احداث گلخانه در سنندج

سنندج از جمله شهرهای مرکزی ایران است که با جعیتی قریب به نیم میلیون نفر، به عنوان مرکز استان سنندج شناخته می‌شود. استان سنندج به دلیل وجود نواحی کوهستانی و آب و هوای معتدل، رود‌های فصلی و دائمی فراوانی دارد. اقلیم چهار فصل این استان کاشت انواع گیاهان و محصولات کشاورزی را در هر موقعی از سال ممکن می‌کند.

این استان در مجموع دارای بیش از 830000 هکتار اراضی کشاورزی است که تقریبا 5 درصد از اراضی کشاورزی کل کشور را در بر می‌گیرد. نواحی مرکزی و جنوبی این استان با دشت‌های وسیع و منابع آبی در دسترس، تولیدات کشاورزی متنوع و با کیمت بالایی دارد. از تنوع محصولات کشت شده در این استان می‌توان به سیفی‌جات، سبزیجات، مرکبات، محصولات باغی و محصولات استراتژیک اشاره کرد. در این مقاله از وبلاگ سپید الوند، به بررسی جنبه‌های مختلف احداث گلخانه در سنندج می‌پردازیم. ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

سرمایه اولیه و هزینه‌های دوره‎ای احداث گلخانه در سنندج

ورود به کار زراعت گلخانه نیازمند برخی امکانات ضروری است. پیش از هر چیزی به یک زمین کشاورزی نیاز دارید. اگر در زمین مناسبی در تملک خود دارید این بخش از مسئله حل شده است و اگر زمینی برای این کار ندارید باید بخشی از سرمایه خود را به خرید یا اجاره زمین کشاورزی اختصاص دهید.

مورد بعدی تهیه خود گلخانه و تجهیزات درون آن است. در این جا شما باید متناسب با بودجه‌ای که دارید تصمیم بگیرید. گلخانه‌های چوبی بسیار ارزان هستند منتها بیشتر از سه‌چهار سال دوام نخواهند آورد. گلخانه‌هایی که چهارچوب فلزی دارند عمر طولانی‌تر و استحکام بسیار بیشتری دارند؛ البته هزینه ساخت این گلخانه‌ها نیز بیشتر است.

کشت گلخانه‌ای محصولات کشاورزی برخی هزینه‌های دوره‌ای نیز دارد. برای هر بار کشت محصولات فصلی شما نیاز به بذر مرغوب دارید. با توجه به مقیاس کارتان، هزینه خرید بذر می‌تواند صورت حساب قابل توجهی به جای بگذارد. همین‌طور برای بالا بردن خروجی گیاهان به کود و سم نیاز خواهید داشت.

از سایر هزینه‌ های گلخانه می‌توان به لوازم آبیاری، لوازم کنترل دما و تهویه گلخانه اشاره کرد. در مناطقی با آب و هوای سرد مثل سنندج، هوا و خاک گلخانه باید گرم نگه داشته شود. این موضوع را هم باید در هزینه‌های اولیه (خرید دستگاه‌های گرمایشی، لوله‌کشی در خاک، نصب تهویه و…) و هم باید در هزینه‌های دوره‌ای (تامین گاز، برق، آب و…) در نظر بگیرید. گلخانه‌ها نیاز به کارگران دائمی زیادی ندارند و تنها در هنگام برداشت محصول نیاز به تعداد کارگر بیشتری دارید.

سود احداث گلخانه در سنندج

اگر به طور واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم، کشاورزی و به خصوص کشاورزی گلخانه‌ای سوددهی آنی ندارند. اما از آنجایی که ماهیت کار، تولید محصولی ارزشمند و همواره لازم است، سود شما در طولانی مدت تضمین می‌شود. معمولا یک الی دو سال اول احداث گلخانه کافی است تا سرمایه اولیه شما بازگردد. از آن‌جا به بعد تمام درآمدتان از گلخانه (منهای کمی هزینه دوره‌ای) سود خالص به حساب می‌آید.

با توجه به فضای عاری از تنش و آفات در گلخانه، بهره‌وری محصولات کشاورزی در این روش بسیار بالا می‌رود. در مقایسه کشت رو باز و کشت گلخانه‌ای می‌بینیم که این روش می‌تواند تا 10 برابر بازدهی بیشتری داشته باشد! توجه کنید که هزینه اولیه احداث گلخانه نیز بیشتر از کشت روباز است و برای کسب سود مناسب از این روش باید ابعاد گلخانه شما مقیاس بالایی داشته باشد.

مهارت‌های لازم برای ساخت گلخانه

اگر قصد احداث گلخانه در سنندج یا در هر جایی از کشورمان دارید، آشنایی با مبانی مهارت‌هایی همچون باغبانی، کشاورزی و مدیریت ضروری است. این که چگونه این مهارت‌ها را کسب کنید بسته به هر شخص متفاوت است. برخی با تحصیل در رشته کشاورزی از طریق دنیای آکادمیک این مسیر را طی می‌کنند.

اگر می‌خواهید تمام کلیات و جزئیات کشاورزی را به طور اصولی یاد بگیرید توصیه می‌کنیم با حضور در کلاس‌های تخصصی و دانشگاهی، سواد لازم را کسب کنید. برخی ترجیح می‌دهند مهارت‌های لازم را با حضور در محیط گلخانه و کار عملی مستقیم فراگیرند. از طرفی برخی دیگر به کمک مطالعه فردی و خودآموز، هر آنچه لازم دارند یاد می‌گیرند.

محصولات مناسب برای گلخانه سازی در سنندج

یکی از محصولاتی که در تمام فصول سال مشتری دارد و در زندگی روزمره بسیار استفاده می‌شود، خیار و گوجه است. این محصول از انتخاب‌های اول کشاورزان هنگام شروع به کار گلخانه‌سازی است. از مزایای کشت خیار و گوجه می‌توان به امکان برداشت چندباره آن اشاره کرد. با هر کاشت بذر خیار و گوجه، دو الی سه بار محصول برداشت می‌شود. به طور متوسط هر هکتار از زمین زیرکشت خیار و گوجه در شرایط گلخانه‌ای، 500 الی 600 تن محصول می‌دهد.

توت‌فرنگی از جمله گیاهانی است که زیاد در گلخانه کشت می‌شود. بوته گیاه توت‌فرنگی چند سال عمر می‌کند و در این مدت بارها محصول می‌دهد. کشت این گیاه به دو روش آب کشت و هوا کشت مرسوم است. در روش اول نشا کاشته می‌شود که قیمت بیشتری نسبت به بذر دارند ولی در زمان و مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.

پیشنهاد دیگر برای کشت محصولات در گلخانه سبزی‌ های خوردنی است. دوره محصول‌دهی این‌ها کوتاه است و روال کشت نسبتا آسانی دارند. سبزی‌هایی همچون ریحان، شوید، جعفری، شنبلیله، شاهی، گشنیز و… همواره بازار تقاضای خود را دارند و اگر محصولات شما کیفیت لازم را داشته باشد، هرگز روی زمین باقی نمی‌مانند.

نکات فنی برای ساخت گلخانه در سنندج

ساخت یک گلخانه برای گیاهان، جنبه‌های فنی بسیار مفصلی دارد که کشاورز باید تمام آن‌ها را در نظر بگیرد. در اینجا به برخی از عوامل محیطی که برای گیاهان گلخانه‌ای مهم هستند اشاره می‌کنیم.

pH خاکی که گیاهان در آن رشد می‌کنند، بر سلامت و بازدهی آنان تاثیر بسزایی دارد. پیش از احداث گلخانه، خاک زمین موردنظرتان را تست کنید و از تناسب آن با گیاه مد نظرتان اطمینان حاصل کنید. اگر امکان تغییر زمین زیرکشت برایتان فراهم نیست می‌توانید با استفاده از کودهای قلیایی همچون آهک یا کودهای اسیدی مانند آمونیوم سولفات، میزان اسیدیته زمین کشاورزی خود را تنظیم کنید.

نور از دیگر عوامل محیطی بسیار ضروری است که باید به دقت کنترل شود. گیاهان بر حسب واکنشی که به نور دارند در سه دسته روزکوتاه، روزبلند و روزخنثی قرار می‌گیرند. گیاهان روزبلند روزانه به حداقل 10 الی 14 ساعت نور نیاز دارند. در مقابل گیاهان روزکوتاه برای رشد و تولید مناسب نباید بیشتر از 12 ساعت در معرض نور قرار بگیرند. چنین تفاوت‌هایی ایجاب می‌کند که کشاورز هنگام ساخت گلخانه برای نورپردازی مصنوعی درون گلخانه تدبیری بیاندیشد.

در نهایت به موضوع آبیاری می‌رسیم که امری حساس و حیاتی در کشاورزی است. از آنجایی که استفاده از نهرها و کانال‌های آب برای درون گلخانه‌ها میسر نیست، روش‌های دیگری برای این کار ابداع شده است. از معروف‌ترین و مناسب‌ترین این روش‌ها می‌توان به آبیاری قطره‌ای، آبیاری سقفی و آبیاری مه‌پاشی اشاره کرد. یکی از مزیت‌های اصلی کشت گلخانه‌ای، مصرف بسیار پایین آب نسبت به روش‌های سنتی است. برای کشوری مثل ایران که با معضل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، کشاورزی گلخانه‌ای خدمت بزرگی به جامعه و نسل‌های آینده می‌کند.

احداث گلخانه در سنندج با شرکت سپید الوند

هر سه نوع روش کشاورزی (آبی، دیم و گلخانه‌ای) در این استان انجام می‌شود با این حال استان سنندج در زمینه ساخت و توسعه زیرساخت گلخانه‌ای چندان پیشرو نبوده و تا به امروز فقط 120 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به گلخانه تبدیل شده است. با توجه به پتانسیل‌های قابل توجهی که این استان در زمینه کشاورزی دارد، احداث گلخانه در سنندج جای زیادی برای پیشرفت دارد.

اکنون نوبت شماست تا فرصت را غنیمت شمارید و سهمی در بازار پرتقاضای محصولات گلخانه‌ای داشته باشید. اگر برای شروع کار و راه‌ اندازی زیرساخت‌های گلخانه‌ای نیاز به مشاوره، کمک علمی، فنی و اجرایی افراد زبده داشتید، با شرکت گلخانه‌سازی سپید الوند تماس بگیرید تا از خدمات متخصصین این مجموعه کاربلد بهره ببرید.