ساخت گلخانه تجاری و مزایای آن باعث شده تا بسیاری از کشاورزان و سرمایه گذاران در این حوزه، به این زمینه روی آورده و از آن استفاده کنند. برای ساخت و استفاده از گلخانه تجاری، باید با این گلخانه آشنا شده و بدانید که برای این کار، چه پیش نیازهایی لازم است. همانطور که از نام این نوع گلخانه مشخص است، ساخت آن باید به گونه‌ ای باشد تا بیشترین بازدهی را برای صاحبان آن داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی ساخت گلخانه تجاری می‌پردازیم. برای ساخت چنین گلخانه‌ای، مواردی را باید از قبل بدانید و در نظر بگیرید که در این مطلب، به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین، برخی از افراد می‌خواهند بدانند که برای ساخت یک گلخانه با کاربری تجاری، چقدر باید سرمایه در نظر بگیرند. دانستن پاسخ این سوال، به مواردی بستگی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. برای آشنایی با نکات ساخت و استفاده از گلخانه تجاری، این مقاله از سپید الوند برای شما کاربردی خواهد بود.

گلخانه تجاری چیست؟

گلخانه‌ ها با توجه به کاربردی که از آن‌ ها می‌شود، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. گلخانه‌ های تحقیقاتی، آموزشی و خانگی انواع مختلف گلخانه‌ ها هستند که امکان درآمدزایی از آن‌ها وجود ندارد. تنها نوع گلخانه که برای درآمدزایی ساخته می‌ شود گلخانه تجاری است. در این نوع گلخانه، با توجه به مساحت، موقعیت مکانی و امکانات به کار رفته، امکان تولید و پرورش انواع بسیاری از گل‌ها و گیاهان تزئینی، دارویی و خوراکی وجود دارد.

ساخت گلخانه تجاری مزایای بسیاری دارد. در این نوع گلخانه‌ ها، با توجه به امکانات پیشرفته‌ ای که مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توانید انواع گیاهان و میوه‌ ها را بکارید. در ساخت چنین گلخانه‌ هایی باید از مواد و تجهیزات پیشرفته و مناسب استفاده کنید.

موارد مهم پیش از ساخت گلخانه

قبل از ساخت یک گلخانه تجاری باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید یک گلخانه تجاری پربازده داشته باشید. نوع محصولی که قصد دارید در این گلخانه بکارید، در انتخاب پیش نیاز های مناسب موثر هستند؛ به همین دلیل،‌ قبل از شروع ساخت گلخانه تجاری خود، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

انتخاب زمین مناسب با مساحت کافی

با توجه به محصول و مقدار سرمایه اولیه‌ ای که برای ساخت گلخانه در نظر گرفته‌اید، مساحت گلخانه متفاوت خواهد بود؛ اما حداقل باید به اندازه 2 آکر (هر آکر به اندازه 4047 مترمربع است) زمین در نظر بگیرید. این مقدار زمین، برای جا دادن امکانات پیشرفته و اساسی در ساخت گلخانه است که در رشد و توسعه آن، بسیار مهم خواهند بود. همچنین، بهتر است که محل ساخت گلخانه در جایی باشد که در صورت رشد کسب و کار، بتوانید به راحتی و در کنار گلخانه خود این کار را انجام دهید.

گرفتن مجوز های لازم و رعایت مقررات در ساخت گلخانه

پیش از ساخت گلخانه، باید با توجه به زمین انتخابی اقدام به گرفتن مجوز های لازم بکنید. در این زمینه، باید بدانید که همه زمین‌ها از نظر قانونی برای ساخت گلخانه مناسب نیستند و باید جست و جو دقیقی انجام دهید تا بتوانید یک زمین مناسب برای ساخت گلخانه تجاری خریداری کنید.

جهت قرار گیری گلخانه در ساخت آن

دیواره گلخانه‌ها، طوری ساخته می‌شود که نور به اندازه کافی به گیاهان برسد؛ به همین دلیل،‌ پیش از ساخت گلخانه باید آن را در جهتی بسازید که بیشترین نورگیری را داشته باشد. این مورد در فصول سرد سال تاثیر زیادی بر گلخانه دارد. این کار باعث می‌شود تا گرمای گلخانه تا اندازه مناسبی باقی بماند و از مصرف انرژی کاسته شود.

از طرف دیگر، با توجه به محصولاتی که در زمستان کاشت می‌شوند و به عنوان کاشت زمستانه شناخته می‌شوند، با دریافت نور کافی کمیت و کیفیت آن‌ ها تفاوت زیادی پیدا می‌کند. این جهت گیری گلخانه به مواردی مانند موقعیت جعغرافیایی منطقه مورد نظر بستگی دارد. انتخاب جهت گیری نامناسب در ساخت گلخانه تجاری، در مواردی باعث می‌شود که سایه سازه‌ های گلخانه مانند ناودان‌ ها، رشد گیاهان را غیریکنواخت کنند.

انتخاب نوع سازه برای ساخت گلخانه

سازه گلخانه‌ها، انواع مختلفی دارد. سازه گلخانه‌ های تجاری، با توجه به مواد، پیکربندی و شکل سازه، تفاوت‌ هایی با یکدیگر خواهند داشت. یکی از انواع سازه برای ساخت گلخانه تجاری، سقف شیروانی است. این نوع سازه، دو نوع همگون و ناهمگون دارد و دارای سقفی مسطح است که تمام گلخانه را در بر می‌گیرد. همچنین دیواره‌ های این گلخانه نیز عمودی و صاف است.

گلخانه سقف قوسی مسطح، از دو دیواره عمودی تشکیل شده که روی آن، یک سقف قوسی شکل با قوسی ملایم قرار می‌گیرد. دما در این گلخانه بهتر از گلخانه شیروانی تثبیت می‌شود و تهویه آن نیز باید فعال باشد. یکی دیگر از شکل‌های مناسب و ایده‌آل برای گلخانه تجاری، نوع گوتیک است. این نوع گلخانه، دیواره‌هایی دارد که روی چارچوب سوار می‌شوند و سقفی شیروانی تشکیل می‌دهند. این سازه، امکان تغییر شکل و ابعاد را دارد و برای تخلیه برف و باران مناسب است. هرچند که این نوع گلخانه، برای ساخت نیاز به متریال بیشتری دارد و در کنج‌ های آن نیز هوا به خوبی در گردش نیست.

نوع دیگر سازه گلخانه، گنبد مرتفع است. سقف این نوع سازه، مانند قوس مسطح؛ اما ارتفاع آن بالاتر است. محیط داخلی گلخانه در این سازه بسیار پایدارتر است؛ اما از طرف دیگر هزینه‌های ساخت و گرمایش چنین گلخانه‌ای نیز بیشتر خواهد بود.

سازه‌ های مناسب برای ساخت گلخانه تجاری انواع بسیار زیادی دارد که تمام این موارد، باید با توجه به مزایا و معایبی که دارند، مورد بررسی قرار گرفته و بهترین نوع آن ساخته شود. سازه‌ های دندانه اره‌ای، اسکیلیون، تونلی، تری پنتا، ساباط و سایه بان و برخی دیگر، از انواع مختلف این سازه‌ ها هستند.

سرمایه لازم برای ساخت گلخانه

برای ساخت گلخانه تجاری باید سرمایه مناسبی را در نظر بگیرید. این نوع گلخانه، درصورتی که درست و اصولی ساخته شده و توسط یک فرد متخصص مدیریت شود، سودآوری بالایی خواهد داشت؛ اما قبل از آن باید سرمایه مناسبی را در اختیار داشته باشید. سرمایه اولیه برای شروع کار، برای خرید زمین، دریافت مجوز های ساخت و همچنین کشیدن انشعابت مانند آب و برق و گاز است. در کنار این هزینه‌ ها باید هزینه‌ های جانبی مانند مسطح کردن زمین، کشیدن انشعابات و غیره را در نظر داشته باشید.

یکی از انواع سازه گلخانه که برخی از افراد به دنبال استفاده از آن‌ ها هستند، گلخانه‌ های آماده‌ ای هستند که سازه آن‌ ها آماده است و افراد می‌توانند این گلخانه‌ ها را سفارش داده و در محل مورد نظر قرار دهند. گلخانه‌ های آماده، با تمام تجهیزات و امکانات ساخته شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. هرچند برای قبل از سفارش یا خرید این گلخانه‌ ها باید تحقیقات مناسبی انجام دهید تا بتوانید نوع درست و مناسب آن را خریداری کنید؛ در غیر اینصورت گلخانه شما بازدهی لازم را نخواهد داشت.

از طرف دیگر، اگر بخواهید سازه گلخانه را خریداری کنید، باید بدانید که این سازه‌ ها انواع گوناگونی دارند که برای هر یک سرمایه متفاوتی لازم است. سازه‌ های اسپانیایی معمولا گرانتر از سازه‌ های ایرانی هستند؛ اما شما باید ببینید با توجه به موقعیت جغرافیایی و محصول مورد کشت، کدام نوع برای شما مناسب خواهد بود.

ساخت گلخانه تجاری با بیشترین بازدهی

سرمایه گذاری در ساخت گلخانه تجاری، با هدف بازگردانی سرمایه و بیشتر کردن آن انجام می‌شود. برای رسیدن به چنین هدفی، باید از تجهیزات مناسب و سرمایه اولیه کافی برخوردار باشید. از طرف دیگر، از افراد متخصص و با تجربه نیز در این زمینه باید کمک بگیرید تا بتوانید بازدهی گلخانه را افزایش دهید. برای ساخت گلخانه تجاری در موقعیت‌ های مناسب، می‌توانید از شرکت گلخانه ساز سپید الوند کمک بگیرید تا بتوانید بهترین گلخانه با بیشترین بازدهی را دریافت کنید. برای این کار به وبسایت سپید الوند مراجعه کرده و با خدمات متنوع گلخانه‌ ای آشنا شوید.