یکی از مشکلات عمده در صنایع مرغداری گلخانه‌ای و سایر فضاهای مشابه آن، گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان است. استفاده از سیستم‌های سرمایش تبخیری یکی از بهترین ایده‌های کارآمد در این زمینه می‌باشد که در آن همراه با صرف هزینه و انرژی اندکی، راندمان خنک‌سازی بسیار بالا و مطبوعی برای محیط به دنبال خواهد داشت و مؤثرترین روش برای خنک‌کردن سالن‌های گلخانه و مرغداری‌ها محسوب می‌شود. در سرمایش تبخیری استفاده از یک فن در کنار پد هایی که بتوانند رطوبت را در خود نگه دارند، ضروری است. سیستم پد و فن، با عنوان خنک‌کننده رطوبتی هم شناخته شده می‌باشد زیرا اساس کار این سیستم‌ها رطوبت است.

شرکت سپید الوند با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای سازه گلخانه و بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و مجرب، آماده خدمات‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد. تجهیزات گلخانه‌ای اعم از فن گلخانه، لا کینگ فنر گلخانه، تهویه، پد سلولزی گلخانه و … با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت‌ها در این شرکت ارائه می‌گردد.

 

پد سلولزی گلخانه‌ای چیست؟

پد سلولزی در واقع یک واسط تبخیری می‌باشد که در تکمیل بهینه‌تری از سیستم‌های سرمایش تبخیری صنعتی استفاده می‌شود. پد سلولزی کاملاً شبیه به پوشال‌های موجود در جداره‌های کولرهای آبی می‌باشد که بدون شک اکثریت افراد با آن آشنایی دارند اما با کارایی بیشتر. به طور کلی در طراحی هر سیستم سرمایش تبخیری باید آب در سطح یک واسط تبخیری جریان داشته باشد. این واسط که همراه با سطحی بزرگ در جریان هوای آزاد است، می‌تواند آب را در مقابل هوای آزاد گرفته و در نهایت، جریان هوایی مرطوب را پدید آورد. این جریان هوای مرطوب از طریق گردش یک فن مکنده، هوا از روی پد ها عبور کرده و به بیرون گلخانه هدایت خواهد شد. طی این پروسه گلخانه خنک می‌گردد.

پد سلولزی گلخانه

 

مشخصات فنی پد سلولزی گلخانه‌ای

پد سلولزی یک صفحه ضخیم متشکل از ورق‌های نازک و موج‌دار کاغذ کرافت می‌باشد. کاغذ کرافت از کنف، درخت کاج و بامبو تهیه می‌شود و به دلیل مقاومت بسیار بالا در این سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شوند.

پد سلولزی گلخانه در بالا و پایین‌بر روی قاب‌هایی از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه قرار می‌گیرند و به‌صورت عمودی بر روی دیوار گلخانه، روبروی فن‌های تعبیه شده نصب می‌شوند و با انتقال آب به‌وسیله پمپ و ریختن مداوم آب بر روی آن‌ها، توسط لوله‌هایی (با حداکثر طول 15 متر) که در بالای پدها قرار گرفته است، مرطوب می‌شوند. معمولاً در طول لوله سوراخ‌های به فاصله تقریباً 6 سانتی‌متری ایجاد می‌گردد. در زیر پدها قاب نگهدارنده پد قرار دارد که آب اضافی عبوری از پد سلولزی را جمع‌آوری و به مخزن آب هدایت می‌کند و دوباره به سیستم بازمی‌گرداند. فن‌ها، موجب عبور هوا از داخل صفحات سلولزی مرطوب می‌شود. عبور جریان هوا از داخل این سطوح مرطوب، حرارت هوا را جذب می‌نماید، در نتیجه هوای خروجی از این صفحات خنک‌تر خواهد شد که نهایتاً باعث خنک شدن فضای گلخانه و مرغداری می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که در مقابل پد های سلولزی، فن اگزاست گلخانه قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی پد سلولزی گلخانه‌ای عبارت است از:

  • پد سلولزی به‌صورت بلوکی عرضه می‌شوند و عرض همه پدها ۶۰ سانتی‌متر است.
  • ارتفاع پد با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، نوع محصولات و گیاهان کشت شده و ارتفاع خود گلخانه می‌تواند در اندازه‌های 1، 1.5 و 2 متغیر باشد.
  • ضخامت پد در ابعاد 10 و 15 می‌باشد که معمولاً 10 سانتی‌متر بیش‌ترین کاربرد را دارد.

 

انواع پد سلولزی گلخانه

 

 پد سلولزی مدل 5090

در مدل 5090 لایه‌های کاغذ پد های سلولزی با طول موج 5 میلی‌متر بر روی‌هم قرار گرفته و یک زاویه 90 درجه را ایجاد می‌نمایند. پد سلولزی 5090 برای سیستم خنک‌کننده (کولر) در اماکن مسکونی، صنعتی، تجاری و عمومی کاربرد دارد.

پد سلولزی مدل 7060

در مدل 7060 کاغذها به طول موج 7 میلی‌متر بر روی‌هم قرار گرفته و زاویه 60 درجه ایجاد می‌نمایند. کاربرد این مدل در مواقعی است که سرعت خنک‌کردن اهمیت بسیار داشته باشد، مانند خنک‌کننده توربین‌های گازی، مرغداری، گلخانه‌ها و انبارها.

 پد سلولزی مدل 7090

در مدل 7090 کاغذها به طول موج  7  میلی‌متر بر روی‌هم قرار گرفته و زاویه 90 درجه را به وجود می‌آورند. کاربرد این مدل در دیواره مرغداری‌ها و گلخانه‌ها می‌باشد. ما در شرکت سپید الوند پد سلولزی گلخانه‌ای مدل 7090 را برای شما مشتریان عزیز فراهم نموده‌ایم. جهت خرید پد سلولزی مناسب و اطلاع از قیمت‌ها با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

 

طراحی سیستم خنک‌کننده پد و فن

برای طراحی یک سیستم پد سلولزی و فن پارامترهای زیر باید مورد توجه قرار بگیرد تا سیستم خنک‌کننده بهترین راندمان را داشته باشد:

  • حجم هوای تبادلی یا شدت جریان هوا (مترمکعب بر دقیقه به ازاء واحد سطح گلخانه)
  • ارتفاع گلخانه از سطح دریا
  • شدت تابش نور به گلخانه
  • میزان رطوبت و یکنواختی دما
  • درجه حرارت موجود و مطلوب گلخانه
  • محل قرارگیری فن‌ها و پدها و فاصله بین آن‌ها
  • میانگین درجه حرارت منطقه محل گلخانه در ماه‌های گرم و سردترین ماه‌های سال

 

در مناطقی که در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار دارند، به دلیل رقیق‌تر بودن هوا نسبت به ارتفاعات پایین‌تر، حجم بیشتری از هوا باید از گلخانه جا به جا شود تا اثر خنک‌کنندگی آن همانند ارتفاعات پایین گردد.

با افزایش شدت نور خورشید، گرمای حاصل نیز زیادتر شده و باید سرعت خروج هوا از گلخانه نیز افزایش یابد.

فاصله بین پد سلولزی و فن باید در محدوده 60 – 30 متر باشد، زیرا در حالت فاصله کمتر از 30 متر، سرعت جابه‌جایی هوا در گلخانه و سرمای مطلوب کاهش می‌یابد و برای حل این مشکل باید با افزایش ظرفیت فن‌ها میزان تهویه هوا را افزایش داد که خود منجر به افزایش هزینه‌ها می‌گردد، همچنین فاصله بیش از 60 متر موجب افزایش دما می‌گردد. بهترین فاصله پد و فن 51 متر می‌باشد.

 

مزایای استفاده از پد سلولزی گلخانه

  • پد سلولزی گلخانه به دلیل کاغذ کرافت با جذب حداکثری آب، قدرت بالایی در مقابل فرسایش آب دارد. در واقع یک پد سلولزی می‌تواند تا چندین سال بدون هیچ‌گونه فرسایشی مورداستفاده قرار بگیرد.
  • کاغذ کرافت به‌کاررفته در پد سلولزی با خاصیت مویینگی بسیار بالا باعث می‌شود تا آب به شکلی کاملاً یکنواخت در سطح بزرگی از پد سلولزی پخش شود و همین توزیع یکنواخت‌تر باعث راندمان بالاتر سیستم سرمایش تبخیری شده است.
  • پد های سلولزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع از نفوذ حشرات برای رشد می‌گردند، بنابراین نصب آن به‌راحتی مانع از انتقال بیماری‌ها توسط حشرات موذی خواهد شد.
  • پد سلولزی خاصیت خود شویندگی دارد به این معنا که یک پد همراه با جذب آب و توزیع آن در هوای اطراف، می‌تواند تمام فضای داخلی خود را شستشو داده و از هرگونه گرفتگی خانه‌های خود و جرم‌گیری جلوگیری نماید و همین امر دلیلی بر افزایش طول عمر مفید پد می‌باشد.
  • پدهای سلولزی در مقابل رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها نسبت به پوشال‌ها مقاوم‌تر می‌باشند.