امروزه گیاهان و میوه‌های طبیعی، تبدیل به یک نیاز غیرقابل چشم‌پوشی در زندگی انسان‌ها شده است؛ نیازی که اگر نتوان آن را تامین کرد، زندگی عمده افراد به کوتاه‌ترین حالت ممکن می‌رسد و بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منبع تامین ویتامین و مواد مقوی در جهان از بین می‌رود. در همین راستا، برخی کسب و کارهای خاص و نسبتا محبوب در سرتاسر جهان به وجود امده که به آن ساخت گلخانه گفته می‌شود؛ کسب و کاری که در حوزه کاشت و پرورش گیاهان و میوه‌های مختلف فعالیت می‌کند و قصد تامین نیازهای طبیعی انسان را دارد.

با توجه به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان، این شهر یکی از پربازده‌ترین مناطق برای ساخت گلخانه است که در ایران وجود دارد؛ زیرا مردم نمی‌توانند نیازها و علایق خود را با آب و هوای این شهر تطابق دهند و به دنبال راهی میانبر و مناسب برای بهبود دسترسی به میوه‌های مختلف هستند. چنانچه به دنبال کسب درآمد از طریف ساخت گلخانه در اصفهان باشید و می‌خواهید نیازهای روزمره مردم را در این حوزه تامین کنید، مطالعه کامل این مطلب راهنمایی عالی و کامل برای احداث گلخانه در اصفهان است؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 احداث گلخانه در اصفهان

همان طور که انتظار می‌رود تمامی افراد برای داشتن توانایی ساخت گلخانه در اصفهان، باید برای مجوزهای خاص و قانونی از ادارات دولتی دریافت کنند؛ مجوزهایی که وجود آن‌ها، امکان ثبت رسمی کسب و کار در ادارات قانونی را به شما می‌دهد و روشی عالی برای بهره‌مندی از مزایایی است که دولت در اختیار این کسب و کارها می‌گذارد. همچنین باید خرید تجهیزات کاربردی و حائز اهمیت در حین احداث گلخانه را در نظر داشته باشید و نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

به طور کلی، ساخت گلخانه در اصفهان هزینه‌هایی دارد که نمی‌توان از ان‌ها چشم‌پوشی کرد؛ هزینه‌هایی که اگر آن‌ها را نادیده بگیرید، در سال‌های آینده به مشکلاتی بزرگ و غیرقابل انکار دچار خواهید شد. بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام برای احداث گلخانه در اصفهان، طرح توجیهی کامل و جامع این کسب و کار را به صورت کتبی بنویسید؛ زیرا تنها با نوشتن تمامی راه‌های کسب درآمد و هزینه‌های ثابت و متغیر ساخت گلخانه در اصفهان می‌توان از میزان موفقیت‌آمیز بودن آن مطلع شد.

پیش هزینه های گلخانه سازی در اصفهان

قبل از این که هرگونه اقدامی نسبت به گلخانه سازی در اصفهان کنید، باید برخی پیش‌هزینه‌ها را در نظر داشته باشید. پرداخت این پیش‌‌هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است و کمتر کسی می‌تواند از زیر بار این هزینه‌های اضافی و تا حدودی زیاد، در برود؛ مگر این که قبلا این هزینه را پرداخته و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارد. چنین عواملی در ساخت گلخانه در اصفهان کاملا قابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند برای هرکسی پیش بیایند. برای این که تصور شما را در مورد هزینه های ساخت گلخانه در اصفهان تکمیل کنیم، مواردی از این هزینه‌های اضافی را برایتان شرح می‌دهیم:

  • زمین ساخت گلخانه

مطمئنا منطقه و زمین گلخانه سازی در اصفهان، یکی از هزینه‌هایی است که باید به آن توجه داشت. امروزه خرید یا اجاره زمین، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌ها در ساخت گلخانه در اصفهان شمرده می‌شود؛ زیرا تمامی زمین‌های موجود برای این کار، قیمت بسیار زیادی دارند. در صورتی که توانایی استقرار در یک زمین مطمئن و ارزان قیمت را داشته باشید، توصیه می‌شود تمامی تلاش خود را برای خلاص شدن از این هزینه بکنید.

  •  اخذ مجوز فعالیت

امروزه اخذ مجوز فعالیت و احداث گلخانه در اصفهان، نیازمند پرداخت هزینه‌های آن‌هاست. به نوعی شما باید در مقابل مجوزی که دولت برای فعالیت شما صادر می‌کند، مبلغی را بپردازید و سپس اقدامات لازمه برای اخذ مجوز را انجام دهید. البته در مواقع زیادی این هزینه‌ها ارتباط مستقیمی به اخذ مجوز ندارند؛ به طوری که ممکن است برای به دست آوردن صلاحیت مجوز فعالیت، مجبور به خرید و تعویض برخی تجهیزات غیرضروری باشید که خود یک هزینه اضافی دیگر شمرده می‌شود.

  • خرید بذر گیاهان مختلف

مطمئنا اصلی‌ترین منبع درآمد برای ساخت گلخانه در اصفهان، کاشت و برداشت گیاهان مختلف است؛ پس باید توجه داشت که خرید بذر و لوازم کاشت گیاهان مختلف، از نیازهای برجسته است. قبل از شروع عملیات گلخانه سازی در اصفهان، توصیه می‌کنیم بذر گیاهان مورد نظرتان را خریداری کرده و مراحل کاشت را کم کم آغاز کنید. شایان ذکر است سلامت و کیفیت خاک و کود زمین در گلخانه، اهمیت بسیاری دارد و مستقیما بر کیفیت رشد و میوه‌دهی گیاهان تاثیر می‌گذارد.

  • سیستم کنترل دمای هوا

اصلی‌ترین عاملی که باعث شده افراد از کشاورزی در زمین معمولی به ساخت گلخانه در اصفهان روی بیاورند، امکان کنترل دمای هوای گلخانه است؛ به همین دلیل، گلخانه باید از سیستم گرمایشی یا سیستم سرمایشی مناسب و پیشرفته‌ای برخوردار باشد. بدیهی است که این سیستم‌ها عموما قیمت نسبتا بالایی دارند و شاید عمده افراد توانایی خرید یک سیستم عالی و نو را نداشته باشند؛ در چنین مواقعی می‌توان برخی سیستم‌های کنترل دمای هوای ارزان قیمت پیدا کرد و خرید. در هر صورت توصیه می‌کنیم از ارزش و اهمیت وجود یک سیستم پیشرفته و کاربردی آگاه باشید.

  • سیستم آبیاری گیاهان

شما به عنوانی صاحب پروژه گلخانه سازی در اصفهان، شاید نتوانید به صورت دائمی در این گلخانه حضور داشته باشید و به آبیاری گیاهان نظارت کنید؛ در این صورت، باید به فکر خرید یک سیستم آبیاری خودکار و هوشمند باشید. این سیستم‌ها عموما توانایی آبیاری گیاهان در ساعات خاصی از روز را دارند و می‌توانند جای خالی شما را به صورت کامل پر کنند. خرید تجهیزات سیستم آبیاری قسمتی از این هزینه است و نصب این تجهیزات، هزینه‌ای دیگر.

  • تور و مواد ضد حشرات و آفت

تفاوتی ندارد در چه جایی از این کره خاکی می‌خواهید گلخانه بسازید، بلکه همواره ممکن است با مشکل هجوم حشرات و آفت به سوی گیاهان رو به رو شوید؛ افرادی که به دنبال احداث گلخانه در اصفهان هستند، باید به این نکته توجه داشتن باشند که خطر هجوم آفت و حشرات به گلخانه آن‌ها وجود دارد. پس بخش دیگری از بودجه خودتان را برای خرید تور و مواد ضدحشره اختصاص دهید؛ البته چنانچه به دنبال محافظت از گیاهان خود با استفاده از مواد ضدحشره را دارید، باید موادی استفاده کنید که به گیاهان و میوه‌ها هیچ آسیبی نرساند و ماندگار نباشد.

 احداث گلخانه در اصفهان

برای ساخت گلخانه در اصفهان، چقدر سرمایه نیاز است؟

مطمئنا هیچکسی نمی‌تواند یک سرمایه ثابت و کاملا مشخص برای احداث کارخانه در اصفهان اعلام کند؛ زیرا قیمت تجهیزات و زمین در هر لحظه متغیر است و از این رو، پروژه تمامی افراد تفاوت‌هایی دارند. شما باید برای این که میزان سرمایه مورد نیازتان در زمان موعود پروژه خودتان را در بیاورید، باید تمامی نیازها و منابع درآمد خود را به صورت کامل نوشته و قیمت تجهیزات مورد نیاز را استعلام کنید؛ در نهایت، مبلغ متغیر و حدودی سرمایه مورد نیاز برای هر متر مربع گلخانه سازی در اصفهان به دست خواهید آورد.

در حال حاضر میزان سرمایه مورد نیاز افراد برای احداث گلخانه در اصفهان، چیزی در حدود 300.000 تومان الی 1.000.000 تومان است؛ این اعداد به هیچ وجه دقیق نیستند و کارشناسان با تخمین قیمت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت گلخانه در اصفهان، آن‌ها را به دست آورده‌اند. هرچقدر پروژه گلخانه سازی در اصفهان مورد نظر شما بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر باشد، طبیعتا سرمایه مورد نیاز برای عملی کردن این پروژه بسیار بیشتر است. توصیه می‌کنیم از این اعداد ترسی نداشته باشید و در صورت مطمئن بودن، ریسک عملی کردن این پروژه را به جان بخرید.