ساخت گلخانه در ایلام، از بسیاری زوایا کاری سودمند و پرمنفعت خواهد بود؛ البته به شرطی که اصول از تجهیزات مناسب استفاده شود و یک مدیریت حرفه‌ای و متخصص در آن حاضر باشد. برای ساخت گلخانه، نکات مختلفی در نظر گرفته می‌شود. برخی از افراد، اقدام به ساخت گلخانه‌های کوچک و خانگی می‌کنند و برخی دیگر نیز، برای تولید محصولات به صورت انبوه، اقدام به ساخت گلخانه می‌کنند؛ اما نکته مهم در هر دو این موارد، صرفه اقتصادی ساخت این گلخانه‌ها است.

در این مقاله از سپید الوند، تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه در ایلام را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مورد صرفه اقتصادی و سوددهی آن‌ها بحث خواهیم کرد. برای ساخت گلخانه‌ها، با توجه به نوع محصول و محل ساخت گلخانه، باید از تجهیزات مناسبی استفاده کرد. برای ساخت گلخانه‌ها، برخی تجهیزات به صورت الزامی در همه انواع آن‌ها باید وجود داشته باشند. برخی دیگر از تجهیزات که در ساخت گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به کاربرد گلخانه از تجاری تا آموزشی و تحقیقاتی متفاوت خواهد بود.

تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه در ایلام

شهر ایلام یکی از شهرهای سردسیر در ایران است و در عین حال نیز با توجه به خاک مرغوب و منابع آبی، یکی از شهرهای مناسب برای کشاورزی به شمار می‌رود. در این شهر، محصولات متنوعی کشت می‌شود؛ اما با ساخت گلخانه در ایلام امکان کشت محصولات بیشتری به وجود آمده است. برای ساخت گلخانه و بهره برداری مناسب از آن، باید از تجهیزاتی استفاده شود که دوام و پایداری کافی داشته و محصولات را سالم نگه دارند. در ادامه، به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای ساخت گلخانه‌های می‌پردازیم.

استفاده از پوشش مناسب در ساخت گلخانه

یکی از اولین اقدامات در ساخت گلخانه، استفاده از یک پوشش مناسب است. سقف و بدنه گلخانه باید به گونه‌ای باشد که نور به اندازه کافی به گیاهان برسد؛ بنابراین باید از مواد مناسب در این قسمت‌ها استفاده شود. همچنین، با توجه به این که ایلام آب و هوایی سرد و خنک دارد و ممکن است در گلخانه گیاهان و محصولات فصول گرم در فصل‌های سرد سال کشت شوند، بهتر است این پوشش در مقابل سرما نیز مقاوم باشد.

بهترین پوشش‌ ها در این زمینه، فیلم پلی اتیلن و پانل‌ های پلی کربنات هستند که جزء محکم‌ترین و بهترین پوشش‌ های ساخت گلخانه در ایلام به شمار می‌روند. این مواد ویژگی‌های مناسبی از جمله امکان گذردهی مناسب نور، وزن کم و قابل برش بودن دارند که آن‌ها برای استفاده به عنوان پوشش گلخانه مناسب می‌کند.

استفاده از ابزار گرمایشی مناسب در ساخت گلخانه

یکی دیگر از ابزار و تجهیزات مهمی که در ساخت گلخانه باید در نظر داشته باشید، استفاده از ابزار گرمایشی یا بخاری در گلخانه است. در استان ایلام، شب‌های تابستان هوا خنک و کمی سرد است و در زمستان، سرمای هوا امکان رشد گیاهان و محصولات تابستانی را از بین می‌برد؛ به همین دلیل برای کشت محصولات بهتر است از بخاری‌های مناسب استفاده کنید. با توجه به ابعاد گلخانه و حجم محصولات موجود در آن، بهتر است از تعداد بخاری مناسب استفاده کنید تا هوای گرما متعادل باقی بماند.

از طرف دیگر، این ابزار و تجهیزات گرمایشی، وظیفه تامین گاز پروپان در گلخانه را نیز برعهده دارند؛ از این رو برای انتخاب تعداد و حجم تجهیزات گرمایشی با توجه به محصولات گلخانه و ابعاد آن، حتما با یک متخصص در زمینه کشاورزی و تجهیزات گلخانه‌ای مشورت کنید.

استفاده از تجهیزات تهویه هوا در ساخت گلخانه

تجهیزات تهویه هوا مانند فن تهویه هوا، یکی دیگر از ابزار مهم و ضروری ساخت گلخانه در ایلام است. با توجه به پوشش عایق و همچنین استفاده از بخاری درون گلخانه، هوای داخل راکد می‌شود. برای این که هوای تازه به گیاهان برسد، باید از تجهیزات مناسبی استفاده شود که این هوا را جابجا کرده و هوای تازه را به گیاهان برساند. استفاده از فن‌های خروجی، تاثیر خوبی بر رشد گیاهان می‌گذارد؛ به همین دلیل بهتر است این مورد را نیز، با توجه به حجم گلخانه انتخاب کرده و از تجهیزات تهویه مناسب استفاده کنید.

از دیگر تجهیزات در زمینه تهویه هوای گلخانه، استفاده کرکره‌های گلخانه، دریچه‌ها و در بازکن‌های خودکار هستند. این تجهیزات، کمک می‌کنند تا هوای گرم خارج شده و هوای تازه به گیاهان برسد. درب بازکن‌های خودکار و اتوماتیک، ابزار مناسبی در ساخت گلخانه در ایلام به شمار می‌روند. این تحهیزات به باغبان‌ها و مدیران کمک می‌کنند تا در عدم حضور آن‌ها نیز هوا در گلخانه جریان داشته باشد.

استفاده از تجهیزات مناسب روشنایی در ساخت گلخانه

از دیگر موارد بسیار مهم در ساخت گلخانه، استفاده از تجهیزات روشنایی است. گیاهان و بذرها، زمانی بهترین محصولات را می‌دهند که آب و غذای کافی به آن‌ا برسد. از طرف دیگر، نور یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل کیفیت در محصولات تولید شده است. در ساخت گلخانه، باید از تجهیزات روشنایی مناسبی استفاده شود. در این زمینه، چراغ‌ها و لامپ‌های گلخانه‌ای عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند و در گلخانه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تجهیزات، متناسب با محیط گلخانه ساخته شده‌ اند و در مقابل گرما و رطوبت موجود در گلخانه مقامت بالایی دارند.

در ساخت گلخانه در ایلام، تجهیزات دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که متناسب با نوع کشت و محیط و ابعاد گلخانه، متفاوت هستند. برای این که بتوانید از تجهیزات کامل و بهترین استفاده کنید، توصیه می‌کنیم با یک مهندس کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

صرفه اقتصادی ساخت گلخانه در ایلام

یکی از موارد ساخت گلخانه، کاربرد تجاری آن است. افرادی که اقدام به ساخت گلخانه تجاری می‌کنند، از آن انتظار سوددهی دارند. برای این کار، باید موارد مختلفی را در نظر گرفت؛ از جمله این که بهتر است از سیستم‌های مدرن در این کار استفاده شود. سیستم سنتی کشت خاکی، ممکن است هزینه‌های اولیه کمتری داشته باشد؛‌اما با توجه به مصرف بیشتر آب و کود و همچنین احتمال بیماری‌های خاکی که موجب از بین رفتن بخشی از محصولات می‌شود، صرفه اقتصادی چندانی ندارند.

در مقابل، سیستم کشت هیدروپونیک، میزان بیماری‌های خاکی را به صفر رسانده و محصولات باکیفت‌تری در اختیار باغبان می‌گذارد؛ به این ترتیب بازدهی نیز بالاتر رفته و در نتیجه سود بیشتری نصیب گلخانه‌دار خواهد شد. از طرف دیگر در مصرف آب نیز صرفه جویی شده و هزینه‌های مصرف آن کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مزایای اقتصادی ساخت گلخانه در ایلام، تولید محصولاتی است که امکان کشت در این استان را ندارند. همچنین، با ساخت گلخانه، می‌توانید محصولات را در تمام طول سال به طور مداوم کشت کنید؛ به این ترتیب، با یک سرمایه‌گذاری مناسب، استفاده از تجهیزات درست و برخورداری از متخصصان و مشاوران با تجربه در این زمینه، سود زیادی در انتظار گلخانه‌داران خواهد بود.

بهترین روش ساخت گلخانه در ایلام

برای ساخت گلخانه در ایلام، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. این روش‌ها بنا به کاربرد گلخانه و محل و ابعاد آن، متفاوت هستند. همچنین، در این مقاله گفتیم که برای ساخت یک گلخانه و سود دهی مناسب، باید از تجهیزات درست و کاربردی در این زمینه استفاده شود. اگر شما هم قصد ساخت گلخانه در ایلام و یا شهرهای دیگر را دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی این مجموعه در سپید الوند اقدام کرده و با مشاوران آن در تماس باشید.