خیل قابل توجهی از کشاورزان و مردم برای کشت محصولات خود، از سازه‌های گلخانه‌ای استفاده می‌کنند. با رشد و گسترش کلانشهرها و ماشینی شدن زندگی مردم، استفاده و ساخت گلخانه‌ها رو به به فزونی می‌رود. از این سازه‌ها برای پرورش گل و گیاهان زینتی، انواع سزیجات و حتی مقاصد آموزی و تحقیقاتی استفاده می‌شود.

در ساخت گلخانه‌ها باید به نکات بسیاری توجه کرد تا ساخت آن به درست‌ترین و بهترین شیوه ممکن پیش برود. در این مقاله از مجموعه سپید الوند ما را همراهی کنید تا اطلاعات سودمندی از نحوه ساخت گلخانه، انواع و نحوه ساخت این سازه بررسی شود. سپید الوند با بیس از ده سال سابقه درخسان در امر ساخت گلخانه تجربیات کارآمدی در این این حیطه داشته و شما را در این مسیر یاری می‌رساند.

ساخت گلخانه در پارس آباد

ساخت گلخانه نیز همانند ساخت بسیاری از سازه‌ها، مراحل و قوانین خاص خود را می‌طلبد. صاحب گلخانه پیش از انجام اقدامات لازم در راستای ساخت و بهره‌برداری، باید منطقه جغرافیایی و محل ساخت را به خوبی و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهد، قوانین منطقه را بسنجد و برای گرفتن مجوزهای لازم اقدام کند.

احداث گلخانه در پارس آباد

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ساخت گلخانه به خصوص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مزایای فراوانی به همراه داردو در ادامه برخی از این مزایا را در ساخت گلخانه در دشت مغان بر خواهیم شمرد:

افزایش و بهبود میزان تولیدات

کشت گلخانه‌ای به طرز قابل توجهی کیفیت محصولات را افزایش خواهد داد. شرایط کشت در گلخانه کاملا قابل کنترل است؛ به نحوی که آفات به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرند و روش‌های بیولوژیکی و کاهش سموم شیمیایی برای بهبود کیفیت استفاده می‌شوند. در نهایت با افزایش کیفیت خروجی، میزان فروش و حتی صادرات محصولات نیز افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از گلخانه‌ها، سطح مورد کشت و میزان برداشت محصول نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال اگر در هر مترمربع فضای آزاد تنها 2 کیلوگرم گوجه کشت شود، این مقدار در فضای گلخانه‌ای به 20 کیلوگرم خواهد رسید.

فرصت اشتغال‌آفرینی

کشت و زرع در فضای آزاد تنها محدود به فصول گرم خوش آب‌وهوای سال می‌شود و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان در فصول سرد تقریبا بیکار بوده و از کشاورزی فاصله می‌گیرند. ساخت گلخانه فرصت مناسبی برای کشاورزان به نظر می‌رسد تا در تمام ایام سال کار خود را ادامه دهند. همچنین با ساخت گلخانه، فرصت‌های شغلی بسیاری برای جوانان و فارغ‌التحصیلان این حوزه فراهم خواهد شد تا ضمن کسب درآمد، تجربه لازم را نیز به دست آورند.

صرفه‌جویی در مصرف آب

بدیهی است که طی سال‌های اخیر، بسیاری از منابع آبی کشور از دست رفته و ایران وارد فاز خشکسالی شده است. در این شرایط، کشاورزی و کشت و زرع به روش‌های سنتی چندان پاسخگو نیست و دوام باقیمانده منابع آبی را نیز تهدید خواهد کرد. در گلخانه‌ها تدابیر بسیاری اندیشیده شده تا تبخیر و هدررفت آب به حداقل میزان خود برسد.

با تمامی این تفاصیل، با احداث و ساخت گلخانه در دشت مغان از منافع و مزایای بسیاری بهره‌مند خواهید شد. چنانچه تمایل به اقدام در این حوزه دارید، سپید الوند و تجربیات این تیم حرفه‌ای راهگشای شما خواهد بود.

انواع گلخانه در پارس آباد

گلخانه‌ها با توجه به نحوه ساخت و استفاده‌ای که از آن‌ها به عمل می‌آید، به انواع و دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه این مقاله بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت:

گلخانه تونلی

گلخانه‌ های تونلی منحنی شکل هستند و دیواره‌های عمودی و مجزا ندارند. در ساخت این نوع از گلخانه از لوله‌های گالوانیزه استفاده شده و سقف آن از دو منحنی زاویه‌دار و کامل تشکیل می‌شود. هزینه زیادی برای ساخت این سازه نیاز نیست و در مدت زمان کمی می‌توان ساخت آن را به سرانجام رساند. این نوع گلخانه‌ به دلیل منحنی شکل بودن، در برابر باد و برف مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و حداکثر استفاده را از نور خورشید می‌توان در آن‌ها برد.

گلخانه سیرکولار

گلخانه‌های سیرکولار دارای سقف کمانی و دیواره‌های عمودی هستند و معمولا در مکان‌هایی با وزش باد شدید کاربرد دارند. این گلخانه‌ها غالبا به سمت شمالی_جنوبی ساخته می‌شوند و آفتاب‌گیر هستند. از آنجایی که قابلیت سکوبندی در این سازه وجود ندارد، تعداد زیادی از محصولات صیفی در کف گلخانه‌های سیرکولار کشت می‌شود و به همین دلیل پوشش این گلخانه‌ها از پلاستیک است. قیمت تمام‌شده این گلخانه‌ها ارزان بوده و در مقابل آب باران، برف و باد شدید مقاومت بالایی دارند.

گلخانه‌های اسپانیایی

گلخانه‌های اسپانیایی یا گاتیک با توجه به قطعات به‌کاررفته، به دو دسته اسپانیایی و طرح اسپانیایی تقسیم می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با پوشش‌های مختلف همچون ورق‌های فلزی، پلاستیک و پلی کربنات پیاده‌سازی کرد. این نوع گلخانه برای کشت‌های خاکی و هیدروپونیک گل‌ها و صیفی‌جات مناسب به نظر می‌رسد. چنانچه گلخانه‌های اسپانیایی با شیشه‌های سکوریت ساخته شوند، قابلیت تحمل بار تا هشتاد کیلوگرم در هر مترمربع را دارند و در برابر بادهایی تا سرعت 150 کیلومتر در ساعت مقاومت نشان خواهند داد. همچنین با کشت گیاه و محصولات در این نوع گلخانه، به حجم بیشتری از برداشت دست خواهید یافت؛ چراکه به دلیل شرایط محیطی که در این نوع گلخانه فراهم شده، محصولات یک ماه زودتر از باقی انواع کشت آزاد یا گلخانه‌ای برداشت می‌شوند.

گلخانه شیشه‌ای

عنوان این نوع گلخانه به خوبی گویای نوع ساخت آن است و بتوان این نوع گلخانه را از گران قیمت‌ترین و در عین حال مستحکم‌ترین نوع گلخانه به شمار آورد. ابعادی که در ساخت آن در نظر گرفته می‌شود، با توجه به منطقه‌ای که سازه در آن قرار می‌گیرد و آب‌وهوای ناحیه متفاوت خواهد بود. طول عمر بالا، ارتفاع نهایی سازه تا 6.5 متر و یکپارچه بودن از ویژگی‌های متمایزکننده این نوع گلخانه به شمار می‌آید.

گلخانه سازی در پارس آباد؛ راهکاری در راستای افزایش تولیدات این ناحیه

با ساخت و بهره‌برداری از انواع گلخانه در منطقه دشت مغان، تولیدات و حجم کشت و زرع در این ناحیه افزایش یافته و با فرصت‌های شغلی جدید که ایجاد می‌شود، بسیاری از کشاورزان و جوانان جویای کار، توانایی ادامه کار خواهند داشت. پیش از اقدام به احداث گلخانه با افراد مجرب و مجموعه‌های باسابقه‌ای همچون سپید الوند در این حوزه مشورت‌های لازم را انجام دهید تا بهترین نوع گلخانه را متناسب با نیاز شما شناسایی کنند. این مجموعه خبره با استفاده از به‌روزترین تجهیزات و باتجربه‌ترین کارشناسان در تلاش است تا نیازهای شما را در حوزه گلخانه سازی در پارس آباد به خوبی پاسخ گوید.