گلخانه‌ها فضاهایی بسته با شرایط کنترل شده هستند. روش کشت گلخانه‌اي يكي از ابزارهاي بسيار قدرتمند كشاورزي مدرن است كه به كشاورز اجازه مي‌دهد تا محصولات خود را به دور از كم‌آبي، گرمازدگي، سرمازدگي، آفات و حشرات مضر پرورش دهد. از آنجایی که کشاورزی بخش جدانشدنی از چرخه اقتصادی تمام شهرها و استان‌های کشور ماست، در این مقاله به بررسی کشاورزی گلخانه‌ای در شهر کرج می‌پردازیم.

گلخانه سازی در کرج

شهر کرج با داشتن جمعیتی  بالغ بر 2 میلیون نفر و نزدیکی جغرافیایی که به پایتخت دارد، تاثیر قابل توجهی به اقتصاد کشور می‌گذارد. یکی از مشاغل پردرآمد و حیاتی برای این شهر، کشاورزی است. کشاورزی مدرن با ارائه روش‌های مختلفی منجر به افزایش چند برابری بازده همزمان با کاهش مصرف آب، انرژی و فرسایش خاک می‌شود. احداث گلخانه یکی از این روش‌هاست که در صورت پیاده‌سازی صحیح آن، می‌تواند به بازگشت سرمایه بسیار سریع و افزایش سود‌ کشاورزان ختم شود. متخصصین شرکت ساخت گلخانه سپید الوند، با قرار دادن تمام خدمات لازم در اختیار کشاورزان، در تمام مراحل کار همراه کشاورزان خواهند بود.

صرفه اقتصادی گلخانه سازی در کرج

با توجه به نزدیک بودن شهر کرج به بزرگترین بازار میوه و محصولات کشاورزی کشور یعنی شهر تهران، منطقی است که کشاورزان با سرمایه‌گذاری در احداث گلخانه برای انواع میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات به تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل فراوانی‌شان بپردازند. نیاز دائمی کلان‌شهرهای تهران و کرج به انواع محصولات کشاورزی و باغی در تمام فصول، به کشاورزان این تضمین را می‌دهد که همواره برای کاشته‌های خود مشتری خواهند داشت. این موضوع با به حداقل رساندن هزینه انبار، جابه‌ جایی و احتمال خسارت به محصولات در فرایند توزیع، باعث هر چه بیشتر شدن صرفه اقتصادی گلخانه سازی در کرج خواهد شد.

تجهیزات لازم برای گلخانه سازی در کرج

داشتن تجهیزات متناسب با محصول کشت شده، فاکتوری حیاتی در بالا بردن بهره‌وری کشت است. هر چند بعضی دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها به طور مشترک برای تمام گلخانه‌ها به کار می‌روند. در ادامه به معرفی این ابزارها می‌پردازیم.

پوشش گلخانه

آب و هوای منطقه کرج همانند کلانشهر تهران تحت تاثیر ارتفاعات البرز است. بارش برف و برودت شدید هوا از عواملی است که می‌تواند برای کشاورزی این منطقه بسیار مضر باشد. به همین دلیل منطقی است که با فراهم کردن محیطی محافظت شده برای گیاهان، سلامت محصولاتمان را تا حد زیادی تضمین کنیم.

هنگام انتخاب پوشش برای گلخانه، گزینه‌های مناسب زیادی پیش رو دارید که بسته به بودجه، گیاه مورد کشت و اقلیم احداث گلخانه می‌توانید برای آن تصمیم بگیرید. پوشش گلخانه باید به گونه‌ای باشد که نور کافی برای گیاه فراهم کند و در مقابل، محیط گلخانه را از بیرون ایزوله نگه دارد.

دیوارهای شیشه‌ای و پوشش فایبرگلاس با توجه به دوام بالا، ساختار مستحکم و پایدارتری که دارند، برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت انتخاب ایده‌آلی هستند. از طرفی اگر می‌خواهید با حداقل سرمایه ممکن گلخانه خود را احداث کنید، پوشاندن گیاهان خود با نایلون گلخانه، جایگزین خوبی برای دیوار شیشه‌ای و فایبر گلاس است.

ژنراتور گلخانه

حفظ شرایط پایدار درون گلخانه فرایندی است که با صرف انرژی الکتریکی و مکانیکی توسط ابزارهای مختلف فراهم می‌شود. فن‌هایی که باعث تهویه هوای گلخانه می‌شوند، تجهیزات آبیاری و تولید گرما یا سرما همه فرایندهای انرژی‌لازم هستند. از آنجایی که استفاده از برق شهری در مقیاس بالا صرفه اقتصادی ندارد، توصیه می‌شود از ژنراتور برای تولید این نیرو استفاده کنید.

فن گلخانه

داشتن جریان هوای مناسب و معتدل برای سلامت گیاهان ضروری است. فن‌ گلخانه با یکنواخت کردن دمای اطراف گیاهان، کمک به عمل گرده‌افشانی، تنظیم رطوبت، تامین کربن‌ دی اکسید لازم برای فتوسنتز گیاهان و… به حفظ شرایط رشد ایده‌آل گیاه کمک فراوانی می‌کند.

فن‌ های گلخانه‌ای با اندازه، قدرت متناسب با شرایط مختلفی طراحی شده‌اند. اگزاست فن‌ ها یا همان فن‌های مکنده، هوای گرم و کهنه داخل گلخانه را به بیرون منتقل می‌کنند. از انواع این فن‌ها می‌توان به مدل سقفی (Rooftop Exhaust Fan)، مدل یوتیلیتی (Utility Exhaust Fan) و مدل اکسیال (Axial Exhaust Fan) اشاره کرد.

اگزاست فن سقفی همانند هود آشپزخانه، برای خروج موضعی هوا مناسب است و مصرف انرژی بسیار کمی دارد. اگزاست فن یوتیلیتی از جمله پرکاربردترین فن‌ها برای ساختمان‌های مسکونی، اداری و صنعتی است. این فن‌ها به صورت مرکزی در پشت بام نصب می‌شوند و به وسیله مجراهایی به محفظه‌های مختلف اتصال می‌یابند.

تجهیزات آبیاری

همه می‌دانند که آبیاری صحیح و اصولی نقش بسیار پررنگی در سلامت و رشد گیاه دارد. آب علاوه‌بر این که برای فتوسنتر درون گیاه استفاده می‌شود، حامل مواد ضروری برای گیاه است. همچنین گیاهان با تعرق گرمای اضافی را دفع می‌کنند و سطح برگ‌های خود را خنک نگه می‌دارند.

در اهمیت تعرق چنین می‌توان گفت که تا 95 درصد از آب جذب شده توسط گیاه صرف این کار می‌شود و 5 درصد باقی وارد فتوسنتز می‌شود. به همین خاطر نبود آب حتی برای مدت بسیار کوتاهی می‌تواند گیاه را از پای در آورد. روش‌های مختلفی برای آبیاری گیاهان وجود دارد. آبیاری سقفی، آبیاری قطره‌ای و آبیاری مه‌پاشی نمونه‌های معروفی برای این کار هستند.

هیتر گلخانه

هیتر گلخانه‌ ای، وسیله‌ای مقرون به صرفه برای تامین گرمای گلخانه است. در مناطق کوهپایه‌ای البریز مثل شهر کرج،  که زمستان‌های بسیار سرد دارد، هوای سرد شب برای بسیاری از گیاهان حکم مرگ را دارد. به همین دلیل گلخانه سازی در کرج برای کاشت محصولات حساس به سرما امری واجب است. اما راهکار حل این مشکل نیز ساده است؛ با قرار دادن یک پوشش اطراف گیاهان و گرم نگه داشتن این محیط می‌توان گیاهان را از سرمای محیط بیرون در امان نگه داشت.

محصولات سودآور قابل کشت در کرج

از آنجایی که گلخانه‌ها محیط‌های تحت کنترل و نسبتا پایداری دارند، انتخاب شما برای محصولی که می‌خواهید کشت دهید، زیاد است. هوشمندانه‌ترین گزینه برای کشت میوه‌ها یا گیاهان زینتی پرتقاضا است. محصولاتی مانند خیار گلخانه‌ای، زعفران، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای در دسته محصولات پرسود قرار می‌گیرند که با سرمایه‌گذاری اولیه اندک می‌توان سود زیادی از فروش آن‌ها به دست آورد.

مزایای ساخت گلخانه در کرج

تجربه تلخ کم‌آبی و آسیب وسیع به زمین‌های کشاورزی استان البرز، مسئولین این استان را وادار کرده تا در سال‌های اخیر از گلخانه سازی در کرج و سایر شهرهای این استان حمایت‌های ویژه‌ای به عمل آورند. این حمایت‌ها باعث شده است که سطح کشت گلخانه‌ای این استان از 120 هکتار در سال 1392 به بیش از 300 هکتار در سال 1400 برسد.

از مزایای بسیار مهم گلخانه‌سازی در کرج می‌توان به افزایش تولید در واحد سطح زیرکشت به میزان 10 برابر نسبت به فضای باز اشاره کرد. همچنین با کشت گلخانه‌ای می‌توان از زمین‌هایی که برای کشت دیم قابل استفاده نیستند بهره برد. عدم وابستگی کشت به فصل نیز از امتیازهای ویژه کشت در گلخانه به شمار می‌رود.

احداث گلخانه در کرج با متخصصین خبره سپید الوند

در گذشته، کشاورزی صنعتی بود که درصد بالایی از جامعه را در بازار خود مشغول می‌کرد. آماده کردن زمین‌های کشاورزی، کشت، آبیاری و برداشت محصولات فرایندهای تماما دستی و نیازمند نیروی کار بودند. امروزه با ماشینی شدن اغلب مراحل، می‌توان ادعا کرد که تمام زمین‌های قابل کشت اطراف شهر‌ها و روستا در حال بهره‌برداری شدن هستند. امروزه عامل محدودکننده نیروی انسانی نیست بلکه میزان بازدهی است که از یک زمین خاص دریافت می‌شود.

در این میان گلخانه‌سازی تلاش بر حل این مسئله دارد. برای حداکثر کردن بازده یک هکتار از زمین کشاورزی بهترین راه این است که گیاه را در شرایط ایده‎آل رشد دهیم و این کار را در تمام فصول سال و در هر جغرفیایی بتوانیم انجام دهیم. شرکت گلخانه‌سازی سپید الوند با در پیش گرفتن این رویکرد، سعی بر مدرن‌سازی کشاورزی ایران‌مان دارد تا بدین شکل قشر زحمت‌کش کشاورز با کمترین ریسک و کمترین سرمایه اولیه ممکن، به این کار حیاتی و لازم بپردازند.