانه توت ‌فرنگی به شما این فرصت را می‌دهد که نور و دما را کنترل و از آسیب آفات و بیماری‌ها به گیاهان خود جلوگیری کنید. کاشت توت ‌فرنگی در گلخانه، از گیاهان در برابر تلفات ناشی از گرما، سرما، خشکسالی، پرندگان، حشرات و بیماری‌های ناشی از باد محافظت می‌کند. اگر شما هم به پرورش توت ‌فرنگی در گلخانه فکر می‌کنید، می‌توانید تجهیزات لازم را از سپید الوند تهیه کرده و در کنار آن از توصیه‌ها و مشاوره‌های مهندسین متخصص سپید الوند در حوزه کشت توت ‌فرنگی استفاده کنید.