لوله گلخانه، در ساخت گلخانه‌ها به کار گرفته می‌شود. بسیاری از افرادی که قصد ساخت گلخانه دارند، از مواد گوناگونی در این کار بهره می‌برند که هرکدام از آن‌ها ویژگی مربوط به خود را دارد. برخی از مواد پلاستیکی استفاده می‌کنند که کیفیت کمتری دارد. این مواد، حداکثر تا یک سال در برابر اشعه فرابنفش دوام می‌آورند. هرچند با صرف هزینه‌های بیشتر، می‌توانید از مواد پلاستیکی خاص استفاده کنید که دوام بیشتری دارد. این مواد خاص تا 4 سال در برابر اشعه فرابنفش مقاومت می‌کنند.

لوله گلخانه در ساختار گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مواد تشکیل دهنده آن از جنس آلومینیوم، چوب، پلاستیک یا فولاد گالوانیزه است. هر کدام از این مواد، در ساختار و پانل‌های مخصوصی به کار گرفته می‌شوند و تنها برای آن مناسب هستند. در این مقاله از سپید الوند، لوله گلخانه ای و تاثیر آن در سازه گلخانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین، قیمت و مزایای آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

لوله گلخانه ای چیست؟

لوله گلخانه، در سازه گلخانه به کار برده می‌شود و از مواد مختلفی نیز تشکیل شده است. این لوله‌ها، با انواع مختلفی که دارند، قیمت‌ها و کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت. به عنوان مثال، لوله گلخانه از جنس فولاد، برای استفاده کردن در ورق‌های پلی اتیلن یا PVC کاربرد دارد. همچنین لوله‌های PVC نیز برای مجراهای آب و برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به قیمت ارزان این لوله‌ها، در کشورهای در حال توسعه و توسط افراد کم‌درآمدتر استفاده می‌شوند.

نوع دیگری از لوله گلخانه، از جنس آهن و فولاد است که به آن لوله گالوانیزه نیز می‌گویند. این لوله‌ها به دلیل داشتن پوشش روی در سطح خود، از مقاومت بالاتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل از بیشتر از این لوله‌ها در ساخت سازه گلخانه استفاده می‌شود.

مواد به کار رفته در سازه گلخانه

در ساخت سازه گلخانه،‌ از مواد مختلفی استفاده می‌شود. این مواد اگر در قالب مناسب خود ساخته نشوند، ممکن است د ربلند مدت آسیب دیده و کارايی خود را از دست بدهند. در قالب‌بندی لوله گلخانه ای، از مصالح به عنوان سایدینگ استفاده می‌شود؛ اما اگر این لوله‌ها در قالب‌های نامناسب مورد استفاده قرار بگیرند، در بلند مدت دچار ترک و آسیب‌های دیگر می‌شوند. همچنین از گزند حشرات و حیوانات موذی نیز در امان نخواهند بود.

سازه گلخانه‌ از مواد مختلفی تشکیل می‌شود که در این بخش به آن می‌پردازیم. سازه‌های گلخانه‌ای، اکثرا به صورت کیت به فروش می‌رسند؛ به همین دلیل شما قدرت انتخاب زیادی نخواهید داشت. در صورتی که می‌خواهید گلخانه خود را به صورت دلخواه بسازید، می‌توانید از لوله گلخانه ای با مواد مختلف استفاده کنید. این مواد، به طور کلی به چهار دسته چوب، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و مواد پی وی سی تقسیم می‌شوند.

کاربرد چوب در لوله گلخانه برای ساخت سازه

یکی از مواد مورد استفاده در ساخت لوله گلخانه ای، استفاده از چوب است. استفاده از چوب باعث می‌شود که ساختار گلخانه کلاسیک به نظر برسد؛ اما نمی‌توانید از آن برای قاب گلخانه استفاده کنید. هرچند برای ساخت سازه‌ای که به آفتاب‌گیر شباهت داشته باشد بهتر خواهد بود.

با توجه به این که فضای گلخانه‌ها مرطوب است، استفاده از چوب در آن چندان به صرفه نخواهد بود؛ زیرا با مرور زمان دچار پوسیدگی خواهد شد. معمولا برای جلوگیری از این کار از سیلر استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود ماندگاری چوب بیشتر شود؛‌ هرچند اگر قصد استفاده از چوب برای لوله گلخانه را دارید، بهتر است از چوب‌هایی که مقاومت بالاتری دارند استفاده کنید. چوب درخت سرو یا چوب قرمز از انواع چوب‌های مقاومی هستند که برای این کار مناسب خواهند بود.

لوله گلخانه ای از جنس آلومینیوم در ساخت سازه گلخانه

یک ماده مناسب برای ساخت لوله گلخانه و استفاده از آن در سازه گلخانه آلومینیوم است. این ماده، بسیار سبک است و به راحتی زنگ نمی‌زند؛ اما مشکل آلومینیوم مقاومت کم آن است. برای حل این مشکل، می‌توان از ابزار پشتیبانی سنگین‌تر استفاده کرد و یا آلومینیوم دو برابر به کار برد.

سازه گلخانه با لوله گلخانه ای از جنس پی وی سی

استفاده از مواد پلاستیکی PVC برای لوله گلخانه، مزایای متعددی دارد. این مواد، سبک هستند و حنل و نقل آن‌ها نیز بسیار آسان است. قابی که از یک لوله پلاستیکی ساخته می‌شود، مانند چوب و یا فلز سخت و محکم نیست؛ اما با استفاده از پشتیبان‌های فلزی برای قاب‌های PVC، این مشکل نیز قابل حل شدن است.

مزیت دیگر استفاده از این لوله‌ها در سازه گلخانه، کاهش گرمای گمتر در آن در مقایسه با قاب فلزی است؛ اما این قاب‌ها وقتی در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند، به مرور زمان خراب می‌شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، باید از محافظ اشعه فرابنفش استفاده کنید. این کار، عمر سازه را تا حدود 20 سال افزایش خواهد داد.

یکی دیگر از ایرادات استفاده از PVC، قطر زیاد لوله‌های آن است. این کار، باعث می‌شود تا از قاب بیشتری استفاده شود و در نتیجه سایه بیشتری نیز در گلخانه بوجود خواهد آمد.

لوله های گلخانه ای

استفاده از استیل و گالوانیزه برای لوله گلخانه

یکی از بهترین مواد برای ساخت سازه کلخانه، استیل یا فولاد گالوانیزه است. این مواد، ماندگاری و دمان بسیار بالا و همچنین قیمت کمتری در مقایسه با لوله‌های چوبی و آلومینیومی دارند. با استفاده از فولاد گالوانیزه در لوله گلخانه، نیاز به قاب‌های پشتیبان نیز کمتر می‌شود؛ در نتیجه نور بیشتر وارد گلخانه خواهد شد. این مواد از قدرت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند که نیاز آن‌ها به ابزار پشتیبان را کاهش می‌دهد.

استفاده از لوله گلخانه گالوانیزه در قاب گلخانه، برای گلخانه‌های تجاری از محبوبیت زیادی برخوردار است. یکی از ایراداتی که برای چنین قاب‌هایی در نظر گرفته می‌شود این است که پس از مدتی پوسته آن دچار زنگ زدگی می‌شود و از بین می‌رود؛ به همین دلیل برای گلخانه‌های خانگی چندان مناسب نخواهد بود.

لوله‌های گلخانه از جنس گالوانیزه با توجه به مورد استفاده، انواع مختلفی دارند. لوله گالوانیزه سبک، سنگین، کشاورزی و صنعتی انواع این لوله‌ها هستند که با توجه به مکان مورد استفاده متفاوت هستند. این لوله‌ها مزایای زیادی نیز دارند. استفاده از پوشش روی برای این لوله‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر زنگ زدگی را افزایش می‌دهد. وقتی لوله‌ به صورت گرم گالوانیزه شده باشد، امکان آبکاری آن نیز وجود خواهد داشت.

یکی از بهترین انواع لوله‌ گلخانه، استفاده از لوله گلخانه فلزی و با پوشش فیلم پلاستیکی شفاف است. این لوله‌ها، به سیستم‌های آبیاری، سایه، منافذ و غیره دسترسی دارند و به راحتی به آن‌ ها مجهز می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا در گلخانه شرایط کنترل شده بهتری فراهم شود و از گلخانه در برابر آفات و حشرات نیز محافظت کند.

قیمت لوله گلخانه ای

قیمت لوله گلخانه به موارد متعددی بستگی دارد . در هنگام خرید باید به موارد مختلفی در این باره توجه کنید. جنس لوله مورد نظر در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. لوله‌های پلاستیکی ارزان‌تر هستند؛ ولی برای استفاده از آن‌ها باید از مواد و ابزار پشتیبان نیز استفاده کنید که این کار باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد.

قطر لوله گلخانه نیز در قیمت آن تاثیر دارد. معمولا قطرهای مختلفی از این لوله‌ها در بازار موجود است. در این زمینه، برخی از سایزها کاربردهای بیشتری دارند. برای مثال در صنعت، از لوله گلخانه با سایزهای 1، 2/1 یا 4/3 اینچ استفاده می‌کنند. دلیل این کار نیز، وزن کمتر، جابجایی راحت‌تر و نصب و تغییر شکل آسان‌تر است.

انواع لوله گلخانه‌ ای و خرید آن‌ها

لوله گلخانه برای ساخت سازه گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده از آن، بهتر است انواع مختلف آن را شناخته و بدانید که از جنس که موادی ساخته می‌شوند. در این مقاله، به بررسی لوله گلخانه و انواع آن پرداختیم. چهار نوع و جنس لوله گلخانه را معرفی کردیم که در میان آن‌ها، لوله‌های گالوانیزه هم از نظر مقاومت و هم قیمت و ماندگاری، کاربردهای بیشتری دارند. برای دریافت اطلاهات بیشتر در زمینه سازه گلخانه‌ ها، می‌توانید به وبسایت سپید الوند مراجعه کرده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. همچنین، از مقالات دیگر ما نیز استفاده کنید.