استان اردبیل یکی از مستعدترین و پربارترین مناطق ایران برای کشاورزی است. دشت‌های وسیع و پر آب، وجود آب و هوای متونع در نقاط مختلف استان (از کوهستانی و سرد تا گرم و مرطوب) باعث شده تا هر محصولی کشاورزی و باغی‌ که تصورش را بکنید در اینجا یافت شود.

در این میان استفاده از فناوری کشت گلخانه‌ای برای به حداکثر رساندن خروجی محصولات، سیاست جدیدی است که بین سرمایه‌گذاران و کشاورزان محلی محبوبیت خاصی پیدا کرده است. اگر شما نیز علاقه‌مند به گلخانه سازی در اردبیل هستید، این مقاله از شرکت گلخانه سازی سپید الوند را از دست ندهید.

گلخانه سازی در اردبیل

در سال‌های گذشته چیزی نزدیک به 200 هکتار گلخانه در زمین‌های زیر کشت استان اردبیل احداث شده‌اند. گلخانه سازی در اردبیل حرکتی نو و امید بخش برای ایجا تحول در صنعت کشاورزی این استان است. آمار نشان می‌دهد صاحبان مزارع که عمدتا کشاورزهای محلی، شرکت‌های خصوصی و دولتی هستند به اهمیت استفاده از این روش کشاورزی پی برده‌اند. حال این نوبت شماست تا با گلخانه‌ای کردن زمین کشاورزی خود، گامی در اشتغال‌زایی و مدرنیزه کردن هر چه بیشتر صنعت کشاورزی شهرتان بردارید.

صرفه اقتصادی گلخانه سازی در اردبیل

استان اردبیل از نظر جغرافیایی نقطه بسیار مهمی برای صادرات محصولات کشاورزی به بازار بزرگ روسیه و آذربایجان است. فروش محصولات کشاورزی در بازار همسایه‌های شمالی ایران یکی از منابع ارزآوری غیر نفتی و ارزشمند برای کشورمان است. به دلیل نزدیکی اردبیل به این دو کشور و وجود پایانه گمرکی بیله‌سوار، صادرات محصولات تولید شده در این استان به مراتب دارای هزینه‌های کمتری برای انبار و حمل ونقل نیاز دارد.

خاک با کیفیت استان اردبیل و منابع آبی فراوان، اینجا را تبدیل به مکانی ایده‌آل برای کشاورزی می‌كند با این حال آب و هواي سرد و كوهستاني مناطق مركزي و جنوبي آن باعث محدود شدن فعاليت‌هاي گسترده كشاورزي در اين مناطق مي‌شود. گلخانه سازی راه حل بسيار مناسبي براي اين مشكل است كه به كشاورزان كمك مي‌كند در فصول سرد سال به خوبي از خاك طلايي اردبيل استفاده كنند. سرمايه‌گذاري در برپایی چنین زیرساختی، به طور قطع فرایندی سودآور خواهد بود.

راه‌های مختلف گلخانه سازی در اردبیل

همان طور كه گفتيم، اقليم‌هاي متنوع و چهار فصل استان اردبيل، باعث مي‌شود شرايط آب و هوايي حاكم بر نقاط مختلف آن با يكديگر تفاوت زيادي داشته باشند. برای این که بتوانید بهترين راه براي گلخانه‌سازی در اردبیل را انتخاب کنید، در ادامه به معرفی چند روش شناخته شده و پرکاربرد می‌پردازیم.

گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هيدروپونيک از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های ساخت گلخانه است که اساس کار آن نگهداری گیاهان در آب است. در این روش کشت با استفاده از آب و حرکت چرخشی آن، شرایط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می‌شود و با استفاده چندین باره از آب، به نوعی در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کند. در این روش گیاهان مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت حل شده و از آب در حال گردش دریافت می‌کنند.

این گلخانه‌ها برای گیاهانی که مصرف آب بالایی دارند و می‌توانند در محیط بی‌اثری همچون محیط کشت هیدروپونیک رشد کنند، مناسب هستند. گیاهانی مانند هندوانه، کاهو، کلم، بادمجان و… . از تکنیک‌های هیدروپونیک معروف می‌توان به شناوری، هواکشت و قطره‌ای اشاره کرد. سیستم کشت شناور از تکنیک‌های آسان گلخانه‌های هیدروپونیک به شمار می‌رود. در اینجا گیاه درون مخزنی از آب و مواد مغذی محلول قرار می‌گیرد و همچنین از یک پمپ آب برای اکسیژن‌رسانی به گیاهان استفاده می‌شود.

گلخانه تونلی

گلخانه استوانه‌ای یا همان گلخانه‌ های تونلی راه حلی برای باغبانی در مقیاس بزرگ و برنامه‌ریزی شده هستند. این گلخانه‌ها متداول‌ترین انتخاب کشاورزان هستند چون ساختنشان بسیار آسان و مقرون به صرفه است. گلخانه‌های تونلی را با اسکلت‌های آلومینیومی، آهنی یا پلاستیکی می‌سازند. سقف این گلخانه‌ها به دلیل انحنایی که دارد برف و باران را روی خود نگه نمی‌دارد. پوشش این سازه‌ها را از پلاستیک‌های پلی اتیلن یا فایبرگلاس انتخاب می‌کنند.

گلخانه‌های تونلی ابعاد کوچکتری نسبت به سایر گلخانه‌ها دارند. این طراحی مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ تهویه، گرمایش و ساختن این سازه‌ها آسان‌تر از سایر روش‌هاست ولی به دلیل کوچک بودن فضای آن‌ها برخی گیاهان مانند صیفی‌جات بوته‌ای بلند در این گلخانه‌ها قابل کشت نیستند. گلخانه‌های تونلی به شکل تک واحدی، مرکب و در انواع مختلف ارتفاع و ابعاد ساخته می‌شوند. ار دیگر ابتکارهای بسیار موثر در بهبود حفاظت از گیاهان کشت شده، دولایه کردن پوشش گلخانه و تزریق هوای فشرده به داخل آن است.

گلخانه شیشه‌ای

گلخانه‌های شیشه‌ اي یکی از پرهزینه‌ترین و در عین حال مقاوم‌ترین روش‌های ساخت گلخانه به شمار می‌روند. این گلخانه‌ها برای حفظ وزن شیشه‌ای که به عنوان پوشش در آن‌ها به کار می‌رود دارای اسکلت‌های بسیار قوی و به طور کلی دارای طول عمر بالایی هستند.

ارتفاع استاندارد این سازه ها بین 4 تا 6 متر است؛ قابلیت عبور نورگیری و حفظ حرارت بالایی دارند به همین دلیل در مناطق سردسیر بسیار پرکاربرد هستند. با توجه به طراحی مستحکمی که دارند، گلخانه‌های شیشه‌ای مقاومت قابل توجهی نسبت به بارش برف و باران و بادهای شدید دارند.

گلخانه سیرکولار

گلخانه‌ های سیرکولار، سازه‌هایی با انعطاف بالا در طراحی فضای داخلی و منطبق کردن شکل نهایی گلخانه با نیاز کشاورز است. این گلخانه اقتصادی به دلیل شکل قوسی و اتصالات پیچ‌ دار قابل تغییر، به راحتی شخصی‌سازی شده و با ویژگی‌های زمین شما سازگار می‌شود. گلخانه سیرکولار همانند گلخانه تونلی انتخابی مقرون به صرفه و ارزان در مقایسه با گلخانه‌های اسپانیایی و شیشه‌ای به شمار مي‌رود.

تهويه هوا در اين گلخانه معمولا به كمك جريان هواي بيرون و از طريق دريچه‌های جانبی صورت می‌گیرد. این گلخانه نیاز به تعمیر و نگهداری مرتب دارد وگرنه آسیب‌های جزئی به اسکلت سازه در گذر زمان مانع عملکرد درست آن خواهد شد. از مزایای این مدل گلخانه نیز می‌توان به تراکم بالای محصول و عدم اتفلاف فضا در دیواره‌های جانبی آن اشاره کرد. مقاومت آیرودینامیکی گلخانه سیرکولار باعث مقاومت قابل قبول آن در برابر عوامل جوی همچون باد و باران می‌شود.

محصولات سودآور قابل کشت در اردبیل

عمده محصولات کشت شده در استان اردبیل مانند گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی مثل کلزا و کنجد نیاز به زمین‌های بسیار وسیع دارند و چندان مناسب گلخانه نیستند؛ اما محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات بوته‌ای مانند توت‌ فرنگی، خیار، گوجه و… یا محصولاتی مانند سبزیجات و صیفی‌جات برای کشت در گلخانه ایده‌ آل هستند.

مزایای گلخانه سازی در اردبیل

حضور صنایع تبدیلی و کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در استان اردبیل و استان‌های مجاور یاعث می‌شود تا کشاورزان و صنعت‌گران رغبت بیشتری به فعالیت در این منطقه نشان دهند. با گلخانه سازی در اردبیل این تضمین را دارید که محصولات تولید شده در زمین‌تان فروش خوبی خواهد داشت.

گلخانه سازی در اردبیل با سپید الوند

استان اردبیل تا چند سال پیش جز استان‌های محروم از نظر داشتن گلخانه به شمار می‌رفت. هر چند با اجرای طرح‌ های توسعه و حمایت از پیاده‌سازی کشاورزی مدرن در این منطقه، گلخانه سازی در اردبیل به روندی روزافرون تبدیل شده است.

کیفیت و حاصلخیزی بالای خاک استان اردبیل از ویژگی‌های شناخته شده این اقلیم است و استفاده از گلخانه‌ها برای بهره‌برداری حداکثری از چنین خاکی، سرمایه‌گذاری بسیار معقولی به نظر می‌آید. کشاورزان محلی نیز در سال‌های گذشته همین رویکرد را پیش گرفته‌اند. شرکت گلخانه‌ سازی سپيد الوند با داشتن تجهيزات لازم، دانش تخصصي و افراد باتجربه در اين زمينه، شما را در تك تك مراحل طراحي، ساخت و پياده‌ سازي گلخانه‌ تان ياري خواهد كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر با راه‌هاي ارتباطي ما در تماس باشيد.