قرارداد پیمانکاری چیست؟

قراردادی گفته می‌شود که براساس آن کارفرما انجام فعالیتی را با بیان شرایط مشخص در قرارداد در مقابل پرداخت وجه و درمدت زمان معین به شخص حقوقی یا حقیقی که به آن پیمانکار گفته می‌شود واگذار می‌کند. برای تنظیم قرارداد پیمانکاری باید دو طرف قرارداد یعنی کارفرما و پیمانکار و رابطه آنها و نوع فعالیتی که پیمانکار متعهد به انجام آن می‌باشد نیز باید به صورت کاملا شفاف و مفصل شرح داده شود تا پیمانکار از انتظارات کارفرما به صورت کامل مطلع گردد تا به این انتظارت به صورت کامل عمل کند؛ علاوه بره نکات ذکرشده در بالا، شرایط پرداخت وجه و فسخ قرارداد نیز در انتهای قرارداد قید خواهد شد.

پیمانکار ساخت گلخانه کیست؟

شخص حقیقی یا حقوقی می‌باشد که با امضای قرارداد ساخت گلخانه متعهد به احداث و ساخت گلخانه خواهد شد، پیمانکار ساخت گلخانه موظف به اجرای موضوع قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه درمدت زمان معین همراه با رعایت شرایط قید شده در قرارداد می‌باشد، پیمانکاران ساخت گلخانه باید دارای تجربه واطلاعات کاملی در زمینه ساخت سازه‌های گلخانه‌ای و کشاورزی می‌باشند تا بتوانند بنابه انتظارات و درخواست کارفرما عمل کنند.

قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

امروزه شاهد گسترش روزافزون احداث و راه اندازی واحد‌های گلخانه ای درکشورمی‌باشیم، گلخانه یکی از روش‌های پیشرفته درجهت کشت انواع محصولات کشاورزی یا گل و گیاهان زینتی می‌باشد؛ در واقع گلخانه فضایی است که درآن می‌توان تمامی عوامل محیطی مربوط به رشد گیاهان از جمله دما، آب، نورو غیره را برای کشت گیاهان کنترل کرد و شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان در شرایط آب و هوایی مختلف فراهم کرد. گیاهان زینتی، گل، گیاهان دارویی و میوه باعث روآوردن شمار زیادی از افراد به این عرصه شده و ساخت گلخانه‌های مدرن زیادی در کشور شده است. ساخت گلخانه نیز باید با توجه به رعایت استاندارد‌ها و اصول آن توسط یک فرد واجد شرایط و متخصص که در این زمینه دارای تجربه و مهارت کافی می‌باشد، صورت گیرد، تا به تولید محصولات با کیفیت و سودآور منجر شود؛ بنابراین اگر قصد احداث گلخانه را دارید باید اینکار را به پیمانکارساخت گلخانه واگذارکنید و به او اختیار اجرا و فعالیت را دهید.

 تنظیم قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

تنظیم قراداد پیمانکاری ساخت گلخانه امری دقیق و دارای نکات فراوانی می‌باشد؛ بنابراین شما عزیزان می‌توانید برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه به صورت اختصاصی، ازکارشناسان و متخصصین گلخانه ساز سپیدالوند کمک بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن قراردادی را برای شما تنظیم نمایند. قرارداد تنظیم شده بین کارفرما و پیمانکار ساخت گلخانه از نوع پیمانکاری و دارای بند‌های اختصاصی و عمومی می‌باشد، ازجمله بند‌های عمومی این قرارداد می توان به مشخصات کارفرما، مشخصات پیمانکارساخت گلخانه، هزینه، مدت زمان و… اشاره کرد.

اما در بند‌های اختصاصی قرارداد بسیار مهم بوده وباید از سازمان جهادکشاورزی برای ساخت گلخانه مجوز گرفت، دراینجا به بررسی برخی از شرایط و نکات مهم دربند‌های اختصاصی قرارداد اشاره خواهیم کرد:

موضوع قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

موضوع قرارداد پیمانکارساخت گلخانه تعهدات بین کارفرما و پیمانکار ساخت گلخانه را مشخص خواهد کرد، به عنوان مثال کارفرما متعهد به انجام اموری مانند اخذ مجوز و پروانه تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی می‌باشد؛ همچنین پیمانکار ساخت گلخانه نیز وظیفه عمل کردن به تعهدات قید شده در قرارداد از جمله توجه به انتظارات کارفرما و کمک به او در تصمیم گیری و انتخاب نوع سازه و…را برعهده دارد.

محل ساخت گلخانه

محل انجام قرارداد یا زمینی که درآن پیمانکار موظف به ساخت گلخانه می‌باشد؛ همچنین قابل ذکر است که در قرارداد مشخصات و اطلاعات دقیق مانند ابعاد زمین، نشانی و آدرس کد پستی و… باید قید شود.

تعهدات پیمانکار ساخت گلخانه

دراینجا تنها به برخی از تعهدات پیمانکار ساخت گلخانه اشاره خواهیم کرد:

  • برخورداری از دانش و مهارت کافی در خصوص نصب و راه اندازی سازه‌های گلخانه‌ای
  • توجه به درخواست و انتظار کارفرما و کمک به تصمیم گیری او
  • برنامه صحیح و توجه به مدت زمان تعیین شده درقرارداد
  • انتخاب درست تجهیزات گلخانه‌ای مناسب و مقاوم سازی سازه در مقابله با شرایط محیطی نامساعد و خطرات
  • مراقبت و نگهداری از گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها
  • ساخت سازه با استفاده از تجهیزات با کیفیت گلخانه‌ای
  • عدم حق واگذاری پروژه به دیگر پیمانکاران
  • ضمانت خدمات ارائه شده
  • تحویل به موقع کار متناسب با زمان تعیین شده
  • و…

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

  • کارفرما نیز موظف است به تعهداتی که در قرارداد قید شده عمل کند ازجمله:
  • پرداخت به موقع هزینه‌های تعیین شده درقرارداد ساخت گلخانه
  • خریداری تجهیزاتی که مطابق با قرارداد برعهده کارفرما می‌باشد.
  • اخذ پروانه تاسیس و مجوز از سازمان جهاد
  • ارائه نقشه به پیمانکار ساخت گلخانه
  • و…

اختلاف در قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

در قرارداد‌های پیمانکاری امکان بروز اختلافاتی در اجرای طرح بین کارفرما و پیمانکار ساخت گلخانه وجود دارد، برای برطرف کردن اختلافات بهترین راه‌ حل پیش بینی ارجاع به داوری و قید آن درقرارداد می‌باشد، داور مورد نظر باید در زمینه موضوع قرارداد که ساخت گلخانه و تولیدات محصولات کشاورزی می‌باشد، آگاهی کاملی را داشته باشد تا برای حل اختلافات بین دوطرف کمک کند.

ابطال قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه

قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه یک قرارداد دوطرفه می‌باشد یعنی امکان فسخ قرارداد به صورت یک طرفه از سوی یکی از اعضا به تنهایی وجود ندارد؛ مگر اینکه دوطرف قرارداد، پیمانکارساخت گلخانه و کارفرما هردو با توافق با یکدیگر قرارداد پیمانکاری را فسخ نمایند؛ اما گاهی درصورت بروز مشکلات ازجمله انحلال شرکت‌ها و یا فوت پیمانکار موردنظر قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه از اعتبار خارج می‌شود؛ البته دربعضی موارد کارفرما درصورت رعایت نکردن شرایط توسط پیمانکار و تحویل ندادن کار در زمان موعد حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.