گلخانه ها سازه هایی هستند که از قاب های چوبی یا آلومینیومی و دیوارهای شفاف یا نیمه شفاف ساخته می شوند. از گلخانه ها برای پرورش گیاهان، گل ها و درختان استفاده می شود. بسیاری از مردم نیز از آنها برای کشت محصولات خود استفاده می کنند.

دیوارهای گلخانه به عنوان کلکتورهای خورشیدی عمل می کنند. این بدان معنی است که آنها نور خورشید را جذب می کنند و آن را به گرما برای گیاهان و محصولات تبدیل می کنند. اگر گرمای بیش از حد گلخانه جذب شود، پنجره ها و فن های موجود در دیوارها و سقف گلخانه گرمای اضافی را آزاد می کنند. برای بررسی مراحل ساخت گلخانه در بوکان با سپید الوند همراه باشید.

روند ساخت گلخانه در بوکان

گلخانه مکانی را برای رشد گیاهان در یک محیط کنترل شده، درست در حیاط خلوت شما فراهم می کند. سازنده گلخانه در بوکان قبل از شروع به ساخت گلخانه در بوکان باید قوانین و مقررات منطقه خود را بررسی کرده و اقدامات لازم را برای اخذ پروانه ساختمانی انجام دهد. اگر طرح های گلخانه ای گسترده دارید، اما توانایی ساخت فونداسیون را ندارید، ساخت گلخانه کوچکتر گزینه خوبی است. اگر در کار پیشرفت کردید و راضی بودید می توانید گلخانه کوچک خود را در آینده گسترش دهید.

مکان مناسب برای ساخت گلخانه در بوکان

مکانی با زهکشی خوب و نور زیاد در طول روز انتخاب کنید. ساختمان گلخانه را طوری بسازید که رو به جنوب باشد تا در ماه های سرد سال نور خورشید به حداکثر برسد. محل احداث گلخانه در بوکان باید در سطح زمین یا نزدیک به آن باشد. اغلب گلخانه سازان بوکان نیز مکانی را نزدیک منابع برق و آب انتخاب می کنند.

پایه ساخت گلخانه

همه گلخانه ها بر روی پایه ساخته نمی شوند. با این حال، اگر زمین را ناپایدار می‌دانید، ممکن است به یک پایه محکم نیاز داشته باشید. پرورش دهندگان در آب و هوای سرد باید پایه های گلخانه خود را زیر خط یخبندان قرار دهند و در صورت تمایل آنها را عایق بندی کنند. البته با توجه به آب و هوای گرمسیری شهرستان بوکان، گلخانه سازان در بوکان نیازی به این کار ندارند.

مصالح انتخاب شده برای فونداسیون شامل چوب یا بتن ریخته شده است و پس از اتمام کار دقت کنید که فونداسیون کمی بالاتر از پایه گلخانه باشد. اگر از فونداسیون استفاده نمی کنید، از آجر و ماسه یا مواد دیگری که به راحتی در کف گلخانه خراب می شوند، استفاده کنید.

تولید فریم برای گلخانه

برای ساخت قاب های گلخانه اغلب از چوب، لوله پی وی سی، آلومینیوم و فولاد گالوانیزه استفاده می شود. گلخانه های چوبی زیبا اما اگر برای مدت طولانی در معرض رطوبت زیاد قرار گیرد پوسیده می شود. برای اسکلت گلخانه از چوب هایی مانند سرو یا چوب های مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی استفاده کنید.

برای ساخت گلخانه از چوب، به الوار، سخت افزار و روکش نیاز دارید. قبل از انتخاب مواد گلخانه ای، آب و هوای محلی را در نظر بگیرید. چوب در اقلیم های گرم و خشک انتخاب مناسبی است و گزینه مناسبی برای ساخت گلخانه در بوکان به حساب می آید.

چوب بادوام است، خاصیت عایق حرارتی خوبی دارد و ماندگاری طولانی دارد، مخصوصاً زمانی که تحت فشار باشد. اگر از چوب تصفیه شده استفاده می کنید، قبل از استفاده مطمئن شوید که کاملا خشک شده است. چوب را می توان با اره میتر برش داد و قطعات را می توان با پیچ، میخ یا انواع دیگر بست ها مونتاژ کرد.

آنها ارزان و سبک هستند و می توان از آنها در گلخانه های کوچک و حیاط خلوت استفاده کرد. اغلب گلخانه های پی وی سی با ورق های پلی اتیلن پوشانده می شوند. به عنوان یک گلخانه ساز در بوکان، حتما لوله های PVC مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش را برای طول عمر قاب بیشتر انتخاب کنید.

نور خورشید در نهایت می تواند پی وی سی را تغییر رنگ دهد. با این حال، به طور کلی، یک قاب بادوام و بادوام ایجاد می کند. لوله های پی وی سی را به اندازه برش داده و با چسب پی وی سی برای چسبندگی دائمی آن ها را بچسبانید. هنگام استفاده از چسب پی وی سی یا سیمان، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و در فضای باز یا در فضایی با تهویه مناسب کار کنید.

اگر قصد جابه‌جایی گلخانه را دارید، از بست‌های موقتی مانند پیچ‌های چوبی یا سوراخ‌هایی در لوله‌ها استفاده کنید و آن‌ها را با بند پلاستیکی به هم ببندید تا بتوانید بعداً آن‌ها را جمع کنید. اگر گلخانه خیلی کوچک باشد، می توان آن را به قسمتی منتقل کرد.

برای اتصال لوله های پی وی سی در زوایای مختلف از اتصالات پی وی سی مانند میخ، دندان و پیچ استفاده کنید. لوله پی وی سی را می توان به آرامی خم کرد تا منحنی ها و اشکال دیگر ایجاد شود. بعد از اینکه نحوه ساخت گلخانه PVC را یاد گرفتید، آن را با یک ورق پلاستیکی سبک بپوشانید. ورق را دور لوله PVC بپیچید، هر گونه ناهمواری را سفت و صاف کنید.

آلومینیوم زنگ نمی زند و چارچوب خوبی برای شیشه یا پلی کربنات است. برای یک گلخانه قوی و بادوام از آلومینیوم قوی استفاده کنید. زنگ زدگی فولاد گالوانیزه با این حال، پرورش دهندگان تجاری اغلب از قاب های گالوانیزه و پوشش های گلخانه ای پلی اتیلن استفاده می کنند.

گلخانه سازی در بوکان

پوشش گلخانه

هنگام ساخت گلخانه بوکان، پوششی را برای گلخانه خود انتخاب کنید که در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند. گزینه های پوشش گلخانه عبارتند از:

پانل های شیشه ای گلخانه ای

این پانل ها در اثر یخ زدگی یا اجسام سرگردان می شکنند. پانل های شیشه ای زیباتر و محکم تر از ورق های پلاستیکی یا ورق های پلی کربنات هستند. پنل‌های شیشه‌ای حتی زمانی که روی آن قدم می‌گذارید، نور زیادی را وارد می‌کنند. هزینه نهایی این پانل ها ممکن است کمی گران باشد، اما سال ها دوام خواهند داشت. همچنین شیشه دوجداره عایق بهتری نسبت به شیشه های تک جداره است.

گلخانه های شیشه ای محبوب ترین نوع گلخانه هستند. برای ساخت گلخانه از نقشه ساختمانی استفاده کنید و هنگام کار با شیشه نکات ایمنی را رعایت کنید. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است قاب های دیوار شیشه ای گلخانه را روی زمین یا سطح صاف دیگری قرار دهید و سپس در جای خود قرار دهید.

ممکن است لازم باشد شیشه گلخانه را متناسب با آن برش دهید. برای ایمنی، از شیشه سکوریت یا شیشه ای استفاده کنید که به قطعات ناهموار تبدیل نشود.

ورق های پلی کربنات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

این ورق ها از پلاستیک ضخیم ساخته شده اند. ورق های پلی کربنات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، بادوام و ارزان تر از شیشه هستند و به اندازه شیشه سنگین نیستند. اما گرمای بیشتری را حفظ می کنند و عایق بهتری هستند. پلاستیک پلی کربنات برای گلخانه ها با گذشت زمان زرد یا کدر می شود و میزان نور عبوری را کاهش می دهد. پس باید آن را تغییر دهید. اکثر پلی کربنات های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش دارای پنج تا ده سال گارانتی هستند. گارانتی برخی از سازندگان تا 15 سال می رسد.

ورق های پلاستیکی

به ورق های پلاستیکی ورق های پلی اتیلن نیز گفته می شود. ورق های پلاستیکی گلخانه ای سبک وزن و ارزان هستند. با این حال، دوام کمتری نسبت به ورق های پلی کربنات دارند. این ورق ها معمولاً سالی یک بار نیاز به تعویض دارند. برای عایق کاری بهتر می توان از دو لایه استفاده کرد. توجه داشته باشید که لایه های بیشتر میزان نور دریافتی گیاهان را کاهش می دهد.

نکات طلایی برای ساخت گلخانه در بوکان

هنگام ساخت گلخانه خورشیدی، انتخاب جهت مناسب برای گلخانه بسیار مهم است. در محل مورد نظر شما فضا و نور کافی باشد و سایه گلخانه بوکان کم باشد. توجه داشته باشید که در تابستان نیازی به سایه نیست. درختان برگریز می توانند در تابستان گلخانه را بپوشانند، اما در زمستان که برگ های خود را از دست می دهند، نور کافی را برای گلخانه فراهم می کنند. گلخانه آنها باید در جایی قرار گیرد که به راحتی در دسترس باشد. برای جلوگیری از جمع شدن باران و برف روی پشت بام و مشکلات احتمالی، سقف گلخانه آنها را به عنوان یک شیب در نظر بگیرید. هنگام استفاده از مواد سنگین و ضد آب برای خانه خود مراقب باشید.  سپید الوند متخصص ساخت گلخانه و نصب تجهیزات و فونداسیون گلخانه می باشد که به لطف استفاده از تجهیزات مدرن مطابق با استانداردهای جهانی و تیمی از متخصصین و متخصصان مجرب به محصولاتی مقرون به صرفه دست یافته است. بالا آخرین تکنولوژی جهانی را دنبال کنید