احداث گلخانه‌های مدرن

امروزه بسیاری ازتولیدکنندگان و کشاورزان به احداث گلخانه‌های مدرن و استاندارد روی آورده‌اند‌؛ زیرا با گسترش این گلخانه‌ها و تجهیزات بروز آن می‌توان تولید و راندمان محصولات کشاورزی را افزایش داد؛ بنابراین با مصرف انرژی کمتر محصولات بیشتری در کیفیت بالا تولید می‌شوند؛ همچنین در گلخانه‌های مدرن و پیشرفته بهره‌بردار می‌تواند با استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات، شرایط محیطی را درهر سطحی کنترل کند، اما ازآنجا که احداث این گلخانه‌ها نیاز به داشتن اطلاعات و دانش کافی دراین حوزه دارد؛ بنابراین شما نیازمند افراد متخصص در زمینه ساخت گلخانه مدرن و انتخاب تجهیزات مورد نیازآن می‌باشید. گلخانه ساز سپید الوند با داشتن متخصصین با تجربه در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد‌.

ویژگی گلخانه‌های مدرن و استاندارد

  • کاهش مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی
  • کاهش رطوبت اضافه
  • دسترسی گیاه به هوای تازه
  • ضد اشعه ماورای بنفش
  • حجم زیاد هوای گلخانه
  • ثابت نگه داشتن دمای فضای گلخانه
  • قابلیت اتوماسیون
  • کاهش تعداد ستون‌ها و ناودانی‌ها
  • افزایش نور در گلخانه
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • افزایش راندمان و تولید محصولات
  • تهویه مناسب
  • نصب آسان و قابلیت‌های پرتابل
  • قابلیت نصب توری‌های ضدحشره، پرده های نگهدارنده گرما
  • استفاده بهینه و آسان از فضای بین ستون‌ها
  • کاهش خطای انسانی
  • حذف خطرات ناشی از تنش‌های وارده بر گیاه در اثر تغییر ناگهانی شرایط محیطی

 

انواع گلخانه‌های مدرن

گلخانه‌ها دارای ساختمان‌های مختلفی می‌باشند، این سازه‌ها عبارتند از: گلخانه اسپانیایی، گلخانه تونلی، گلخانه پلی کربنات، گلخانه سیرکولار، گلخانه گاتیک، گلخانه فائو و…

درایران متداول‌ترین گلخانه‌ها شامل گلخانه‌های تونلی، فائو، شیشه‌ای، پلی اتیلن و پلی کربنات می‌باشند.

 

برای احداث گلخانه به چه چیز‌هایی نیاز داریم:

برای احداث گلخانه باید ابتدا تجهیزات لازم را با توجه به نوع گلخانه خود تهیه نماییم، دراینجا به برخی از تجهیزات مهم احداث گلخانه مدرن و پیشرفته اشاره می‌کنیم:

  1. سیستم گرمایشی
  2. سیستم خنک کننده
  3. سیستم تهویه
  4. فوگر
  5. سیستم هوشمند
  6. سیستم ذخیره انرژی
  7. سیستم تولیدکننده دی اکسید کربن

جریان هوا درگلخانه مدرن:

یکی از مواردی که در ساخت گلخانه مدرن باید به آن توجه نمود، گردش هوا درفضای گلخانه می‌باشد؛ زیرا گیاهان باید در معرض هوای تازه قرار بگیرند تا بتوانند از دی اکسید کربن تازه استفاده نمایند؛ همچنین گردش هوای تازه درگلخانه به کنترل رطوبت نسبی و دما درمحیط داخلی گلخانه کمک می‌نماید وگازهای سمی(مونواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، اکسید نیتروژن) ناشی ازوسایل گرمایشی را ازگلخانه بیرون می‌کند.

 سیستم تهویه گلخانه مدرن:

برای کنترل جریان هوای داخلی گلخانه از سیستم‌های تهویه، فن و هواکش‌ها استفاده می‌کنند. در گلخانه‌های مدرن و استاندارد برای تهویه از دریچه‌های سقفی و جانبی استفاده می‌شود که در راس گلخانه نوع بال کبوتری یک طرفه با بازوی ۲ متری به کار برده می‌شود. برای فصل گرم تابستان از دریچه‌های جانبی استفاده می‌شود که به صورت یک وجه تا چهاروجه در دیواره‌ها به کار می‌روند که سازوکارآن‌ها  به صورت رول آپ آپ برقی  یا راک و پینیون می‌باشد؛ همچنین از این دریچه‌ها برای پنجره‌های پد استفاده می‌شود.

گلخانه مدرن

سیستم‌های خنک کننده گلخانه مدرن:

ازسیستم‌های خنک کننده جهت ساخت گلخانه‌های مدرن و استاندارد استفاده می‌شود؛ زیرا دمای بالای گلخانه موجب وارد شدن خسارات زیادی ازجمله: کاهش اندازه گل، تاخیر در زمان گلدهی، مرگ جوانه گیاهان، از بین بردن استحکام ساقه وغیره می‌شود؛ بنابراین خنک کردن مانع نفوذ تابش زیاد آفتاب در فصل‌های گرم تابستان به درون گلخانه خواهد شد، این سیستم‌ها شامل:

سایه دادن: برای سایه اندازی داخل گلخانه، باید پوشش گلخانه به طریقی پوشانده شود تا مانع تابش مستقیم آفتاب به داخل گلخانه گردد، اگرچه این عمل روشنایی گلخانه را کم خواهد کرد؛ اما تاحدودی از دمای گلخانه کاسته خواهد شد، معمولا برای سایه اندازی از پارچه استفاده می‌شود؛ زیرا در این صورت حرارت کمتری کاهش می‌یابد.

تبخیری پوشال و پنکه: در این روش می‌توان در روزهای گرم تابستان دمای گلخانه را تا ۲۰ الی ۳۰ درجه کاهش داد. استفاده از پوشال و پنکه در مناطق دارای رطوبت نسبی پایین بهترین روش می‌باشد. دراین سیستم پوشال‌ها در یک طرف و درطرف مخالف پنکه‌ها قرار می‌گیرند. هوای خارج از گلخانه توسط لایه‌های فیبری خنک شده و گرمای داخل گلخانه توسط پنکه‌ها گرفته شده وخارج می‌گردد؛ بنابراین هوای خنک جایگزین هوای گرم داخل گلخانه خواهدشد. این سازوکارمانند سیستم‌های هواساز بوده؛ اما به دلیل هزینه‌های بالای سیستم‌های هواساز گلخانه‌داران مجبور به استفاده از پوشال و پنکه می‌باشند. درحال حاضرنیز در گلخانه‌های مدرن و پیشرفته ازپدهای سلولزی مخصوصی جهت خنک سازی فضای گلخانه استفاده می‌شود.

سیستم‌های افزایش رطوبت(فوگر) در گلخانه مدرن

در فصل‌های بهار وتابستان که رطوبت گلخانه از حالت استاندارد پایین می‌آید، سیستم‌های فوگر یا مه پاش به افزایش رطوبت و کاهش دما درگلخانه کمک می‌کنند، درگلخانه‌ها باید با توجه به بهره برداری و شرایط محیطی مه پاش مناسب را انتخاب کرد:

سیستم‌های مه‌پاش فشار پایین: این سیستم‌ها با فشار ۲ الی ۶ بار کار می‌کنند، قطرات مه دارای قطر ۴ تا ۷۰ میکرون می‌باشند. مصرف آب در این سازوکار بالا و هزینه نصب آن کم می‌باشد. تمامی قطعات دراین سیستم می‌تواند از جنس پلی اتیلن باشد و به عنوان یک یک سیستم کمکی آبیاری  می‌تواند عمل کند.

سیستم‌های مه‌پاش فشار متوسط: قطرات مه دارای ۲۰ تا ۴۰ میکرون می‌باشد و با فشار بالای ۴۰ بار کارمی‌کند؛ همچنین اتصالات این سیستم از جنس فلز می‌باشد.

سیستم‌های مه‌پاش فشار پایین: این سیستم با فشار تقریبا ۱۰۰ بار کار می‌کنند و قطرات مه دارای قطر ۵ تا ۱۰ میکرون می‌باشد. با اینکه هزینه این فوگر بالاست اما طول عمر بالای آن موجب شده افرادی که قصد ساخت گلخانه مدرن دارند، این سیستم را انتخاب نمایند.

سیستم کنترل اقلیم (هوشمند)

با تجهیز گلخانه‌ها به سیستم‌های هوشمند، گلخانه داران می‌توانند تجهیزات وپارامترها را از دور کنترل نمایند و آن‌ها را برنامه ریزی کنند. سازوکار سیستم‌های کنترل اقلیم در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری صورت می‌گیرد.

سخت افزاری: این بخش از قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی تشکیل شده که در گلخانه نصب می‌شوند. این قطعات عبارتند از: سنسور(نور، دما و رطوبت)، ایستگاه هواشناسی پرتابل و مراکز فرمان

نرم افزاری: این بخش از نرم افزاری‌هایی تشکیل شده است که گلخانه دار را قادر به کنترل گلخانه از طریق کامپیوتر، موبایل، اینترنت و یا ارسال پیامک می‌نماید.

سیستم تولید کننده دی اکسید کربن:

دی اکسید کربن دارای تاثیر ۴۵ درصدی در افزایش تولید محصولات کشاوزی می‌باشد، ازاین رو سیستم تولید کننده دی اکسید کربن، به صورت اتوماتیک و هوشمند در گلخانه‌های مدرن و استاندارد نصب می‌شوند.

نوردهی در گلخانه مدرن

روشنایی گلخانه توسط نور خورشید و چراغ‌های رشد تامین می‌شود.

سیستم‌های گرمایشی گلخانه مدرن

در انتخاب سیستم‌های گرمایشی باید دقت کنیم که این وسایل بتوانند حرارت را به صورت یکسان در همه نقاط فضای گلخانه گسترش دهند و از سرما زدگی گیاهان در فصل‌های سرد زمستان جلوگیری کنند. سیستم‌های گرمایشی در دو نوع سنتی و صنعتی تولید می‌شوند. در گذشته ازسیستم‌های سنتی (بخاری) استفاده می‌کردند؛ اما این روش به علت هزینه بالا و معایب آن تقریبا کنار گذاشته شده است؛ اما امروزه سیستم‌های گرمایشی صنعتی در گلخانه‌های مدرن استفاده می‌شوند؛ زیرا از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه می‌باشند. سیستم‌های گرمایشی صنعتی به علت صرفه اقتصادی و دسترسی آسان به سوخت طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند، سیستم‌های صنعتی در دونوع هیتر و حرارت مرکزی مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

هیترصنعتی: این سیستم‌ها با سوخت گاز و گازوئیل یا هردو کار می‌کنند. نگهداری و تعمیر این وسایل گرمایشی آسان و ارزان می‌باشد. از مزیت‌های این سیستم می‌توان به طول عمر بالا، بالابودن راندمان حرارتی، کاهش مصرف انرژی و قابلیت نصب موتور دوم و… اشاره کرد.

حرارت مرکزی: این سیستم از دیگ‌های آب گرم یا بخار آب و لوله‌های حرارتی ساخته شده است که گرمای گلخانه را تامین می‌کنند وبه همه نقاط مختلف گلخانه انتقال می‌دهند.

کشت هیدرو پونیک در گلخانه مدرن

رایج ترین کشت در گلخانه‌های مدرن واستاندارد کشت هیدروپونیک می‌باشد. دراین روش کشت از خاک استفاده نمی‌شود؛ بلکه ریشه گیاهان درهوا یا درون مواد جامد غیراز خاک با رطوبت مناسب نگه داشته می‌شوند.

مزایای کشت هیدروپونیک در گلخانه مدرن

  • حذف خاک و آفت‌ها
  • صرفه جویی درمصرف آب
  • تولید بیشترمحصولات
  • امکان کنترل مواد مغذی
  • صرفه جویی در زمان و نیروی کار
  • کاهش بیماری‌های انگلی و ارگانیک
  • ادغام عملیات آبیاری و کود دهی
  • امکان پرورش گیاهان در تمام مناطق